יומן פעילות - שוטף
"אל נא תעקור נטוע" פנייה דחופה ע"י אומ"ץ לעצירת עקירת עצים לשימור בתל אביב
07/02/2019

להלן נוסח פנייה של תנועת אומ"ץ למבקר המדינה בנושא הנ"ל:

"

1.    נופה של תל אביב משתבח באלפי עצים ירוקים כאשר מאות רבות מהם קיימים עשרות שנים ואף יותר. העצים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מנופה של תל אביב ומהמרחב הציבורי. לעצים יש תרומה גדולה לא רק בהיבט הנופי וההסטורי אלא גם משמשים להצללה ולוויסות החום העירוני. נדרשנו לנושא אזור רחוב ארלוזורוב בתל אביב השופע בעצים ותיקים ועבותים ובמיוחד הפיקוסים הרבים המעניקים צל רב ואופי של שדרה. 

2.    תנועת אומ"ץ קיבלה מידע מפתיע המציג תוכניות של חברת נת"ע לעקור את רובם של העצים הללו בחסות תוכנית להקמת קווי רכבת קלה באזור. תהליך אישור התוכניות שהוצג בפנינו מעלה תמיהות רבות ונראה לכאורה כלא תקין ולא מושלם.

3.    בין היתר, הוצגה בפנינו מצגת של נת"ע לות"ל ב-2015 על מנת לקבל אישור סופי לתוכניות. המצגת מבוססת על "סקר עצים" שלפי בדיקתנו לכאורה לא בוצע לפי הנחיות עריכת סקרי עצים באותו זמן. ב"סקר העצים" של נת"ע לא התחשבו בגיל העצים ובייחודם הנופי שהם מדדים הכרחיים לחישוב ערכיות העצים לפי ההנחיות. נת"ע הציגה שרובם ככולם של העצים הם לא בעלי ערכיות גבוהה אלא בעלי ערכיות נמוכה ובינונית ולכן הם לא לשימור. בעקבות מצגת זאת אישרה ות"ל את התוכניות ולמעשה גזרה דין מוות על מאות רבות של עצים שיחסרו מאוד לנופה וצילה של תל אביב.

4.    תנועת אומ"ץ מבקשת מכבודו להידרש לנושא בדחיפות שכן עקירות העצים כבר החלו ויתכן לכאורה שהן מבוססות על מצגי שווא ועבודה תהליכית לא תקינה. אנו נשתף כל מידע שבידינו כולל הפנייה למומחים שמעודכנים היטב בפרטי התהליך רב השנים. יותר מכך, לדעתנו קיים צורך לבצע בדיקה כוללת בכל תהליך הכנת תסקירי השפעה על הסביבה שבוצעו עבור תוכניות הרכבת הקלה באיזור בכדי לוודא שאין נושאים סביבתיים נוספים ש"טופלו" לכאורה באופן דומה.

5.    מכובדי, מאות עצים גדולים משמעותיים והסטוריים עומדים בפני כריתה בימים אלו. האקלים הסביבתי, הצל ואיכות החיים באזור ישתנו ללא היכר. רחובות שלמים ללא הצללה יהפכו את השהייה על המדרכות לבלתי נסבלת. עצים חדשים, אם יישתלו, יספקו צל להולכי הרגל רק בתום עשרות שנים. תנועת אומ"ץ פונה בבקשה דחופה לכבודו לפעול לעצירת כל כריתות העצים המדוברות וזאת עד לבירור הנושא ובדיקת חלופות אפשריות שכן את הנעשה לא יהיה ניתן להשיב. "
 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.