יומן פעילות - שוטף
בקשה לפיצול מכרז 23/23 לניהול והפעלת קורסי חובה בגופים ציבוריים
13/08/2023

ראשי תנועת אומ"ץ, פליצ'ה פלד ועו"ד יצחק מינא פנו היום לגב' כוכבה זרמון, מנהל הרכב הממשלתי, בנושא הנ"ל  -            
"

1.    נודעו לאומ"ץ פרטים על בקשה לפיצול מכרז 23/23 לניהול והפעלת קורסי חובה למספר מכרזים נפרדים. 

2.    בתאריך 31.07.2023 פורסמו פרטי מכרז 23/23, שעניינו ניהול והפעלת קורסי חובה בנהיגה (להלן: "המכרז"). 

3.    לטעמה של אומ"ץ, המכרז במתכונתו הנוכחית פוגע בשוויון ובתחרות בריאה, בחופש העיסוק של גופים אחרים, וכן נוגד הוא את חוק ההגבלים העסקיים ואת עיקרון המידתיות. במצטבר המכרז במתכונתו הנוכחית נוגד את דיני המכרזים.

4.    בניגוד למכרז הקודם, שפוצל אז בין כל הזכיינים כך שכל זכיין קיבל אזור מסוים (א' ו ב'), הופתענו לגלות, שהמכרז הנוכחי, אשר נועד להחליף את המכרז הקודם, מיועד רק לזכיין אחד.  

5.    הגם שבעל המכרז רשאי לקבוע במכרז תנאים להגבלת הזכייה וההשתתפות בו, עליו להגדיר תנאים אלו כך שהם יעמדו במבחני המידתיות, ההגינות והשוויון. לפיכך, הגבלת הזכייה למציע אחד בלבד, בניגוד לנהוג ולמכרזי עבר, צריכה להיות מנימוקים סבירים וענייניים בלבד (עו"ד ש' הרציג, דיני מכרזים, כרך א (2001), בעמ' 158-159). אלו הם בתמצית עיקרי המסגרת הנורמטיבית שבבקשה דנן. 

6.    ככלל, ההחלטה לבחור זכיין אחד בלבד במכרז בעייתית, היות שהיא מצמצת את חוג הזכיינים הפוטנציאליים ואף את המועמדים הפוטנציאלים שרואים בבחירת זכיין אחד כתחרות קשה ביותר שאינה משתלמת כלכלית. דבר זה פוגע בזכותם להזדמנות שווה להשתתף במכרז וכפועל יוצא נפגעת יכולתו של המזמין לבחור את הזכיין המתאים ביותר.

7.    בנוסף, לא נראה כי קיים כל יתרון כלכלי בניהול מכרז עם זכיין אחד בלבד, על פני פיצול המכרז לכמה זכיינים. ההפך הוא הנכון: פתיחת המכרז לכמה זכיינים עלולה להעלות את התחרות דבר שיוביל להורדת מחירים והשקעת משאבים נוספים של הזוכים לשם התייעלות ושיפור השירות. 

8.    בין היתר ובקיצור נמרץ, נציין שהפיצול יכול להביא לגיוון רחב בימים ובשעות בהם יתקיימו מערכי הלימוד, כמו גם להוסיף מקומות נוספים שיעבירו את מערכי הלימוד ויגדילו את מספר המשתתפים. בנוסף, הפיצול יביא לשיפור איכות הלימודים, בחירת מדריכים מתאימים לקהל היעד, המקום והכיתה, כדי לייעד אוכלוסייה ספציפית. כמו כן, פעולות שיווק שונות יכולות להעלות את המודעות בקשר לחובת ההשתתפות במערך הלימודים הנדרש. במידה וייבחר זכיין אחד, תעמוד לנגד עיניו טובתו הכלכלית בלבד והוא יהיה מעין מונופול כך שהציבור יאבד את כל היתרונות שבתחרות בריאה. 

9.    יתרה מזאת, פיצול המכרז יגשים את תכלית עיקרון המידתיות. אמנם בראש ובראשונה ניצבים היתרון הכלכלי ואיכות השירות, אולם בפיצול יש משום יתרונות תפעוליים רבים, כגון אי-תלות של הרשות בגוף מסוים ומזעור סיכונים. כל זאת, נוסף על הנוחות שבניהול מקומות ומגזרים ספציפיים בהם יש לזכיינים מסוימים מומחיות ומקצועיות. הפיצול יאפשר גם מתן שירות רציף ופתרונות חלופיים בניגוד למצב בו יש זכיין יחיד. באם אותו זכיין יעמוד בפני קשיים תפעוליים, הדבר עלול להשפיע באופן רוחבי על קיום השירותים שבליבת המכרז, דבר שישאיר את הציבור ללא שירות ויזיק לאינטרס הציבורי. קל וחומר כשמדובר בשירות מדרגה ראשונה שבלעדיו אזרחים רבים ימצאו עצמם בלי רישיון נהיגה בתוקף.

10.    יתרה מזאת, ככל שיש פחות אזורים שעל הזכיין לנהל ולתפעל תהיה לו שליטה טובה יותר באזורים שעליהם הוא אחראי, דבר שיפחית תקלות ויוודא עמידה בתנאי המכרז באופן מירבי. 

11.    בעת"מ (מנהלי ירושלים) 173/06 ענף חלקי חילוף רכב ואביזרים נ' מינהל הרכב הממשלתי, משרד האוצר (נבו 19.11.2006) נקבע ששעה שלא הוכח יתרון כלכלי בעצם אי פיצול המכרז ויועדו לזכיין אחד, וככל שהתועלת מפיצול המכרז גוברת על התועלת מאי-פיצולו קיימת חובה לשקול פיצול המכרז כדי לשמור על שוויון הזדמנויות, הוגנות, ותחרות. 

12.    דעתנו זו עומדת בשורה אחת עם המלצת מבקר המדינה, כך שבדו"ח של משרד התעשייה בקשר ל"מעונות יום ומשפחתונים לפעוטות" צוין "משרד מבקר המדינה העיר שהגבלת הבחירה לזכיין אחד עלולה להביא לידי תלות של משרד התמ"ת בזכיין, ובהיעדר תחרות אין לזכיין תמריץ לשפר את השירות שהוא נותן. כמו כן, נמנעת ממשרד התמ"ת האפשרות להשוות בין זכיינים, שיש בה כדי לתרום לפיקוח יעיל." (עמ' 1334). 

13.    לסיכום, נראה לנו כי המכרז במתכונתו הנוכחית פוגע באינטרס הציבורי לתחרות בריאה ובעיקרון שוויון ההזדמנויות. כמו כן הוא אינו עומד בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט ועם המלצת מבקר המדינה. תנועת אומ"ץ סבורה שטוב תעשו אם המכרז שבכותרת ייועד ליותר מזכיין אחד עם עדיפות לשלושה זכיינים, וזאת מבלי להתערב בשיקול דעתכם לגבי אופן פיצול המכרז, והכל בהתאם לטעמים שהוצגו לעיל. 

14.    נודה לכם אם תטפלו בפנייתנו ותודיעונו תוצאותיה בהקדם.

"
         


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.