יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פנתה לרה"מ בנימין נתניהו, בדרישה למנוע את ביטול "חוק סער" בבחירת שופטים לביהמ"ש העליו​ן​
06/11/2016

במכתב נאמר בין היתר, כי "בניגוד לעמדתה של שרת המשפטים ולעמדתם של יוזמי החוק, השיטה הנהוגה כיום לבחירת שופטי בית המשפט העליון, המחייבת דיאלוג והסכמה רחבה בין חברי הוועדה לבחירת שופטים, הוכיחה את עצמה מאז נכנס התיקון האמור לחוק בתי המשפט, בשנת 2008. הא ראיה, אין ולא יכול להימצא חולק על כך ששופטי בית המשפט העליון שמונו מאז הם אות ומופת לפלורליזם, הן רעיוני, הן מקצועי, הן חברתי-מגזרי והן תרבותי.
 
"נראה כי שרת המשפטים, הגב' שקד, איננה מעוניינת בדיאלוג עם יתר חברי הוועדה לבחירת שופטים, לא בהגעה להסכמות עמם ולא בהרכב מאוזן של בית המשפט העליון , אלא בבית משפט צייתן, שבו יכהנו משפטנים המבקשים לרצות בכל מחיר את גחמות הממשלה. נוכח פרישתם המיועדת של ארבעה משופטי בית המשפט העליון בשנה הקרובה, נודעת לשיטת בחירת השופטים משנה חשיבות .שכן ידוע, כי חקיקה צריכה ולא תוצאה של סיטואציה - להיות בעלת היבט נורמטיבי, ומתוך מבט רחב, לדורות קונקרטית או מערך נסיבות ייחודי המתעורר בנקודה מסוימת בזמן.
 
"אילו חפצה שרת המשפטים לבחון באמת דרכים לשיפור השיטה לבחירת שופטי בית המשפט העליון, הייתה עושה זאת בדרכים המקובלות. באמצעות לימוד הרקע העיוני, ההיסטורי והמחקרי לשיטה הנוכחית, באמצעות בחינת חלופות שונות, בחינת היתרונות והחסרונות של כל חלופה והמלצה על הדרך המועדפת, בין אם מדובר בשיטה הנוכחית או בשיטה אחרת. דרך ראויה לעשות זאת היא באמצעות מינוי ועדת מומחים ציבורית, או באמצעות ביצוע עבודת-מטה מקיפה במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. ואולם ​​דבר מכל אלה לא נעשה, והדבר מעיד כי תכליתו של המהלך איננה שיפור השיטה לבחירת שופטי העליון, אלא השאת השליטה הפוליטית בהליך הבחירה.
"תנועת אומ"ץ קוראת לך לא לתת יד לפגיעה כה אנושה ברשות השופטת. בית המשפט העליון הוא היהלום שבכתר שלטון החוק שלנו, והוא מקור לגאווה עבור מדינת ישראל ועבור המשטר הישראלי במדינות רבות בעולם. עליך, כראש הממשלה, להודיע על התנגדותך להצעת החוק האמורה וליוזמה לשינוי שיטת הבחירה של שופטי בית המשפט העליון.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.