התייחסות תנועת אומ"ץ להצעת חוק כניסה, הגירה ומעמד בישראל 04/08/2025
י' אב, תשפ"ה
4 אוגוסט 2025
לכבוד
ח"כ שמחה רוטמן
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט
כנסת ישראל, ירושלים
שלום רב,
הנדון: הצעת חוק יסוד כניסה, הגירה, ומעמד בישראל
תנועת אומ"ץ, התנועה למען משטר תקין וצדק חברתי ומשפטי, פונה אליכם בנדון, כדלקמן:
- א) בהצעת חוק היסוד אמורים להיקבע עקרונות יסוד שהם: א"י היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי ושבה קמה מדינת ישראל וכי מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, שבה הוא ממש את זכותו הטבעית, התרבותית וההיסטורית להגדרה עצמית ושמימוש הזכות להגדרה עצמית לאומית במדינת ישראל ייחודי לעם היהודי. בהמשך נכתב כי מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות.
ב) בהמשך להצעת החוק נכתב כי למדינת ישראל נתונה הסמכות לקבוע מי יבוא בשעריה. עוד נקבע בהצעת החוק כי מטרתו לקבוע הוראות לעניין כניסה לישראל, הגירה, קבלת מעמד בישראל והתאזרחות על מנת להבטיח מדיניות הגירה שתגן על הזכות הייחודית להגדרה עצמית של העם היהודי במדינת ישראל ותשמור על ריבונותה וביטחונה של מדינת ישראל.
ג) עוד נכתב כי בכל סתירה בין הוראות חוק, לרבות חוק יסוד, לבין הוראות חוק יסוד זה, יחולו הוראות חוק יסוד זה, זולת אם נאמר בחוק או בחוק יסוד במפורש שתוקפו הוא על אף האמור בחוק יסוד זה.
ד) כמו כן מוצע כי הוראות לעניין תושבות ואזרחות ישראלית ייקבעו בחוק והממשלה תקבע באישור הכנסת מכסה שנתית מרבית של מקבלי מעמד בישראל, פרטים ייקבעו בחוק. אדם שנכנס לישראל או שהה בה לתקופה העולה על שלושה חודשים בניגוד לחוק לא יקבל מעמד בישראל. סעיפים אלו לא יחולו על מי שבא מכוח חוק השבות.
ה) אחד הסעיפים הקיצוניים בהצעת החוק הנ"ל כתובה בסעיף 5 (ב). על פי אותו סעיף מי שאינו אזרח ישראלי או תושב ישראל אינו רשאי לפנות לבית המשפט למתן סעד לעניין כניסה לישראל ובית המשפט לא יעניק סעד בעניינו אלא אם קבע כי הוא זכאי למעמד בישראל על פי חוק.
לדעת תנועת אומ"ץ שלילת האפשרות לקבלת סעד מבית המשפט מאדם אשר שוהה במדינת ישראל מכל סיבה או עילה שהיא, היא קיצונית ולא ראויה. הוראות לעניין מניעת כניסה לישראל ייקבעו בחוק.
בהמשך (סעיף 6 ב), מוצע כי הממשלה רשאית, באישור הכנסת, לקבוע כי אזרחים או תושבים של מדינות או אזורים מסוימים לא יקבלו מעמד או היתר שהיה בישראל. פרטים ייקבעו בחוק. לדעת תנועת אומ"ץ לכל אדם יש מעמד כלשהו מעצם היותו במדינת ישראל כחוק ואין שום הצדקה לקביעת מעמדו מהיותו שייך לקבוצת אנשים כלשהי בלי לדון בעניינו האישי של כל אחד.
ו) בסעיף 7 להצעת החוק נכתב כי אדם הנכנס למדינה בניגוד לחוק, או ששוהה בישראל בניגוד לחוק, יורחק ממדינת ישראל והמדינה תעודד עזיבה של שוהים בלתי חוקיים שמדינת ישראל אינה יכולה להרחיקם. אפשר לחשוב כי היום מדינת ישראל לא יכולה להרחיק מישהו ששוהה בה בניגוד לחוק. לא ברור מהצעת החוק מהם המקרים בהם המדינה לא יכולה להרחיק שוהה בלתי חוקי וכיצד נהגו עד עתה.
2. א) לדעת תנועת אומ"ץ הצעת חוק יסוד זו היא כללית ונסמכת על חוקים שאמורים להיחקק בשלב מאוחר יותר במקום לקבוע הנחיות ברורות לביצוע. וכן עקב הערות שצוינו קודם לכן, יש לדעת תנועת אומ"ץ לא
לקבל את הצעת חוק היסוד שבנדון.
ב) כאן המקום להזכיר התנגדות שהוגשה על ידי האגודה הישראלית לזוגות בינלאומיים שבה היא טוענת כי הצעת החוק הזו תביא לפגיעה משמעותית ובלתי סבירה בזכויותיהם של זוגות ותאים משפחתיים המורכבים מצד ישראלי – יהודי וצד שאינו יהודי, שאינו זכאי על פי חוק השבות. לדעת תנועת אומ"ץ זכותם של בני זוג שאינם זכאים לעלות לארץ על פי חוק השבות חייבת להיות מוסדרת מעצם נכונותם להצטרף לבן הזוג שעלה לארץ וקשר את גורלו לקורה בה, כולל דור שני שיבוא לאחר מכן.
3. לידיעתך ולהמשך טיפולך הנאות.
בכבוד רב,
_____________________________ _____________________
עו"ד שנבל מרדכי ומר שלמה קלדרון פליצ'ה פנחס פלד
נציגי אומ"ץ בוועדות הכנסת יו"ר תנועת אומ"ץ והנהלתה
העתקים:
חברי ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת
חברי ההנהלה וחברי הנהלת מחוז צפון
חברי המועצה הציבורית שליד אומ"ץ
לדף קודם / לראש הדף
|