יומן פעילות - שוטף
האיום הקיומי על מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית בת קיימא
06/04/2022

 להלן נוסח מכתב תנועת אומ"ץ שהופץ כדלקמן:

                                     
"לכבוד
ראש הממשלה - מר נפתלי בנט
השר לביטחון פנים - מר עומר בר-לב
שר הביטחון - מר בני גנץ
היועצת המשפטית לממשלה - עו"ד גלי בהרב-מיארה
מפכ"ל המשטרה - רנ"צ יעקב שבתאי
רמטכ"ל צה"ל - רב-אלוף אביב כוכבי
יו"ר ועדת חוץ וביטחון - מר רם בן ברק
יו"ר ועדת ביטחון פנים - גב' מירב בן ארי
יו"ר ועדת משנה לעורף - גב' נירה שפק

שלום רב 

הנדון: האיום הקיומי על מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית בת קיימא

תנועת אומ"ץ, אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, פונה בזאת אליכם בבקשה לטפל באופן דחוף באיום הקיומי על ביטחון הפנים והביטחון האישי של האוכלוסייה בישראל, זאת על ידי אימוץ ההמלצות כפי שיפורטו במסמך זה.

משטרת ישראל והביטחון הלאומי של מדינת ישראל
ממשלת ישראל והממסד הביטחוני חוזרים ומדגישים כי האיום המרכזי והקיומי על מדינת ישראל הוא היכולת הגרעינית של אירן – לצורך זה מושקעים מיליארדים רבים. יש בזה מידה מסוימת של צדק, אבל, העניין הוא שהאיום האמיתי והמרכזי הגדול ביותר על מדינת ישראל ועל קיומה כמדינה דמוקרטית הוא היעדר ביטחון פנים וביטחון אישי. מעשי הטרור בימים האחרונים שבוצעו על ידי ערבים תושבי ישראל בנוסף לאירועי "שומר חומות" מציגים נושא ביטחוני זה וחוסר הביטחון האישי יותר מכל.

משטרת ישראל והביטחון האישי
צבא גדול וחזק עם יכולת לפגוע בכל מטרה במזרח התיכון אינו מקנה ביטחון אישי יום יומי.
חוסר ביטחון אישי בדרך כלל נובע מחולשת המדינה להשליט חוק וסדר על פי סטנדרטים מקובלים במדינה דמוקרטית.
מי שצריך להקנות את הביטחון הזה זו המשטרה!
דהיינו, מדינה המבקשת להקנות ביטחון לתושביה חייבת להחזיק משטרה אמינה, פעילה ובעלת יכולת לתת מענה למגוון רחב של פעילויות ואיומים.
הביטחון הלאומי של מדינת ישראל בנוי על שני גופים מרכזיים: 
צה"ל הנושא באחריות לביטחון הלאומי בציר המדיני ביטחוני , 
משטרת ישראל הנושאת באחריות לביטחון הלאומי בציר החברתי כלכלי.

מעמד המשטרה
נראה (לכאורה) שגופים רבים כולל ממשלות ישראל, היועץ המשפטי לממשלה וגם התקשורת עושים כל מאמץ לפגוע בלגיטימיות של המשטרה וביכולתה לפעול. למעשה המשטרה נמצאת במצב של חוסר גיבוי מצד הגורמים הממונים עליה.
הדוגמא הבולטת ביותר היא פרשת "פגסוס",  מה עושה היועץ המשפטי לממשלה ? הוא מנחה להפסיק באופן מידי את השימוש בתוכנה זאת  - המשמשת ככלי חשוב ביותר במלחמה בפשיעה. מה המשמעות של הנחייה זאת? היועץ המשפטי שהוא למעשה המנחה של אגף החקירות במשטרה, ( המפכ"ל בדרך כלל, נמצא רק לידיעה) , מודיע קבל עם ועדה שאין לו אמון במשטרה, אז תחשבו מה זה עושה לאמון במשטרה בכלל ובאגף החקירות בפרט.

מי ירצה להמשיך ולשרת במשטרה כזאת שאינה מקבלת גיבוי כמעט באופן אוטומטי?
אך בזה זה לא נגמר, המשטרה בישראל מתמודדת עם אירועים ואיומים יותר מכל משטרה אחרת בעולם! מצד שני היא אחת המשטרות הקטנות ביותר בעולם ביחס לאוכלוסייה. 

היכולת המבצעית של המשטרה
הכוח המבצעי של המשטרה מונה כעשרת אלפים שוטרים/לוחמים ( סיירים, יס"מ, יסמ"ג ולוחמי מג"ב). שוטרים אלה פועלים באין סוף אירועים מידי יום ביומו, למעשה איש משטרה קם בבוקר ליום עבודה ואינו יודע מתי יום זה יסתיים! הוא מוקפץ מאירוע לאירוע תוך כדי עימות עם מגוון בלתי אפשרי של מצבים: אירועי טרור, פשיעה חמושה בעיקר – אבל לא רק-  במגזר הערבי, הפגנות של מגזרים שונים שלא פוחדים להשליך אבנים על שוטרים ועוד ועוד.

בחודשים האחרונים מבקשים שוטרים וקצינים רבים לעזוב את שורות המשטרה, מתלוננים על יחס משפיל מצד האוכלוסייה, מצד התקשורת וגם מצד הגורמים שצריכים לתת להם גיבוי.
כל פעילות של שוטר שמצולמת על ידי אזרח שרואה עצמו נפגע - עוברת עריכה מגמתית ומועלת לרשתות החברתיות.  השוטר נתפס באופן אוטומטי כאשם!! (גם אם זה אחרי שעות ארוכות של פעילות בזירות  שונות וללא מנוחה ראויה בין אירוע לאירוע) , כדי לתת מענה לתקשורת וגם לפוליטיקאים, הנושא עובר מיידית  לחקירה של מח"ש! הכול על בסיס סרטון שעלה לרשת ! מי רוצה לפעול ימים ולילות שבתות וחגים ולהיות מאויים כל הזמן על ידי מח"ש,  בחקירות  רק בגלל שמישהו פרסם סרטון ברשתות ואין מי שייגן על השוטר. 


משטרת ישראל כגוף ביטחוני מרכזי בישראל 
ממשלות ישראל לדורותיהם לא החשיבו את המשטרה כגוף בטחוני מרכזי בישראל,  עולה כי רק לצה"ל עומדים תקציבים אדירים וחשוב לא פחות כל צעיר מגיל 18 עד 21 עומד לרשות צה"ל , מדוע חלק נכבד מהמתגייסים אינם מוכוונים למשטרת ישראל שגם היא גוף בטחוני מהמעלה הראשונה – למיטב הבנתנו בהחלט שווה בחשיבותה לצה"ל ,
המלצתינו היא כי יוקצו כ- 6,000 תקנים של חיילי חובה מתוך כלל המתגייסים לצה"ל למשטרה - כולל בחתך מלא של איכות המתגייסים/ מתגייסות– חיילים אלה – "שוטרי חובה " - יאפשרו למשטרה לתגבר מאוד את הכוח המבצעי שלה לפעילות משולבת לצד שוטרי הקבע -  הרעיון הוא שלצד כל שוטר יהיה גם "שוטר חובה" מיומן שיעזור להגדיל את הכוח המבצעי ויוריד במידה מסוימת את הלחץ הרב על השוטרים המבצעיים ,  כוח סדיר זה של "שוטרי חובה" ישפר לאין ערוך את היכולת של המשטרה להיות באתרים רבים בו זמנית מבלי להריץ כוחות  מקצה אחד של המדינה לקצה האחר. "שוטרי חובה " איכותיים אלה יקודמו בהמשך גם לתפקידי קצונה ובוודאי יביאו בעתיד לשיפור איכות הפיקוד של המשטרה לאורך זמן. 

שיתוף כלל תושבי ישראל במשטרה
חשוב להדגיש כי חיילים/שוטרי חובה אלה יוכלו להיות גם מקרב המגזר החרדי והערבי עקב אי מעורבות בפעילות מלחמתית. בנוסף אפשר להעמיד לרשות המשטרה גם מגויסים נוספים במסגרת שירות לאומי /אזרחי שיוכלו להחליף שוטרים רבים המועסקים בתפקידים מנהלתיים. 

לצה"ל תהליך כזה יעשה רק טוב, ועל צה"ל לתמוך בתהליך החשוב הזה, היום נהנה צה"ל באופן בלעדי מכוח אדם צעיר ואיכותי – ויש לחשוב על חלוקה שונה של המשאב האנושי הלאומי הזה לטובת כלל מרכיבי הביטחון הלאומי של ישראל.
מעבר לזה , תגבור כזה של כוח אדם למשטרה יוכל לתת מענה למצבי חירום ולפטור את צה"ל מהצורך להקצות כוחות ואמצעים לטובת שמירה על צירים פתוחים ויכולת תנועה ומענה במרחב האזרחי. לדעתנו צה״ל ומשרד הביטחון צריכים לתמוך בתהליך חשוב זה.
 

לסיכום

אם מדינת ישראל רוצה להמשיך ולהתקיים לא רק מול האויבים מבחוץ אלה גם כמדינה דמוקרטית הנותנת ביטחון לתושביה כולם ,  יש צורך מיידי בהכרה במשטרת ישראל כגוף בטחוני לאומי השווה בחשיבותו לצה"ל ! 
דבר זה צריך לבוא לידי ביטוי בתקציבים, בתגבור כוח אדם איכותי וכן במתן גיבוי מלא ונכון למפקדים ולשוטרים.
חיזוק כזה של המשטרה ישפר את מעמדה בקרב הציבור, יגביר את המוטיבציה לשרת במשטרה ובתהליך ארוך טווח  יביא לשיפור חד משמעי בביטחון הפנים ובביטחון האישי שהוא כאמור איום קיומי מרכזי למדינת ישראל כמדינה דמוקרטית בת קיימא .


                                             בכבוד רב ובברכת חג פסח כשר,
                    
          עו"ד יצחק מינא             פליצ'ה פנחס פלד                תא"ל (מיל') אבי בכר
     יו"ר המועצה הציבורית         יו"ר תנועת אומ"ץ       רמ"ט פיקוד העורף וראש מל"ח לשעבר
                                                                               יועץ לנושא היערכות לחירום "


 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.