יומן פעילות - שוטף
הצעה לתיקון חוק העונשין - תיקון - חסימת כבישים
19/09/2023

להלן נוסח מכתבנו לחכ שמחה רוטמן ולחכ ישראל אייכלר:

 

"

1.    רקע להתייחסות תנועת אומ"ץ, התנועה למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי להצעת החוק הנ"ל:

(א)    בהצעת חוק שבנדון מוצע להוסיף סעיף בנושא האטת מהירות התנועה או חסימת תנועת כלי רכב במכוון לפיו העושה מעשה, מציב מכשול או גורם נזק לדרך ציבורית בכוונה להאט את מהירות התנועה או לחסום תנועת כלי רכב דינו מאסר שלוש שנים.  בדברי ההסבר נכתב כי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו מגן על הזכות להפגין ולמחות על רקע פוליטי או חברתי . במדינת ישראל הזכות להפגין היא מהחשובות ביותר . עם זאת, נכתב בדברי ההסבר, כל דמוקרטיה מציבה גבולות לאופן ביטוי של המחאה כדי להגן על עצמה. 


(ב).    בהמשך דברי ההסבר נכתב כי בשנים האחרונות מתגברת תופעת חסימת כבישים במהלך הפגנות ומחאות . חסימת כבישים והאטת התנועה אינן שיטות מחאה לגיטימיות. שיטות אלו מסכנות את שלום הציבור ואת בטיחותם של הנהגים בדרכים. יתרה  מכך , נכתב בדברי ההסבר, הן פוגעות בזכויות יסוד בסיסיות של אזרחי מדינת ישראל ובהן חופש התנועה .  הצעת החוק , נכתב בדברי ההסבר , נועדה לקבוע כי אדם העושה מעשה , מציב מכשול או גורם נזק לדרך ציבורית במטרה להאט את מהירות התנועה או לחסום תנועת כלי רכב, דינו מאסר שלוש שנים . 


2.    להלן התייחסות תנועת אומ"ץ להצעת החוק שבנדון כדלקמן: 

(1    נראה לתנועת אומץ כי הדרך לשנות הוראה בחוק יסוד היא לשנות את חוק היסוד עצמו ולא בחקיקה עוקפת דרך חוק העונשין.  צפויה להיות עתירה בנושא הסתירה הזו לבית המשפט הגבוה לצדק. 

 (2    מציע התיקון להצעת החוק אינו מראה כיצד ההפגנות הללו מסכנות את שלום הציבור ואת בטיחותם של הנהגים בדרכים. גם אין בדברי ההסבר כיצד ההפגנות פוגעות בזכויות יסוד של אזרחי מדינת ישראל כמו חופש התנועה. תמיד ישנן דרכים חלופיות שהנהגים יכולים לנסוע דרכם ולהגיע למטרת נסיעתם. לכל היותר הנהגים יתעכבו במעט להגיע למטרת נסיעתם. ותו לא. 

  (3    יתרה מזו, הפגנות מתקיימות לאחר קבלת אישור משטרת ישראל לקיומן. משטרת ישראל, בודקת או אמורה לבדוק, את כל הסיכונים האפשריים, לפני מתן אישור לקיום ההפגנות, כולל פגיעה בחופש התנועה שנגרמת לתנועה בסביבת מקום ההפגנה. 
 
 (4    מטרת ההפגנה להסב תשומת לב הסובבים למטרות ההפגנה ולכן עיכוב בזמן המועט שנגרם להם עקב ההפגנה, אשר על כן לעוברים ושבים לא נגרם נזק ממשי כלשהו מהעיכוב הנגרם להם עקב קיום ההפגנה. אשר על כן גם העונש המוצע בהצעת החוק של שלוש שנים נראה קיצוני לנוכח ה"עבירה " שנעשתה בהפגנה.  
       
 (5    מהנימוקים המפורטים לעיל נראה לתנועת אומ"ץ כי אין מקום לחוקק את הצעת החוק שבנדון. 

"

 

 

 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.