יומן פעילות - שוטף
הצעת חוק חסינות רבנים , התשפ"ג – 2023. 
28/08/2023

להלן העתק מכתב תנועת אומ"ץ שהופץ הבוקר בנדון:

 

 

"לכבוד                                    

ח"כ שמחה רוטמן - יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט                 
ח"כ ישראל אייכלר 

שלום רב,

            הנדון:    הצעת חוק חסינות רבנים , התשפ"ג – 2023. 
                 סימוכין: פ/ 1555/25 מספר פנימי 2196180 

להלן התייחסות תנועת אומ"ץ, התנועה למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, להצעת החוק שבנדון כדלקמן:

1.    (א).     בהצעת חוק שבנדון מוגדר רבי כמי שהוסמך לרבנות ובלבד שבידו אישור בכתב מאת הרבנות הראשית לישראל. בהצעה נכתב כי רב לא יישא באחריות פלילית ויהיה חסין מפני כל פעולה     משפטית בשל פרסום חיבור הילכתי, הסכמה שניתנה לספר שפורסם או הבעת דעה בכתב או      בעל פה בעניינים הנוגעים לתורת ישראל. 

 (ב).    בדברי ההסבר נכתב כי הצעת חוק זו מקורה בתחושה קשה בקרב עולם התורה כי גורמים שונים במערכת אכיפת החוק במדינת ישראל שמו  להם למטרה למנוע מרבני ישראל לפרסם את דעת התורה שעל סדר היום . עשרות רבנים נקראו לחקירות בשל פרסום חיבורים הלכתיים או הסכמות שכתבו למאמרים ואף בשל תשובות שניתנו לשאלות שנשאלו על ידי הציבור הרחב בענייני דעת תורה.  בדברי ההסבר נכתב כי רב מהווה סמכות הלכתית דתית ביהדות  וכיום משמשים הרבנים כמנהיגים רוחניים של קהילות שלמות כפוסקי הלכה אשר בית ישראל מחכים למוצא פיהם ובעיקר כדמויות חינוכיות אשר חובתם להורות תורת ישראל ולהביא דבר ה' לעולם.     

 (ג).    עוד נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק כי יוצרים, סופרים, אמנים ואנשי אקדמיה שונים, זוכים מאת פרקליטות המדינה לחופש אקדמי ואומנותי, שבשמו הם מפרסמים מאמרים ועצומות ומביעים את דעתם באין מפריע אף כשמדובר בדברים שיש בהם להסית נגד אדם או ציבור . לעומת זאת, נכתב בדברי ההסבר, מנהלת פרקליטות המדינה רדיפה אחר רבנים תוך ניסיון לסתימת פיותיהם במטרה להכפיף את ההלכה היהודית הנצחית לאשרור של פרקליטים מפרקליטות המדינה . 

(ד).    בהמשך דברי ההסבר נכתב כי פגיעה בחופש הביטוי של הרבנים יש בה לא רק משום פגיעה בצביונה היהודי של המדינה ופגיעה בחופש העיסוק של הרבנים ובחובתם להורות תורה לישראל, אלא שהתנהלות זאת של הפרקליטות פוגעת גם באופייה הדמוקרטי של ישראל והופכת את המדינה למדינת עולם שלישי. 

(ה).    לבסוף נכתב בדברי ההסבר כי על פי הצעת החוק תוענק לרבנים חסינות רק בעניינים הנוגעים לחופש הביטוי – ציפור נפשה של הדמוקרטיה הישראלית . עניינים אלו , נכתב בדברי ההסבר, הם חלק מהותי מתפקידו של רב וקשורים חזק לביצוע תפקיד הרב, לרבות הוראת תורת ישראל ללא מגבלה או איום. לא אחת נפסק כי ללא חופש ביטוי מאבד האדם את טעם לחייו. כשמדובר בפגיעה בחופש ביטוי שך רבנים, הרי שהפגיעה היא לא רק באדם הבודד אלא בעם ישראל לדורותיו.  מודגש בדברי ההסבר כי אין בהצעת החוק כדי להקנות לרבנים כל חסינות אחרת מלבד החסינות הניתנת להם בעת מילוי תפקידם, הקשורה קשר ישיר לביצוע תפקידם ההלכתי תורני. 


2.    להלן הערותינו והמלצתנו להצעת החוק שבנדון: 

א.     דברי ההסבר עולה כי לפרקליטות המדינה ישנה מדיניות מכוונת למנוע פרסום דעת תורה בעניינים שעל סדר היום.  בדברי ההסבר לא הובאו דוגמאות לביצוע מדיניות זו. בכל מקרה יש לקבל תגובת הפרקליטות לטענה זו. 

ב.     ישנה טענה מוסווית גם כלפי בתי המשפט שכן מציע החוק אינו סומך על מערכת בתי המשפט שתוציא פסק דין צודק במקרה שפרקליטות המדינה תגיש כתב אישום כנגד רב זה או אחר והמקרה יידון בפני בית משפט. 

ג.    אין פירוט מהי דעת תורה בהצעת החוק . דעת תורה יכולה להיות דברי רב חרדי שאינו מכיר ו/או משרת  במדינת ישראל ובאה מצד אחד או רב דתי לאומי שיביע דעת תורה בעניינים של יישוב ארץ ישראל על כל חלקיה. כל אחד מהדוברים הללו יאמר כי זו דעה הנצחית של דת ישראל. 

ד.    הצעת החוק דנה רק במי שהוסמך לרבנות על ידי הרבנות הראשית לישראל שהיא רבנות אורתודקסית.  הצעת החוק אינה מתייחסת לרבנות קונסרבטיבית ו/או רפורמית שגם היא קיימת בישראל. 

מכל הנימוקים הללו ביחד ומכל אחד לחוד, יש לדעת אומ"ץ, לדחות את הצעת החוק שבנדון. 


                                                        בכבוד רב, 

    עו"ד שנבל מרדכי ומר שלמה קלדרון                      פליצ'ה פנחס פלד 
            נציגי תנועת אומ"ץ בועדות הכנסת                 יו"ר תנועת אומ"ץ 


העתקים:
חברי ההנהלה וחברי הנהלת מחוז צפון
חברי המועצה הציבורית שליד אומ"ץ"


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.