יומן פעילות - שוטף
ביצוע אימונים והדרכות לרשויות מקומיות של פיקוד העורף - בניגוד לכללי המנהל התקין
10/02/2020

יו"ר תנועת אומ"ץ, פליצ'ה פלד ויו"ר המועצה הציבורית שליד אומ"ץ, עו"ד יצחק מינא פנו לרמטכ"ל צה"ל, רב אלוף אביב כוכבי במכתב בנדון:

 

"

לכבוד 
רב אלוף אביב כוכבי
רמטכ"ל צה"ל

נכבדי,
הנדון: ביצוע אימונים והדרכות לרשויות מקומיות של פיקוד העורף - 
בניגוד לכללי המנהל התקין

על פי המידע שנמסר לנו, עולה כי במהלך שנת 2016 - במסגרת הסדרה בין פיקוד העורף ( להלן פקע"ר) לבין רשות חירום לאומית (להלן:  לרח"ל)  – ללא כל תוקף מבחינת החלטת ממשלה ואף בניגוד לתפקידו של ראש רח"ל המשמש גם כראש מל"ח,  זאת גם ללא החלטה של שר הביטחון הממונה על שני הארגונים - העביר ראש רח"ל, את ההובלה לאימון הרשויות המקומיות לחירום לפקע"ר, יש לציין שהסדרה זאת כלל אינה משנה את העובדה שהאחריות הכוללת להכנה והכוונה של הרשויות המקומיות מוטלת על ראש מל"ח ( כאמור - ראש רח"ל משמש גם כראש מל"ח) וזאת על פי החלטת ממשלה:
החלטת הממשלה מס' 1716 מיום 6.7.1986
תכנון המשק החיוני של המדינה לשעת חירום והפעלתו בשעת חירום.
סעיף 8. ב' ו ג' נכתב :
ב)ועדות המל"ח הפיקודיות והמחוזיות כפופות לוועדת המל"ח העליונה.
ג) הרשות המקומית אחראית בתחום שיפוטה, באמצעות ועדת המל"ח המקומית, לבצע את המשימות הדרושות להבטחת האספקה והשירותים החיוניים לאוכלוסייה, לטיפול באוכלוסייה ולמתן שירותי סעד ופינוי על פי הוראת החוק, דהיינו: במסגרת ההסדרה הועברה ההובלה של אימוני הרשויות המקומיות לפקע"ר "כקבלן משנה" של רח"ל (מל"ח) שהיא זאת שאחראית מול ממשלת ישראל לאימון והכנת הרשויות המקומיות לחירום.

יש להדגיש כי, לכאורה, הבסיס להסדרה זאת הייתה ההבנה שלפקע"ר יש יתרון מסוים מבחינת היקף כוח אדם ( אנשי מילואים המשובצים ברשויות המקומיות) ויכולת הנוכחות ברשויות המקומיות 
(יקל"ר) , דבר שיאפשר היערכות טובה יותר לאימון הרשויות המקומיות, זאת, מעבר לנושא התגוננות אוכלוסייה הנמצא באחריות ישירה ומובהקת של פקע"ר המשמש גם כראש הג"א.

בשנת 2018 החליט אלוף פקע"ר ( כנראה ללא קבלת אישור מרח"ל) לבצע את אימון הרשויות על ידי חברה פרטית ( ולא על בסיס אנשי מילואים כפי שנקבע בהסכם ההסדרה) . שינוי זה נעשה בהליך מפוקפק שיפורט בהמשך ויש  בו משום הפרה בוטה וחד צדדית ללא קבלת כל אישור לכך מהגורמים הממונים .
מכתב ברוח זאת נשלח מהנהלת רח"ל לראש מטה פקע"ר ובו הבעת תרעומת על ביצוע מעשה שלא בהתאם לסיכומים ובהליך לא נכון ולא מאושר.

בתשובתו של ראש המטה של פקע"ר הוא מציין, שהאחריות היא של פקע"ר ולכן אינו מקבל את ההתערבות של רח"ל בשיטה שהוא רואה לנכון לממש את אחריותו. 
בתשובתו  מפרט רמ"ט  הפיקוד את האימונים שיש בכוונת פקע"ר לקיים ב 2018/2019  באמצעות חברה פרטית:

יש לציין שבשלב זה עזב במפתיע ראש רח"ל ( מר בצלאל טרייבר) את תפקידו, כך שלא היה שום גורם ברח"ל שיכול היה לעצור את התהליך.

כדי לממש את התוכנית להעברת המשימה של אימון הרשויות המקומיות לגורם אזרחי – מדובר בפרוייקט שעלותו  מיליוני שקלים – מסר פקע"ר את ביצוע הפרוייקט לחברת "אלביט"  -  חברה שהחזיקה בהסכם להפעלה הטכנית של הסימולטור הפיקודי המהווה חלק קטן מהאימון , זאת למרות שלאלביט אין  כל ידע או אפילו הבנה  לתכני ההדרכה המקצועית הנדרשת לאימון רשויות מקומיות, חמור מכך פרוייקט זה ניתן ל"אלביט" ללא כל הליך מכרזי או אחר.

חברת "אלביט" שקיבלה "במתנה" וללא כל מכרז פרוייקט עתיר תקציבים, הבינה שלא יכולה לממש את התוכנית היות ואין לה את הידע הנדרש, פתחה "במכרז" שבו לכאורה נבדקו חברות שיכולות לממש את התוכנית, במסגרת זאת נבחנו מספר מצומצם של חברות.

למרבה הפלא נבחרה חברה בשם  קואוליטסט, חברה המתמחה בבחינת מערכות ממוחשבות, חברה זאת קשורה בעסקיה עם חברת "אלביט", אבל זה לא הפריע ל"אלביט" לבחור אותה כחברה להפעלת התוכנית.
אבל , מסתבר שגם לקואוליטסט אין כל ידע בנושא הדרכה לחירום של רשויות מקומיות , לכן, כדי לבצע את הפרוייקט , בחרה קואוליטסט  את חברת "תנופה" שתבצע את העבודה בעבורה.

מכאן עולה  שפקע"ר דורס כל תהליך סדור של מכרז, אין אפילו בחינה עניינית של חברות אזרחיות המתמחות בנושא. למעשה,  פקע"ר מקיים תהליך שלם הנגוע בחוסר שקיפות, חוסר סבירות והגובל בחשד לשחיתות.  כי הרי אם היה מתקיים הליך מסודר של מכרז , קרוב לוודאי שהייתה נבחרת חברה  בעלת ידע וניסיון בתחום כגון: חברת "תנופה" – או חברה אחרת - והיה נחסך הון עתק על גלגול הפרוייקט בין שתי חברות הגוזרות קופון שמן על גבם של היועצים המבצעים את הפעילות עבור חברת "תנופה" המבצעת את הפרוייקט הלכה למעשה.

מעבר לכך, כאשר קיבלה חברת "תנופה" את הפרוייקט  מחברת קואוליטסט, נאמר לה שמנהל הפרוייקט כבר נקבע על ידי האלוף עצמו והוא מועסק על ידי קואוליטסט כמנהל הפרוייקט, ייחוסו היחידי של מנהל הפרוייקט הוא היותו חבר קרוב של אלוף פקע"ר, ללא כל היכרות קודמת עם תחום החירום או עם תחום ההדרכה, 

הפרוייקט הזה מתנהל לאורך כל 2018 ונמשך גם לאורך שנת 2019, כיום ללא חברת "תנופה" .
לא מובן ולא ברור איך תהליך כזה של פקע"ר הפועל ללא כל סמכות, אך גרוע מזה בניגוד מוחלט לכל הליך מכרזי או ביקורת מקצועית. חותמת הזמנת עבודה לחברה ,שעל פניו אינה מתאימה לביצוע הפרוייקט  ( אלביט ) אך נבחרת שוב ושוב לביצוע המשימה כאשר כל תפקידה הוא, להעסיק חברה אחרת כקבלן משנה ( קואוליטסט)  שגם היא לא מקצועית ומעסיקה לצורך זה מנהל פרוייקט ( שגם הוא לא מקצועי ולא נבחר במכרז) במשכורת עתק, מפעילה קבלן משנה ( תנופה ) שמבצעת את הפרוייקט תחת מחירים נמוכים הנובעים משרשרת ההוצאות עבור החברות המשורשרות ומנהל פרוייקט שאינו מבין דבר בנושא.
גם לא ברור איך אישר משרד הביטחון התקשרות לאלביט כספק יחיד לפרוייקט / או על ידי הרחבת חוזה קיים במאות אחוזים, למרות שידוע וברור שאין לה בו שום ידע או יתרון, ההיפך הוא הנכון!!! 
התנהלות זאת גובלת בשחיתות ומחייבת עצירה מיידית של הפרוייקט ופתיחה בחקירה פלילית לבדיקת הגורמים הנושאים באחריות לשערורייה זאת.

שאלות שצריך לשאול/לבדוק באופן מיידי :
על פי המידע שברשותנו עולה כי -
1.    כיצד ומדוע פקע"ר שקיבל מנדט מרח"ל פועל בניגוד מוחלט להנחיות ולהסכם ההסדרה עם רח"ל בעניין זה?
2.    כיצד ומדוע נבחרה חברת "אלביט" לביצוע הפרוייקט של אימון רשויות מקומיות ללא מכרז וללא כל ידע וניסיון בתחום?
3.    אם נעשה הדבר בתהליך של ספק יחיד, מה היו הקריטריונים שיאפשרו לחברה ללא כל רקע בנושא לקבל את הפרוייקט במחיר מופקע?.
4.    מה המחיר ששולם לאלביט עבור כל שעת עבודה ומה קיבלו בסופו של דבר היועצים שביצעו את העבודה בפועל תחת "תנופה" או תחת קואוליטסט ישירות ?
5.    אם אכן נבחרה אלביט כספק יחיד לעניין זה, אז איך ניתן לה להעביר את הפרוייקט לחברת קואוליטסט כקבלן משנה, הרי ספק יחיד אמור להיות בעל יכולות שאין לאף חברה אחרת במשק?
6.    כיצד אישר פקע"ר להפעיל את הפרוייקט דרך קואוליטסט שבעצמה אין לה כל יתרון בנושא הזה וכמובן ללא כל תהליך של מיון ומכרז ?, 
7.    כיצד ומדוע  איפשר פקע"ר לשרשר את הפריוייקט מ"אלביט" ל"קואוליטסט" וממנה ל"תנופה" מבלי לבדוק את פערי המחירים שנוצרו בעקבות שרשור זה ותשלום לחברות שלא עשו מאומה מלבד לגלגל את הפרויייקט לקבלני משנה?.
8.    מעבר לכל זה, כיצד ומדוע נקבע על ידי מפקד פקע"ר – באופן שרירותי - מנהל פרוייקט אדם ללא כל ניסיון מוקדם בנושא?, 
9.    לכך יש להוסיף את ההתנהלות להקמת וועדת מזרחי – ועדה שלאחרונה קבעה שיש להעביר את כל הסמכויות מרח"ל לפיקוד העורף, האם מי שמינה את הועדה היה מודע לכך שהאלוף מזרחי עובד עבור אלביט? האם על הסף לא ברור שיש כאן ניגוד עניינים שהיה צריך להיות ידוע לממנים, אין צורך לציין שההמלצה למינוי האלוף מזרחי , הייתה של אלוף הפיקוד.
10.    אבל זה לא הכול, פיקוד העורף מבצע אימונים גם לנפות הפיקוד, לצורך שילוב נתונים של משרדי ממשלה בתרגילים הוקמה מנהלת נוספת בראשותו של מר רצבי , אשר גם כל ייחוסו והתאמתו לתפקיד נובעת מחברותו לאלוף הפיקוד. ובכלל לשם מה צריך להקים מנהלת המייצגת את משרדי הממשלה? הרי לצורך זה קיימת רח"ל. לא?
11.    באותה הזדמנות, הגיע הזמן גם לבדוק את ההתקשרות הבלתי מובנת של פקע"ר עם חברת TSG לצורך הקמת מערכת השו"ב "שועל" לפיקוד העורף? אם היה מדובר רק במערכת לפיקוד אז אולי זה מובן, אבל היום המערכת הזאת "נדחפת" על ידי הפיקוד לרשויות המקומיות ולמשרדי הממשלה, גם כאן ללא כל הליך מכרזי, מה עוד שקיימות מערכות רבות וטובות שכבר פועלות ברשויות המקומיות ובמשרדי הממשלה, אך פיקוד העורף מסרב לממשק את מערכת "השועל" עם המערכות האחרות דבר שמביא לכך שמערכות אחרות אינן יכולות לחדור לשוק הזה, נראה על הסף שגם כאן יש מתן העדפה לחברה אחת – העדפה ששווה עשרות מילוני שקלים- , ללא כל הליך מכרזי ואף פגיעה חמורה בעקרונות ובנהלים של משרד הביטחון .

שאלות אלה מציגות, לכאורה, חשש כבד לשחיתות של מי שעומד בראש המערכת הפיקודית אשר דאג למקורבים לקבלת עבודות ייעוץ ללא מכרז ואף ללא התאמה לתפקיד . מעל הכול דאג שוועדה בראשות האלוף מזרחי תפעל לטובת המשך השחיתות הפיקודית  ובחסות החלטות שר הביטחון שסביר מאוד להניח שלא היה מודע לכל המתרחש בפיקוד העורף . 

 

"

העתק המכתב הופנה גם לשר הביטחון, נפתלי בנט.
 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.