יומן פעילות - שוטף
אומץ דורשת לעצור את היחס המועדף לתיירות הרפואית בבתי חולים ממשלתיים על פנים וחשבונם של תושבי ישראל
25/07/2018

בחודש אפריל 2014 פנינו אליך לראשונה (צילום פנייתנו דאז, מצ"ב), בעניין תיירות המרפא ופוטנציאל הנזקים הנגרמים לציבור הישראלי בכך שהיא מפתה מאד כמקור כלכלי רב עוצמה מחד גיסא וגורעת ממשאבי הטיפולים הרפואיים של תושבי ישראל, מאידך גיסא.

בדוחות אשר יצאו על ידיך, הצגת זאת כמה שעשוי להביא למתן משקל יתר לרפואה הפרטית על חשבון הרפואה הציבורית.

בתגובה אותה קיבלנו בשמך לפניה הנ"ל, ע"י מר עמיחי שי, ביום 29.4.14, מוצגים חומרים לכך שמשרדך עסק בתחום זה ואף התקיימה ישיבה ב- 13.5.14, בוועדה לענייני ביקורת המדינה בדו"ח המבקר מס' 63ג', המתייחס בין השאר לסוגיה זו.

בחלקים הרלוונטיים בדוחות 61ב' ו- 63ג' התרשמנו מהעיסוק בנושא. נודה לך על הצגת ההחלטות שהתקבלו, מי האחראי לאכיפה והאם אכן מתבצעת אכיפה.

אספקט אחר, חמור אף יותר הוא שפל מוסרי ערכי, לכאורה, של תיירות המרפא אשר פוגעת קשות בהתנהלות של רופאים ובתי חולים הנותנים יד לכך ומטפלים בחולים חשוכי מרפא תמורת סכומי עתק בידיעה שלטיפולים אין כל סיכוי לשיפור או להבראתם של החולים.

מצב חמור זה, הוצג בתחקיר "עובדה" שפורסם בערוץ 2 וכן ב- "דה-מארקר" מיום 16.2.15 בכתבתו של עידו אפרתי, תחת הכותרת "אין סיכוי שמצבו של החולה ישתפר אבל עושים כריתה ולוקחים את הכסף". במאמר כמו גם בכתבה הוצגו עדויותיהם של רופאים מביה"ח איכילוב המתארים את הטיפולים והניתוחים שנעשים כטיפולים פרטיים תמורת סכומי עתק, בבתי חולים ציבוריים, כאשר חלק גדול מטיפולים אלה מיותרים לכאורה, ואינם מותירים סיכוי להחלמתם של המטופלים. 
הכסדום היינו, לעמורה דמינו?

הנתונים המדאיגים ביותר הללו, מצטרפים למה שנחשף והוצג ע"י אילנה דיין לפני כשנה ואין עדיין תחושה שמשהו משמעותי קורה בתחום האכיפה ועוצר את השפל הנורא בתחום הטיפולים הלא מבוקרים במסגרת תיירות המרפא, שרק הולכים ומתרחבים וכפי שציינת בדו"ח 61ב' תושבי החוץ הללו זוכים ליחס מועדף על תושבי ישראל, אינם נדרשים להמתין לניתוח. ויש להם האפשרות לבחור את המנתח.

בשנה האחרונה, שנת 2018 לצערנו הרב עולה כי תיירות המרפא תופסת תאוצה בבתי החולים הממשלתיים בישראל החל מבב"הח בחיפה בצפון ועד אילת בדרום, בבדיקתנו עולה כי תחום זה הולך ומתפתח יותר ויותר תוך ניצול העובדה שאין היום חקיקה המסדירה את נושא התיירות הרפואית בישראל, ומכאן שסוגיה כאובה זו עדיין בגדר נושא פרוץ ואינו, לצערנו, לטובת החולים אזרחי ישראל.

החשש שהיה כי מטופלים במסגרת התיירות הרפואית, כולל הרשות הפלסטינאית, מקבלים עדיפות על פני תושבי ישראל ועל חשבונם הפך להיות יותר ויותר בשנה זו, לחשש אמתי, עובדתי ודומיננטי.

לפיכך תנועת אומ"ץ, היום יותר מתמיד, סבורה כי יש לחקור את האמת שמאחורי הטיפולים בתושבי החוץ הללו, לבדוק את מהותם ונחיצותם של הטפולים שהם מקבלים ולוודא שמי שידו במעל, אם יש כאן מעל, יועמד לדין.

אנו מצפים לתגובתך ולטיפול נחרץ בנושא.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.