יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ דורשת בדיקה של מחדלים חמורים לכאורה במוסד 'שקמה' ברעננה
23/06/2009

תנועת אומ"ץ פנתה אל שר העבודה והרווחה, מר יצחק הרצוג, וביקשה ממנו להורות על בדיקת מחדלים חמורים לכאורה שהתגלו במוסד החוסים 'שקמה' ברעננה.

במכתבו של יו"ר הנהלת אומ"ץ, אריה אבנרי, נכתב:
"תנועת אומץ פונה אליך בבקשה להורות על בדיקת מחדלים חמורים לכאורה שהתגלו במוסד החוסים 'שקמה' ברעננה. 
פנייתנו זו מבוססת על מספר רב של עדויות של עובדים וותיקים במוסד, מסורים וכנים – אשר באומץ לב - אחרי שנים של השתקה - החליטו להתגבר על פחדם ולחשוף את האמת המרה אודות דרכי הניהול המוסד.
נמצא לכאורה כי המוסד הציבורי הפך ב- 17 השנים האחרונות לאחוזה פרטית  של 'אם הבית' הגב' ג'קלין גורשובין השאר מתרחשים בין כתליו תופעות פסולות המחייבות התערבות מיידית של משרדך.
• משטר נאמנות - נמצא שהמערכת הארגונית במוסד פועלת לפי משטר נאמנות טוטאלי. שחור לבן. או שאתה נאמן ל'אם הבית' או שאתה אויב.
• משטר ענישה – נמצא שמי שאינו משתייך על חוג הנאמנים מוחרם - ומוענש. ענישה המוצאת ביטוי בעיקר בדרך של קביעת משמרות שרירותית; אי קבלת שעות נוספות; ציוות לא מתאים וכיוצ"ב 
• הפליה בין חוסים - נמצא שקיים יחס שונה ומפלה בין שני סוגים של חוסים, וזאת בהתאם לרמת היחוס האישית של האפוטרופוס של החוסה. 
• טובות הנאה  - נמצא שעובדי ניקיון מטעם קבלן המשנה שמועסק על ידי המוסד, מנקים גם את ביתה הפרטי של אם הבית; נמצא שבתמורה - זוכה קבלן המשנה להקלות בתנאי העסקת העובדים במוסד; נמצאו עובדים המשמשים כשליחים של 'אם הבית' לביצוע קניות פרטיות; נמצא שאם הבית מקבלת לכאורה "בעין יפה" הלוואות ומתנות ושירותים חינם מצד עובדי המוסד ובתמורה הם זוכים לתנאי עבודה מועדפים; עוד נמצא ש'אם הבית' השלימה תואר אקדמאי בזכות עבודות שהוכנו על ידי עובדי המוסד בשמה כביכול; עובדת שבשלב מסויים סרבה לכתוב עבודות - פוטרה.
• תפירת תיקים - במוסד יש מדיניות עקבית של תפירת תיקים משמעתיים לעובדים שאינם מיישרים קו עם ההנהלה.   
• מנהל המוסד - נמצא שמנהל המוסד מר מנחם הדרי לא נמצא בקשר אמיתי וישיר עם עובדי המוסד - אין שיחות ב- 4 עיניים - הוא אינו מכיר אישית את החוסים - והקשר שלו עם המוסד מצומצם לקשריו עם 'אם הבית'. עוד נמצא כי מנהל המוסד עסוק בעיקר בכתיבת מכתבים כנגד כול מי שאינו מיישר קו עם ההנהלה - וניכר מתוכן המכתבים שכול תכליתם ליצור תשתית משמעתית מניפולטיבית כנגד העובדים "השוררים".
• פגיעה בחוסים - שיבוץ העובדים למשמרות ולמסגרות טיפול אינו מסתמך על שיקולים מקצועיים אלא על שיקולי תגמול וענישה של העבודים - דבר הפוגע בסופו של דבר בחוסים עצמם; יתרה מזו - נמצא שהנהלת המוסד מנתבת את מירב מאמצי "הניהול" להישרדות ולהשתקה - דבר הפוגע קשות בניהול המקצועי של המוסד.
• מינוי ועד עובדים מטעם ההנהלה - נמצא שוועד העובדים מונה לפי תכתיבים שקבעה 'אם הבית'; עוד נמצא שחלק מנציגי העובדים נושאים במשרות פיקטיביות לכאורה, כך למשל, ראש הועד, מר נעים ערדה משמש על הנייר כמדריך ספורט - אך בפועל אין כול פעילות ספורטיבית לחוסים.
• הדחת עדים - במסגרת הבירור שעורך נציב שירות המדינה - נמצאו מקרים שבהם הופעל לחץ על עובדים, מצד ההנהלה, למסור בפני הנציב עדויות נוחות להנהלה.
התמונה העולה היא קשה וחמורה מאוד. על אחת כמה וכמה שעה שמתברר שהאנשים שנרדפים במוסד הם - מלח הארץ – אשר  הקדשו ומקדישים את כול חייהם לטיפול מסור וחם בחוסים צעירים ומבוגרים כאחד, שגורלם התאכזר להם.  
נמצא שבשנים האחרונות עובדות מסורות נשברו ועזבו בזו אחר זו. ואלו העבודות המסורות שאין להן גב כלכלי ושחייבות לאחוז חזק במקור פרנסתן היחיד , נשארות ומנהלות מאבק הישרדות הירואי יום יומי הן בפאן הכלכלי האישי והן בפן הציבורי על החזרת השפיות למערכת.
אנו סוברים שהמצב החמור בלתי נסבל. האנשים הטובים על סף ייאוש. וראה - הבדיקה שערך משרדכם ועורך נציב שירות המדינה מתמשכת כבר למעלה משנה.
לאור האמור אנו מבקשים ממך לפעול ללא דיחוי להחזרת היוצרות במוסד שקמה - ולנקוט בכול הפעולות הדרושות לשם הפסקת ההתעללות בעובדים – חושפי השחיתות; והחזרת מוסד שקמה לייעודו המקורי - קרי, מוסד ציבורי עבור הציבור בלבד!"

לחצו כאן לקריאת מכתב התגובה של מנהל השירות לדיור במשרד הרווחה

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.