יומן פעילות - שוטף
הצעת תנועת אומ"ץ לנוהל בקרת החלטות בעלי סמכות
19/02/2018

חבר הנהלה וחבר הצוות החברתי של אומ"ץ, עו"ד ורו"ח שלמה טל פונה לח"כ סתיו שפיר, יו"ר הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע הממשלתי ועקרונות שקיפות לציבור ומציע נוהל בקרת החלטות בעלי סמכות כדלקמן:

 

תכלית הנוהל המוצע היא הקטנת הסיכון שבעלי סמכות יקבלו החלטות משיקולים זרים או ללא שיקול דעת המתבקש ממהות העניין עליו מחליטים. התופעה המניעה את הצורך בבקרת החלטות בעלי סמכות, בהגנה מהמנצלים את סמכותם למימוש צורכיהם האישיים, במסווה של שירות לציבור.

המנהיגים הצליחו להטעות אותנו כי הם פועלים בשליחות האזרח, לטבת האזרח בלבד. ובכך הטעו את האזרח. מי שמרשה לעצמו לשפוט את תמונת המצב לאשורו ולהכיר בחריגות ממנהל תקין יוכל להבחין בעבירות של שליחי הציבור, שחלקם בלבד התגלו לציבור וכן רק  בגין חלק מהעבירות שהתגלו הועמדו הנאשמים לדין, נמצאו אשמים ונגזר דינם.

בתי הסוהר בארצנו ארחו את כל רמות בעלי הסמכות החל מהנשיא, ראש ממשלה, שרים וכלה בבעלי סמכות זוטרים  שלא זכו לפרסום בדומה להרשעת הבכירים.

אני רואה בבעלי הסמכות כבעלי תאווה ככל האדם. כל אחד מאתנו שאינו חוסם את עצמו רוצה לבעול כמה שיותר החל בנכסים וכלה בשליטה וכיבודים. בדרך למימוש תאוותו כל אדם מגדיר את גבולו. 

רבן יוחנן בן זכאי – שהתנגד למרד בר כוכבא ברומאים, שבו נהרגו חצי מיליון יהודים וחרב בית המקדש השני, העניק לנו את התובנה הבאה.. כשחלה נכנסו תלמידיו לבקרו ובקשו את ברכתו..  אמר להם : שיהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם. אמרו לו תלמידיו : עד כאן?. אמר להם : ולואי תדעו כשאדם עובר עברה אומר שלא יראני אדם.    

הלקח מההיגד של רבי יוחנן בן   זכאי הוא  שעל מנת למנוע עבירות יש להפקיד אנשי בקרה בכל התחומים החל מעבירות תנועה וכלה בעבירות שלטוניות. ראינו שבהעדר שוטרים ומנגנוני בקרה התוצאה הינה עליה בשיעור תאונות דרכים.

דרכי הבקרה יהיו מתואמים לכל משרה של בעלי סמכות. ככלל יהיה פרוטוקול בקרה של כל החלטת בעל סמכות. ממונה הבקרה לכל החלטות נציגי הציבור יבחן שהתקיימו כל שלבי הבחינה, להחלטה יצורפו  פרטי תהליך ההחלטה עליהם נסמכת הצעת ההחלטה של בעל הסמכות. כמו כן יכלול הפרוטוקול את כל הגורמים והנפשות שהיו מעורים בעניין נשוא החלטת בעל הסמכות, כולל נציגי מוסדות, אנשי יחסי ציבור (לוביסטים) וכל הנפשות שהיה להן עניין ונוכחות בהחלטת בעל הסמכות.  
צוות הבקרה יכיל שופטים לשעבר או אנשי ציבור בכירים שינהיגו את תהליך הבקרה, בליווי צוות מנהלי, מזכירות הבקרה בכל רשות, הכפופה למבקר המדינה.  

מנהל הבקרה יתעד וירשום בכל נושא את המסמכים והפרוטוקולים שקיים בעל הסמכות בכל תחום כולל רישום פרוטוקול בכל פגישה של בעל סמכות בקשר לנושא הבקרה.

האמור לעיל הינו בגדר של הצעה  עקרונית לנוהל בקרה של החלטת נציג ציבור, בעל סמכות, בכל עניין ציבורי. קריאת העיתונים מידי יום. זועקת חמס.  היום התפרסם בעיתון כי שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, הגיע להסדר טיעון של מאסר 15 חודשים וקנס של 70 אלף ₪. אילו נלווה לפעילותו מערך בקרה כמוצע היה נחסך ממנו ומכלל אזרחי המדינה עוגמת הנפש מפעילותו.
 


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.