יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מערערת על מיהמנות מכשירי אכיפת המהירות שמופעלים ע"י משטרת התנועה
18/06/2009

תנועת אומ"ץ פנתה למבקר המדינה וביקשה שמשרדו יבדוק את התנהלות משטרת ישראל ומכון התקנים בנושא העדר כיול מכשירים לאכיפת מהירות.

במכתבו של יו"ר הנהלת אומ"ץ, אריה אבנרי, נאמר:
1. משטרת התנועה עושה שימוש במכשירי אכיפת מהירות בלתי מכוילים, דבר הגורם לספק בדיוק ממצאי המדידה, ומהווה ראיה, שאינה משקפת את העובדות המדויקות, לכתבי אישום בסדר דין פלילי. 
מכשירי אכיפת המהירות, המשמשים את משטרת ישראל לא כוילו מאז הוכנסו לשימוש במשטרת ישראל, ע"י מעבדה מוסמכת לכיול לפי תקנים לאומיים ו/או בינלאומיים, כמקובל בארצות נאורות.
2. נוהלי המשטרה מגדירים את בדיקת הכיול למכשירי אכיפת מהירות לפי חלק מהוראות היצרנים של המכשירים.
מחוות דעת מקצועית של הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, שהינה המוסד הסטטוטורי המסמיך מעבדות בדיקה וכיול בישראל לפי תקנים לאומיים ובינלאומיים, עולה כי הפעולות המבוצעות על ידי משטרת ישראל אינן עונות לדרישות הכיול המקובלות בתורת המדידה – מטרולוגיה.
3. בית המשפט נתן דעתו לנושא וקבע בהכרעות דין של כבוד השופט דויד לנדסמן בת"ת (באר שבע) 16915/97 וקבע: "שני הצדדים מסכימים כי שאלת כיולו של הממל"ז אינה ניתנת להפרדה משאלת אמינות תוצאות המדידה של המכשיר שכן אין חולק כי אם מכשיר הממל"ז לא מכויל, הרי שאמינות תוצאות מדידת המהירות והמרחק שהוא נותן מוטלות בספק"..." לבסוף, לא הצלחתי לרדת לסוף דעתה של משטרת ישראל המתעקשת לא לערוך כיולים תקופתיים למכשירי המדידה שבשימושה ושבאמצעותם מועמדים אנשים לדין. גם אם המשטרה סבורה כי ניתן להסתפק בכל מיני "חצי בדיקות" שאינן מגיעות לדרגת כיול במובן הפשוט של מונח זה, לא ברור לי מדוע בתור גוף ממשלתי האוכף חוק, היא צריכה להכניס את עצמה למצב שיקבע ע"י בית משפט זה או אחר שנוכח העדר כיול, קיים ספק כי המכשיר ינפיק תוצאות מדידה מדויקות"..." לפיכך, אני קובע שמכשיר הממל"ז LTI 20-20  אשר נמצא בשימוש המשטרה לצורך אכיפה, מצריך כיול תקופתי, ע"י גורם מקצועי ומוסמך והבדיקות המבוצעות ע"י המשטרה כיום, מעלות ספק באשר לדיוק תוצאות המדידה".
בתיק אחר העוסק במכשיר אכיפה עם מצלמה ת"ת (באר שבע) 7323/03 נקבע: "כי כיולו של מכשיר FA  6 שהינו מכשיר שבאמצעותו נמדדה מהירות נסיעתה של הנאשמת בנדון, הינה שאלה נפרדת מעניין האמינות
 
הכללית של המכשיר ובהסתמך על חוו"ד המומחה, כולל עדותו בפני ביהמ"ש יחד עם חיזוקים נוספים שנמצאו כאמור, קיים בלבי ספק שמא העדר כיול של המכשיר עלול להביא לקבלת מדידה מוטעית ומנימוק זה הנני מזכה את הנאשמת".
4. משטרת ישראל יזמה הכנת תקנים עבור מכשירי אכיפת המהירות. אגף התקינה של מכון התקנים הישראלי הוא האחראי להכנת תקנים בהתאם לחוק התקנים. הרכב ועדות התקינה נקבע ע"י אגף התקינה. בועדות אלו שעסקו בהכנת התקנים למכשירי האכיפה לא השתתפו/מונו מומחים במטרולוגיה או כיול.
5. יש לציין, כי לוועדה הועברו הערות בכתב מטעם: הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, תנועת אומ"ץ, ואזרחים, אך למצער, כל ההערות נדחו והתוצאה היא שהתקנים אינם כוללים חובת כיול תקופתי ע"י מעבדה מוסמכת לפי תקנים מקובלים בארץ ובעולם, אלא בהתאם לדרישות נציגי המשטרה שטענתם העיקרית היא הסתמכות על הוראות היצרן בלבד.
6. תנועת אומ"ץ פנתה מספר פעמים למכון התקנים לקבלת פרוטוקולים מישיבות ועדות התקינה והסיבות לדחיית ההערות, אך נענתה בשלילה למעט מכתב תשובה אחד כללי שהתייחס אך ורק לחלק מן ההערות (מצ"ב מכתב אומ"ץ).
7. בנוסף פנתה אומ"ץ למשטרה באותו הנושא אך לא נענתה (מצ"ב מכתב מטעם אומ"ץ).
יש לציין, כי לידיעתנו הכנת התקנים הנ"ל עלתה למשלם המיסים מאות אלפי שקלים ואף על-פי כן למיטב ידיעתנו לא נבדק אף מכשיר בהתאם לתקנים החדשים (אשר כאמור אף הם אינם מקצועיים לעניות דעתנו).
8. כבוד השופטת המחוזית רות אור קבעה כבר בינואר 2001 בפס"ד ע"פ 2453/00: "הממל"ז מצוי ברשות משטרת ישראל ולא ברשות הנאשמים, ומשטרת ישראל אינה מוכנה להעמידו לרשות נאשמים לצורך בדיקה. לא יפלא איפה, שכמעט בלתי אפשרי לנאשם יחיד להביא חוות דעת מומחה מטעמו בנושא זה, שלא לומר להביא לביצוע מחקר מדעי אוביקטיבי - המצריך אמצעים כספיים גבוהים במיוחד, ומוכן להוציא הון עתק כדי לחסוך 270 ₪ ברירת קנס, גזירה שאין יחידי הציבור יכולים לעמוד בה", והוסיפה כבוד השופטת: "הפיכת אמינות הממל"ז לחזקה שבעובדה בשל כך שיש בו שימוש נרחב ואין בין הנהגים מי שיכול לתקוף את אמינותו מהטעמים שפורטו לעיל- היא מעגל שוטה, וגורמת למצב שגם נהג הבטוח בחפותו - יאלץ להיחשב כמי שמודה באשמה, או יורשע גם אם יכפור באשמה, רק משום שאין לו אמצעים כספיים להוכיח את חפותו.."
9. לאור האמור לעיל תנועת אומ"ץ מבקשת שמשרד מבקר המדינה יבדוק את התנהלות משטרת ישראל ומכון התקנים בנושא העדר הכיול למכשירי אכיפת המהירות המשמשים את משטרת התנועה. תנועת אומ"ץ תוכל להעביר לבדיקת משרדך חומרים נוספים, בהתאם לדרישתכם.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.