יומן פעילות - שוטף
מסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי לעניין מוסדות קופת החולים
05/11/2009

 
בתשובה לעו"ד דפנה גלוק עוזרת ליועץ המשפטי לממשלה כותב יו"ר תנועת אומ"ץ אריה אבנרי:
נכון שעד היום עדיין לא הוכנס התיקון המדובר למסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי לעניין מוסדות קופת החולים. אילו היה מתקבל שינוי כזה בחוק ברור לחלוטין כי היינו עותרים נגדו לבג"ץ. הבעיה אינה קשור בחוק אלא במה שההסתדרות, בתמיכת בכירים באוצר, מנסה להכניס למסגרת החוק.
שמחתי לקרוא במכתבך כי אכן מתנהלים מגעים בין נציגי קופות החולים משרד האוצר וההסתדרות ואני בהחלט מסכים איתך כי מגעים מן הסוג הזה אינם פסולים. אבל אם המגעים האלה ישיגו את מטרתם משמעות הדבר תהיה שהמדינה מחזירה לבעלות ההסתדרות את השליטה בקופת חולים, שליטה שאותה מדינה החליטה, עם קבלת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שאין לה עוד מקום. הענקת מתנה פסולה מן הסוג הזה, אם תאושר ותיכנס למסגרת החוק, אין פירושה אלא קניית תמיכתו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, , במהלכים הכלכליים של הממשלה. וקנייה מן הסוג הזה, עד כמה שאנחנו מבינים את החוק, אינה אלא מתן שוחד.
סוד גלוי הוא שעופר עיני מעוניין שנציג מטעם ההסתדרות שהוא עומד בראשה יישב באופן קבוע בוועדת האיתור לתפקיד מנכ"ל קופ"ח כללית כמו גם לתפקיד יו"ר דירקטוריון הקופה. בנוסף רוצה עיני כי אנשי שלומו יהוו שליש מהדירקטורים ב"כללית".
אנשי האוצר רוצים להעביר את המהלך הפסול הזה  בשתי קופות החולים "ההסתדרויות"  - כללית ולאומית, מתוך ההנחה כי אם יצליחו בכך יוכלו, בעתיד, להפעילו גם בקופות הפרטיות – מאוחדת ומכבי.
אמנם בינתיים מתקיימים מגעים, כפי שאת כותבת. אך המגעים האלה כבר הרבה זמן מתכנסים להליך חקיקתי. עובדה: בעוד זמן קצר עומדת לעלות לדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת הצעת האוצר, בתמיכת עיני ונציגיו, שלפיה ימונו שליש מחברי הדירקטוריון בכללית ולאומית – מבין נציגי ההסתדרויות. 
אני מניח שהסיטואציה הזו ברורה לך ועל כן אני חוזר ופונה אליך כדי שלא תהיה טעות בהבנה: אם, חס וחלילה, תתממש התכנית הנרקמת בין המזכ"ל עיני לבין בכירי האוצר, פירושו המעשי של הדבר יהיה שההסתדרות תחזור להיות – ללא כל תמורה -  הבעלים של הקופה אשר בפועל הינה נכס ציבורי שהמדינה מממנת את קיומו.
אני משוכנע שגם את, כמשפטנית, מבינה את חומרת העניין ואת השלכותיו על טוהר המידות במגזר הציבורי ותתייחסי לנושא זה בהתאם.  
          


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.