יומן פעילות - שוטף
חוק יסוד : השפיטה ( תיקון עילת הסבירות )
05/07/2023

הבוקר הופץ מכתב תנועת אומ"ץ ליו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן והעתק לכל חברי הועדה, בנושא הנ"ל, בחתימת יו"ר התנועה ושני נציגי אומ"ץ בועדת חוקה חוק ומשפט כדלקמן:

 

"

1.    הצעת החוק שבנדון באה במסגרת מהלך מטעם הממשלה לשנות את מעמד מערכת המשפט במדינת ישראל החל מהליך בחירת שופטים וכלה במהלך של תיקון עילת הסבירות שבנדון. 

2.    לפני שנאמר את דברינו לעצם הנושא שבנדון מצאנו לנכון להפנות דברינו לדברים שכתב פרופסור שמעון שיטרית על מצב בתי המשפט בספרו " על השפיטה " (בעמוד 124) , על העומס המוטל על בתי המשפט בישראל.  לדעתנו מבחינת האזרח במדינת ישראל נושא זה הוא מהותי שגורם למשיכת הליכים משפטיים תקופה ארוכה ואף  הליכה בדרכים אלטרנטיביות של בוררות וגישור. 

3.    העובדה שלא נבחרו שופטים/ות לאחרונה מחמירה את המצב . אנו מגיעים לעומס הולך וגדל על השופטים/ות במערכת בתי המשפט. 

4.    ביטול עילת הסבירות האם פרושה שרשות או בעל/ת תפקיד הרוצה לפעול בדרך מסוימת לא יהיו חייבים לנמק את המניעים שהביאו אותם לפעולה המוצעת על ידם ?  האם פירושו שבעל המשרה שהחוק יחול עליו יכול לנהוג ככל העולה על דעתו ללא חובת הנמקה כלל ?   

5.    להזכיר כי יש חוק הנמקות במדינת ישראל המחייב רשות לנמק פעולותיה . האם פירושו של ביטול עילת הסבירות או צמצומה פירושו למעשה ביטול חוק ההנמקות ? או שהנמקות יכולות להיות ללא בסיס הגיוני כלשהו ? 

6.    ביטול או צמצום חובת הסבירות יאפשר לנושאי משרה וממלאי תפקידים החל מראש הממשלה וכלה באחרון המשמשים בקודש לבצע פעולות בדרך שרירותית לא סבירה לחלוטין, שלא לדבר על נימוקים חיצוניים שלא לעניין הנדון או מצבים של ניגוד עניינים . 

7.    אנו מביאים כאן דברים שככתב כבוד השופט בדימוס מר אליקים רובינשטיין במאמר שפורסם לאחרונה: " תפקידו של בית המשפט הוא לא אחת להשמיע נורמות של אתיקה ציבורית וניקיון כפיים בשירות הציבורי . החשש הוא שאם תתקבל ההצעה הנוכחית בנוגע לעילת הסבירות ייחסמו עולמות שלמים לביקורת שיפוטית ויהיו נתונים להפקרות. דוגמא בולטת : מינויים על ידי קשרים ללא כישורים ´.

"

 



 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.