יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פונה לשר התחבורה בדרישה דחופה לשקול מחדש העברת ניהול נמל חיפה לחברה סינית
08/01/2020

להלן נוסח מכתבנו שהופץ הבוקר לשר התחבורה עם העתקים למבקר המדינה ולשר הפנים:

"
                                                       8 בינואר 2020 
                                                       תיק שז/1112

לכבוד 
מר בצלאל סמוטריץ'
שר התחבורה
ירושלים  

 

אדוני השר,

 

הנדון:  תנועת אומ"ץ פונה אליך בדרישה דחופה לשקול מחדש 
העברת ניהול נמל חיפה לחברה סינית

 

1.    בעוד פחות משנה יעבור ניהול נמל חיפה החדש לניהולה של חברה סינית ממשלתית וזאת לתקופה של 25 שנה. אין מדובר בהחלטה עסקית רגילה אלא בהעברת אחד מנכסיה האסטרטגיים והרגישים ביותר של מדינת ישראל לניהול מלא של מעצמה זרה המיודדת עם הגרועות שבאויבנו דוגמת איראן וסוריה.

 

2.    מעורבותה של סין הרחוקה בנמל חיפה אינה נעשית במקרה, זהו עוד מהלך בתוכניתה הפומבית של סין הידועה בשם "שרשרת הפנינים" או בכינוייה הרשמי OBOR  (ONE BELT  ONE ROAD)  בו מתכננת סין שליטה על נתיב ימי מסחרי ובטחוני מסין לאירופה. במסגרת מהלך זה רכשה סין בעלות או חוזי ניהול וחכירה בכ-70 נמלים מחוץ לסין.

 
3.    שלא נטעה, גם בנמל פיראוס ביוון החלה סין בחוזה ניהול וסיימה ברכישת בעלות על הנמל. מהלך דומה עלול להתרחש בארצנו אלא שלמדינת ישראל אין את האפשרות לקחת סיכונים ועלינו לשמור היטב על נכסינו האסטרטגיים והבטחוניים בסביבה העויינת בה אנו חיים.

 

4.    ארה"ב, הגדולה שבידידותינו, מתנגדת בחריפות למהלך זה של הסינים בעולם כולו ובפרט בישראל. בדיוני ועדות הסנאט האמריקאי הוצג מידע מדאיג על כוונות ברורות של הסינים להשתמש בנמלים שבשליטתה גם למטרות צבאיות ולריגול. קיימות אזהרות רבות על יכולתם של הסינים לנצל את מעמדם בנמלים ולבצע פעולות ריגול על תזוזות צבאיות של אנשים, ציוד, ספינות וחומרים בנמלים ובסביבתם.

 

5.    כידוע, באיזור נמל חיפה מחזיקה ישראל נכסים צבאיים רגישים האמורים להשתתף במהלכים צבאיים בעת מלחמה ובשיגרה, קיומו הסמוך של אתר אסטרטגי בשליטת מעצמה זרה עלול לחבל במאמץ הצבאי ולפגוע בבטחון המדינה.

 

6.    מעבר למצויין לעיל, יש כמובן משמעות תעסוקתית וכלכלית לתושבי האזור בהעברת ניהול הנמל לידיים זרות. יצויין כי גם נמל חיפה הישן נמצא בתהליך הפרטה ולא נופתע אם גם הוא יועבר לתפעול מדינה זרה.


אדוני השר, עדיין לא מאוחר לשקול שוב את ביצוע חוזה התפעול הסיני בנמל חיפה. יש שיטענו שהדבר עלול לגרור קנסות כבדים, לפגוע ביחסינו עם סין, בסחר בין המדינות ובתיירות, אולם בידיך הזדמנות היסטורית לעצור את התהליך המסוכן, לבחון את הנושא מחדש ולוודא שלא יבוצע שום צעד העלול לסכן את עתידה הבטחוני של מדינת ישראל ולערער את יחסינו המוכחים עם ידידתנו ארה"ב.

 בכבוד רב,
                                
                                                                       ד"ר שמעון זילברשלג                       פליצ'ה פנחס פלד
                                                              יו"ר ו' השלטון המקומי באומ"ץ                    יו"ר תנועת אומ"ץ

                
                                    


העתקים: 
מבקר המדינה - מר מתניהו אנגלמן
מר אריה דרעי - שר הפנים
חברי הנהלת אומ"ץ
חברי המועצה הציבורית שליד אומ"ץ 

"
 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.