יומן פעילות - שוטף
ישיבת המשך בנושא הסוגיות המשפטיות בנוגע למעמדם של החטופים וההשלכות על התנאים הסוציאליים וזכויותיהם
14/01/2024

תנועת אומ"ץ, התנועה למען משטר תקין וצדק חברתי ומשפטי, פונה ליור ועדת חוקה חוק ומשפט בנדון, כדלקמן:

 

1.    הסוגיה המשפטית בנושא שבנדון הועלתה לדיון מהיר שהכתוב בו בנוסח אחיד מעלה אינספור שאלות משפטיות וכלכליות. כגון חטוף בגיל העבודה , בעל נכסים, חתום על חוזים והתחייבויות עלול לחוות פגיעה משמעותית בעת היעדרותו. ישנן עוד שאלות משפטיות רבות בנוגע לחטופים כגון : הלוואות שנטל שלא נפרעו , במידה ולא שולמו – האם יוכרז כפושט רגל או שיוטלו על חשבונות הבנק שלו ריבית פיגורים וקנסות. מה קורה עם הנכס או העסק שבבעלותו והאם יהיה ניתן להכניס לנעליו מישהו אחר אשר יקבל החלטות ניהוליות. מה קורה עם החטוף הינו בעלים של דירה או לחילופין שוכר דירה ויש לחדש או להאריך את חוזה השכירות. מה עושים עם חיובים של מי  שנטל הלוואה פרטית או מחויב בדמי מנוי קבועים. מה דינם ביטוחים ופנסיות של החטוף ועיכוב בתשלום פרמיות חודשיות, במיוחד עם תקופת היותו חטוף מתארכת. ועוד. 

באתר של הוועדה נמצאו פניות נוספות של פורום משפחות חטופים ונעדרים בהן מועלות בעיות נוספות כגון אובדן הכנסות של החטופים, ובני משפחה קרובים סיוע בדיור של חטופים אשר אינם מתגוררים בבתיהם, בני משפחה אשר לנים מחוץ לבתיהם, בני משפחה ומקורבים אשר חדלו מעבודתם ולא מסוגלים לעמוד בתשלומים ומחויבויות כספיות לדיור ו/או מחויבויות אחרות, סיוע בחובות מול גורמים פרטיים, הקלות בארנונה, ותשלומי מים, וביטוחי אבדן כושר עבודה. היו שלוש פניות בסוגיות אלה 22.11.23, 4.12.23 ו- 5.12.23.

 

2.    אומ"ץ תמהה על כך שהיוזמה באה ע"י חברי כנסת. מרגע שפעולות המלחמה נמשכו מעבר לחודש ראשון לאחר חטיפת החטופים והצפי היה שהמלחמה תימשך תקופה ארוכה, ראוי היה כי יוזמה כזו תבוא מטעם הממשלה, עם הצעות לפתרון למצבים שונים. 

בתאריך 28 בנובמבר 2023 שלח מנהל ועדת חוקה חוק ומשפט פניה אל מנכ"ל משרד ראש הממשלה פניה להתייחסות נציגי הממשלה לסוגיות שהועלו בדיון אולם לא נמצאו באתר הוועדה, כל תשובות ממשרד ראש הממשלה ו/או ממשרד אחר של הממשלה בסוגיות השונות למרות שעברו כחודשיים לאחר כתיבת הפניה למשרד ראש הממשלה. 
 
יש לזכור כי קבוצת החטופים הראשונה כבר הוחזרה לישראל ויש לשאול כיצד נוהגים כלפיהם בכל הסוגיות שהועלו בפניות השונות.  ואם לא קבעו לגביהם, יש לקבוע כי הכללים שיקבעו יחולו גם עליהם. 

יש לזכור כי חלק מהחטופים יחזרו, פגועים בגוף ובנפש ולא בהכרח יוכלו לחזור לחיי היום יום ולכן
יש לתת את הדעת לגבי חובות שהצטברו לחטופים כגון מיסים ממשלתיים ואחרים לאחר שיחזרו למדינת ישראל. אומ"ץ סבורה כי הכללים שיקבעו יחולו גם על חטופים אשר לא יחזרו חיים למדינת ישראל. כמו כן יש לתת את הדעת לגבי זכויות של צדדים פרטיים הקשורים לחטופים ואשר עלולים להיפגע מהכללים שיקבעו לגביהם. לדוגמא הקמת קרן פיצוי . 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.