יומן פעילות - שוטף
הגבלת תקופת כהונה של ראשי רשויות מקומיות
12/12/2018

תנועת אומ"ץ פונה לשר הפנים, מר אריה מכלוף דרעי בנושא הנ"ל, כדלקמן:

 

"פקודות העיריות, המועצות המקומיות והאזוריות אינן מגבילות את תקופת הכהונה של ראש הראשות המקומיות. 

בשונה מבחירות לכנסת, ראש ראשות נבחר בנפרד ובאופן ישיר ולא במסגרת הסיעות שנבחרות למועצת הרשות המקומית. התוצאה היא שלעיתים נבחר ראש ראשות אשר אין לו גיבוי במועצת הרשות המקומית.

בבחירות האחרונות בלטו לא מעט ראשי רשויות מקומיות אשר מכהנים תקופות ארוכות של כהונה, כגון: מעלות-תרשיחא - 45 שנה, נהריה - מעל ל-35 שנים והרשימה עוד ארוכה. זאת גם אם אין להם גיבוי ברשימה במועצת הרשות.

לדעת אזרחים רבים בישראל ובתמיכת מחקרים שנערכו בנושא, נראה שאי הגבלת מספר הקדנציות של ראשי רשויות תורם לתופעה שבה חלק מראשי הרשויות המקומיות נחשדים ומואשמים בקבלת שוחד מגורמים בעלי הון הפועלים באותן רשויות (ראה פרשת רמי לוי וראש המועצה של מבשרת ופסקי הדין החלוטים של מר לחיאני מבת ים וגפסו מנצרת עילית ועוד). הדבר החמור יותר הוא שגם לאחר שראשי רשויות הורשעו בפלילים הם הצליחו להיבחר שנית. 

הסיבות לכך:
•    הקושי הרב להדיח ראש רשות מכהן - על פי החוק, כדי להדיח אותו יש להשיג רוב של 75% מחברי מועצת הרשות ואת אישורו של שר הפנים.
•    קבלת החלטות המבוססות על טובות הנאה אישיות ומחדלים ניהוליים.
•    מינוי קבלני קולות ומקורבים לעמדות מפתח שלא תמיד נחוצות. 
•    אדישות הציבור לעצם קיומן. נתון שבא לידי ביטוי באחוזי הצבעה נמוכים, דבר המאפשר להם להביא לקלפי את אותם גורמים התלויים בהם ולעיתים הם המכריעים את הבחירות לטובתם.
•    חוקרים רבים מעריכים שלראש רשות מקומית יש עוצמה רבה הבאה לידי ביטוי בשליטה באמצעות תקצוב של מתנסי"ם ומוסדות חינוך החל מהגיל הרך וכלה בבתי הספר בכל הרמות.
•    שליטה על ועדות התכנון והבניה שהם פתח להענקת טובות הנאה למקורבים.

מסיבות אלה ועוד נוצר המצב שבו ראשי רשויות הפכו ל"שריפים" כל יכולים בתחום המוניציפלי שלהם, המנצלים את מעמדם לטובתם בלבד מבלי לחשוב כלל שהם משרתי הציבור ולא אדוניו. 
מגמה זו התחזקה החל מ-1978 עת בו החוק לבחירה ישירה של ראשי הרשויות נכנס לתוקפו.


משנת 1978 ואילך נחשפו ונחשפים גם היום מספר גדל והולך של  מעשי שחיתויות וטובות הנאה ברשויות המקומיות והסימוכין לכך הם:

א.    בשנת 2010 פרסם ד"ר נבות מחקר שעסק בשחיתות בשלטון המקומי בישראל. מהמחקר עולה כי, העוצמה הרבה של ראשי הרשויות נובעת ממבנה השלטון המקומי. במחקר  זה  מזכיר ד"ר נבות את העובדה שחברי הכנסת תלויים בפוליטיקאים המקומיים בגלל שיטת הבחירות, תופעה אותה הוא מכנה "קליינטליזם ממוסד". נבות מוסיף כי שומרי הסף ברשות המקומית - למשל, מבקר הפנים, היועץ המשפטי והגזבר - כפופים לראש העיר ותלויים בנכונותו לשתף עמם פעולה ובנכונותו להמשיך להעסיקם.

ב.    ע"פ מחקר של מר תומר שבי מבית הספר למדעי המדינה - אוניברסיטת חיפה, קיים קשר מובהק בין משך כהונתו של ראש הרשות לבין מידת מעורבותו בשחיתות.

המסקנה מהנ"ל היא אחת - הכוח משחית. 

מכאן, שיש צורך דחוף לצמצם את הכוח הזה המוביל להשחתה ויש לחוקק חוק המגביל את מספר הקדנציות של ראשי רשויות מקומיות לשתיים, וזאת היום ולא מחר. השררה משחיתה את המידות ופוגעת באיכות השירות הניתן לתושבי הרשויות המשלמים על כך מדי יום.  

ואכן, יש משטרים דמוקרטיים ברחבי העולם שהפנימו עובדה זו והם מגבילים את מספר הקדנציות של נבחרי הציבור לשתי קדנציות בלבד.


לסיכום, תנועת אומ"ץ מבקשת את מעורבותך בנושא בהקדם ליזום הצעת חוק להגבלת תקופת כהונתם של ראשי רשויות לשתי קדנציות בלבד.

מכתב זה יופנה לכל ראשי הסיעות בכנסת כדי להרתם ולתמוך בהצעת חוק חשובה וחיונית זאת."
 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.