יומן פעילות - שוטף
הצעת חוק למיגור אלימות ורצח נשים
11/07/2023


להלן מכתב שנשלח היום בנדון - לשרי ממשלת ישראל, חברי כנסת ישראל, חברי ועדת חוק חוקה ומשפט, השרה לקידום האישה - מאי גולן
ולכבוד נשיא המדינה - יצחק הרצוג, והעתק למבקר המדינה.


רצ"ב מסמך הצעת חוק חדשה בנושא מיגור אלימות ורצח נשים, המוצעת ע"י תנועת אומ"ץ  ואיפלק ישראל.

הצעת חוק זאת נועדה כדי להתגבר על מכת מדינה כאשר במהלך התקופה האחרונה הזדעזעו אזרחי המדינה לשמוע כל פעם מחדש על רצח נוסף של אישה על ידי בן זוגה הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי.

כמבוא לחוק המוצע והמפורט, נדגיש כי עיקרו הוא כדי לשנות את התפיסה הקיימת היום על ידי השלטונות, בכך שהאישה אשר היא הקורבן לאלימות על ידי בן זוגה, נאלצת עבור בטחונה ובטחון ילדיה לשהות במקלט לנשים מוכות בזמן שהגורם המאיים ממשיך בחייו כרגיל. משוואה זו חייבת להתהפך. כאשר הגבר האלים והמהווה איום לשלומה ובטחונה של האישה, יוכנס למעון גברים מכים והאישה תמשיך לנהל את אורח חיי המשפחה וילדיה באופן חופשי בביתה.

 

להלן מסמך הצעת החוק החדשה כפי שנשלח:


"הצעת חוק זאת נועדה כדי להתגבר על מכת מדינה כאשר במהלך התקופה האחרונה הזדעזעו אזרחי המדינה לשמוע כל פעם מחדש על רצח נוסף של אישה על ידי בן זוגה הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי.

רשימת הנתקפות והנרצחות הולכת ומתארכת כאשר מעל 17 נשים נרצחו במהלך חצי השנה האחרונה דבר שמותיר אותנו עם נתון מפחיד ומטריד ביותר. זעקת הנשים במדינה לא נשמעת כאשר גם תקציבים שאושרו ע"י האוצר לא הועברו לטובת התופעה, מספר גופים הפעילים בנושא זה בניהם תנועת אומ"ץ ואיפלק הארצית נכנסו לפעולה בנושא זה ואף פנו במסמך מפורט לנשיא המדינה, ראש הממשלה והיועצת המשפטית לממשלה.

כמבוא לחוק המוצע והמפורט מטה, נדגיש כי עיקרו הוא כדי לשנות את התפיסה הקיימת היום על ידי השלטונות, בכך שהאישה אשר היא הקורבן לאלימות על ידי בן זוגה, נאלצת עבור בטחונה ובטחון ילדיה לשהות במקלט לנשים מוכות בזמן שהגורם המאיים ממשיך בחייו כרגיל. משוואה זו חייבת להתהפך. כאשר הגבר האלים והמהווה איום לשלומה ובטחונה של האישה, יוכנס למעון גברים מכים והאישה תמשיך לנהל את אורח חיי המשפחה וילדיה באופן חופשי בביתה. 

הצעת החוק:

1.    תוקם ועדה מיוחדת שתהה מורכבת מ- 3 שופטים בדימוס או שופטים עמיתים אשר תיקרא "הועדה למיגור אלימות נגד נשים".

2.    בראש הועדה יעמוד תמיד שופט ולצדו שופטים נוספים או פסיכולוגים ואנשי ציבור.

3.    הועדה למיגור אלימות נגד נשים, תמונה בהמלצת שר המשפטים והשר לביטחון פנים וזאת באמצעות ועדת מינוי מיוחדת המורכבת משופט בית המשפט העליון, נציג היועמ"שית לממשלה, ח"כ, נציג לשכת עו"ד ונציג ציבור.

4.    הועדה למינוי שופטים תתכנס אחת ל- 6 חודשים כדי לבחור את שופטי הועדה למיגור האלימות.

5.    סמכויות הועדה למיגור אלימות נגד נשים: כל תלונה שתוגש ע"י אישה בתחום אלימות פיזית, מילולית או נפשית תוגש למשרדי הועדה ותטופל ע"י נציגי המשטרה והיועמשית לממשלה שימונו למטרה זו בלבד, להלן הגוף החוקר.

6.    הגוף החוקר יבדוק את התלונה ויחליט באם יש להגיש כתב אישום נגד החשוד, כתב אישום כזה יוגש ויובא לדיון לפני הועדה למיגור אלימות נגד נשים.
הועדה תדון ותסיים את הטיפול בהליך כולל פסק דין, בהקדם האפשרי ככל שניתן, על פי החלטתה.

7.    הועדה מוסמכת, לבקשת הגוף החוקר, להורות כי החשוד ישהה במעון לגברים מכים עד לסיום ההליכים תחת פיקוח שירות בתי הסוהר או המשטרה.

8.    ערעור: על פסק דינה של הועדה יהא החשוד כמו גם נציג היועמ"שית לממשלה רשאים לערער בפני בית המשפט המחוזי של אותו מחוז.


9.    הועדה מוסמכת לגזור עונשי מאסר או קנס וכן מוסמכת להורות כי בן הזוג החשוד ירצה חלק מתקופת המעצר בשהייה בהסגר. 

10.    היה והתברר ע"י הועדה השופטת כי התלונה חסרת כל בסיס, רשאית הועדה, לבקשת כל צד להטיל קנס או פיצוי בשיעור שתקבע ובלבד שנתנה למתלוננת את זכות הטעון.

11.    סיכום: 
הצעת חוק זאת באה למנוע את כניסתן של נשים מוכות למקלט, כאשר הן מחויבות להמשיך ולנהל את אורח חיי המשפחה וחיי ילדיהם. ולחילופין, בן זוגה החשוד יוסגר במעון לגברים מכים, עד לתום ההליכים המשפטיים בעניינם. כאמור, אנו סבורים כי הצעת חוק זאת הינה עניינית ויעילה הרבה יותר מאיזוק אלקטרוני."


 
 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.