יומן פעילות - שוטף
התראה חמורה כנגד כוונת הממשלה להרחבת סמכויות שב"כ הפוגעות בחירות הפרט בישראל
22/04/2020

יו"ר תנועת אומ"ץ-פליצ'ה פנחס פלד ויו"ר המועצה הציבורית שליד אומ"ץ-עו"ד יצחק מינא שלחו הבוקר מכתב ליועמ"ש לממשלה-ד"ר אביחי מנדלבליט בנושא : התראה חמודה כנגד כוונת הממשלה להרחבת סמכויות שב"כ הפוגעות בחירויות הפרט בישראל, כדלקמן:

 

"תנועת אומץ  פונה אליך בבהילות  לנוכח כוונת הממשלה להטיל על שרות הביטחון הכללי משימות נוספות" הפוגעות בחירויות הפרט בישראל, בחסות מגפת הקורונה. זאת מבלי לתאר מהם הכלים שיעשה בהם שימוש ומהן המגבלות הנוספות שתוטלנה על הציבור.
כזכור, שב"כ מבצע מזה מספר שבועות מעקב דיגיטלי אחר חולי קורונה לבקשת הממשלה  באמצעות איכוני טלפונים סלולריים במטרה לגלות נדבקים חדשים ולבודדם ועל ידי כך לנסות ל"שטח את עקומת ההדבקה".
מאחר שמדובר בהחלת תקנות שעת חרום הפוגעות ישירות בחרויות הפרט  עלתה הסוגיה לפתחו של בג"ץ, שאישר לבסוף למדינה לנקוט צעדים חריגים הנוגדים את הדמוקרטיה במסגרת תקנות שעת חירום,  תחת סייגים חמורים ברוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. סייגים אלה  מתנים את המעקב אחר אזרחים בפיקוח פרלמנטרי ומשפטי הדוק שייעשה באמצעות המשנים ליועמ"ש. 
כמו גם  הורה בג"ץ למדינה למחוק נתונים  ממאגר משרד הבריאות  לאחר תקופת פענוח ולימודם בתוך 60 ימים – כל אלה כדי להגן ולבצר את הדמוקרטיה בארץ מפני הדלפות ושימוש לא ראוי בנתונים אישיים לחלוטין של אזרחי המדינה. 
בימים האחרונים התבשרנו כי הממשלה אינה מסתפקת יותר במעקב דיגיטלי אחר אזרחים , אלא מצהירה על השלב הבא בתכניתה: שימוש בכלים נוספים חסויים, לעת עתה, במטרה לסייע במאבק נגד נגיף הקורונה. 
זוהי עליית מדרגה מסוכנת וחריפה בשלילת חרויות הפרט והיא מעוררת תמיהות ומחייבת  תכנית פעולה מידית, להגנה על יסודות הדמוקרטיה, במיוחד בזמן חירום. 
סעיף  (7 ) בחוק יסוד: כבוד האדם וחרותו אומר: 
(א)"כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו"
(ב)"אין נכנסים לרשות היחיד של אדם ללא הסכמתו"
בסעיף 8 פסקת ההגבלה ממחישה את חשיבותו של החוק, כשהיא מתירה את הפגיעה בזכויות שלפי החוק אר ורק "בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל ,שנועד לתכלית ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש או לפי חוק כאמור מכוח הסמכה מפורשת בו".  

בדומה לסעיף 8 גם התקנתן של תקנות שעת חרום שיש בהן כדי לשלול או להגביל זכויות לפי חוק זה מותנית: "ובלבד שהשלילה או ההגבלה יהיו לתכלית ראויה ולתקופה ובמידה שלא יעלו על הנדרש".
הנה כי כן אנו רואים את החשיבות העצומה שהעניק המחוקק לזכויות האדם בחוק יסוד שתכליתו לבצר ולהגן  על חרויות הפרט וזכויות האדם במדינה. על רקע זה וההכרזה ממילא על מצב חרום עקב מגפת הקורונה, קשה להגזים בתיאור הסכנה הברורה והמידית הנשקפת לדמוקרטיה השברירית שלנו בעיקר בימים אלה של מגיפה כאשר ממשלת מעבר שלא זכתה לאמון העם שולטת ושואפת להתקין תקנות דרקוניות ללא פיקוח ממשי.
היוזמה להתקין תקנות  ללא שקיפות ו/או להשתמש בפעילות השב"כ שייעודו מלחמה בטרור,  כנגד אזרחי המדינה ללא גילוי ושקיפות ציבורית ומשפטית מעורר חלחלה וצמרמורת והיא נמצאת רק בדיקטטורות טוטליטריות  - ובוודאי לא בדמוקרטיה ליברלית.
מעל לכל, אין זה בלתי מציאותי לטעון ששיטות מעקב ומידעים ימצאו דרכם בעיקר לפוליטיקאים שיתקשו לעמוד בפיתוי ויעשו בו שימוש אינטרסנטי לרעה גם בתום מגפת הקורונה. מכאן ואילך, זהו מדרון חלקלק שסופו מי יישורנו.   
אנו מצטרפים בקריאה למשפטנים החרדים לעתידה הדמוקרטי של המדינה להשמיע את קולם ברבים ולהתנגד לכל יוזמה הכרוכה בהרחבת שימוש מעקב וריגול חסויים על ידי  השב"כ כלפי אזרחים בחסות הקורונה. 
אשר על כן אנו קוראים לכבודך להתערב מידית ביוזמה הפסולה הנ"ל ולגרום לביטולה, כל עוד בית המשפט לא השתכנע כי היא עניינית ונחוצה, בעת הזאת ואם כן - האם אין לה תחליף אחר שפגיעתו בזכויות אדם פחותה." 

 

העתק מהמכתב נשלח גם לפרקליט המדינה - עו"ד דן אלדד, למבקר המדינה - מתניהו אנגלמן, לח"כ עופר שלח - יו"ר זמני של ועדת הקורונה ולנציב שירות המדינה-פרופ' דניאל הרשקוביץ.
 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.