יומן פעילות - שוטף
נפגעי מערכות הביטחון/נכי צה"ל
06/04/2021

להלן נוסח מכתב מקיף וממצה בנושא הנ"ל שנשלח לרמטכ"ל, מנכ"ל משרד הביטחון, יו"ר ליו"ר אגף השיקום וליו"ר נכי צה"ל -

 

תנועת אומ"ץ האמונה על המאבק לקיום מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, מתכבדת לפנות אליכם בדחיפות, בעניין הטיפול בנפגעי כחות הביטחון - נכי צה"ל. תנועת אומ"ץ בחנה ולמדה את הסוגיה של נפגעי כוחות הביטחון השונים המבקשים לתבוע ממשרד הביטחון/אגף השיקום את זכויותיהם ע"פ חוק הנכים תגמולים ושיקום.

מתברר איפה כי ההליך להגשת תביעה ע"י מי שנפגע הינו מורכב, מסורבל ודורש יעוץ וליווי משפטי ורפואי צמוד בדרכו אל הוועדה הרפואית, דבר הכרוך בתשלומי עתק הן לעורכי דין והן לרופאים. מיותר להדגיש כי נפגע שבחר להגיש את תביעתו ללא סיועם של בעלי מקצוע אלה, סיכוייו לקבל את המגיע לו שואפים לאפס. התביעות של נפגעי כוחות הביטחון מובאות לוועדות רפואיות המורכבות מרופאים שמממונים ע"י משרד הביטחון ובדרך כלל אמורים אלה ליישר קו עם דרישות משרד הביטחון ולאו דווקא עם תביעות הנפגע. בתנועת אומ"ץ נודע כי רופאים אשר אינם פועלים בקו זה אינם נקראים לשבת עוד במסגרת הוועדות.

עוד יצוין כי כדי שנפגע יגיש תביעה להכרה בנכותו עליו להצטייד בחוות דעת רפואית שעלותה מסתכמת באלפי שקלים וזאת לאחר שקיים גם צורך חיוני בייצוג ע"י עורכי דין מומחים בתחום זה, שאף עלותם הכספית רבה מאוד. 

נציין כי גם הפרוצדורה המורכבת של הגשת התביעה הכוללת מילוי טפסים, איתור עדויות שתומכות בטענת הנפגע, ניסוח אותן עדויות והחתמתם בפני עו"ד צירוף תצהיר הנפגע ומילוי מסמכים רפואיים ועוד, אין כל ספק בכך שבמכלול כל אלה אין בידו של האדם הסביר שאינו עוסק במקצוע עריכת דין כדי להגיע לתוצאה של הגשת תביעה ולו בצורה המינימלית, יוצא איפה שנפגעים רבים שתובעים את זכויותיהם מוצאים את עצמם נפגעים פעמיים (פעם בפציעה ופעם בתביעה) בשל העדר היכולת והכישורים בהגשת תביעה משפטית להכרה בזכויותיהם וזאת משתי סיבות, בין אם אין להם את הכישורים לכך ובין אם אין להם את סכומי הכסף הנדרשים לממן את בעלי מקצוע אלה המחויבים לסיוע זה.

מדינת ישראל שלה יש מערכת ביטחון מפוארת ויכולת צבא חזק, אינה לצערנו נותנת פתרון הולם לנפגעים מתוך צבא זה שנפגעו במהלך שירותם, דבר שגורם פגיעה אנושה ואכזבה מרה מהיחס למשרת במערכת הביטחון. משרד הביטחון משקיע משאבי ענק בסדרי גודל של מיליארדים לרכישות, פיתוח והתמקצעות מערכת הביטחון ואילו כאשר בא הדבר לידי טיפול בנפגעים המשרתים במערכת הביטחון נמצאים אלה, לכאורה, בסוף התור לקבל את זכויותיהם.

לפיכך אנו בתנועת אומ"ץ סבורים כי יש לתקן את החוק, התקנות והנהלים כדלקמן:

א.    בוועדות הרפואיות יתמנו רופאים שהינם אנשי ציבור ניטרליים כשופטים.  (זאת כי חברי הוועדה אף הם שופטים הקובעים את גורלו של הנפגע לשבט או לחסד). כאשר, כאמור, היום חברי הוועדה מתמנים ע"י משרד הביטחון ומכך עולה כי המשיבים לתביעת הנכים הם אלה הממנים את חברי הוועדה הרפואית (השופטת) ואין אבסורד גדול ממנו.

ב.    תנועת אומ"ץ מציעה, כי כל מי שנפגע בעת שירותו במערכת הביטחון ומבקש להגיש תביעה בגין פציעתו בסיוע ייצוג עו"ד, יקבל ממשהב"ט מענק כספי חד-פעמי, עבור ייצוג משפטי וחוות דעת רפואית בסך של 30,000 ₪, שהינו סכום סביר שיאפשר לנכה להגיש את תביעתו, באופן מכובד.

"


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.