יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה והתריעה על ניגוד אינטרסים במינוי יועץ כלכלי לראש הממשלה נתניהו
30/04/2009

במכתבו של אריה אבנרי, יו"ר הנהלת אומ"ץ, ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, נאמר:
1. ראש הממשלה מר בנימין נתניהו עומד למנות את מקורבו, איש העסקים מר אורי יוגב, לשעבר ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, לתפקיד שהומצא במיוחד בשבילו ¬ - יו"ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה וחברה שבמשרד ראש הממשלה. בתוקף תפקידו ישמש יוגב כגורם המייעץ הבכיר לראש הממשלה בנושאים כלכליים.
2. נתניהו מבקש לשנות סעיף בהחלטת הממשלה מיום 10.9.06, כך שהוועדה המייעצת תשמש גורם מייעץ גם לו, כשר לאסטרטגיה כלכלית, בנוסף להיותה גורם מייעץ למועצה המייעצת וכי בראש הוועדה יעמוד אחד מנציגי הציבור- ולא ראש המועצה כלכלית, פרופ' מנואל טרכטנברג, כפי שתוכנן מלכתחילה.
3. בעקבות ההודעה על המינוי החליט יו"ר המועצה פרופ' מנואל טרכטנברג להתפטר מתפקידו.
4. המינוי של יוגב אמור לפתור בעיה שהעסיקה את נתניהו ויוגב בשבועות האחרונים – האפשרות להמשיך להעסיק את מר יוגב כיועץ לנתניהו מבלי שיוגב ישוב להיות עובד מדינה. לפי החוק, אי אפשר לשמש כיועץ לשר וגם לא לראש ממשלה מבלי קבלת תמורה. יוגב כיום הינו איש עסקים בענף המים וחזרה לשירות המדינה הייתה מאלצת אותו לנתק את הקשר עם עסקיו. כיו"ר הוועדה המייעצת יוכל מר יוגב לייעץ לנתניהו ככל הנדרש ולקבל שכר, מבלי להיות עובד מדינה.
5. לדעת אומ"ץ המינוי של יוגב הינו בבחינת מתכון לפורענות שיש בו חשש לניגוד עניינים חמור ביותר בגלל שני התפקידים שימלא מר יוגב – האחד איש עסקים פרטי והשני עובד מדינה.
ראוי לציין עוד כי  בתוקף תפקידו הציבורי כיועץ הבכיר לראש הממשלה יגיע לידיו של מר יוגב מידע חשוב ביותר, ולעתים אף סודי, בתחומים שונים, גם כאלה שהם בתחום עיסוקיו הפרטיים. מידע זה עשוי לאפשר לו לגזור קופונים שמנים של רווח לעצמו ולשותפיו ועמיתיו העסקיים.
אם למשל, יחליט ראש הממשלה כי יש צורך להקים עוד הרבה מתקנים להתפלת מי ים ויתייעץ על אודות הנושא עם מר יוגב, סביר להניח כי מר יוגב יוכל לעשות שימוש עסקי רוחי תוך שימוש במידע הזה.
6. תנועת אומ"ץ פונה אליך בתביעה להורות לראש הממשלה לנהוג בדרך אחרת לחלוטין בנוגע למינוי מר יוגב. אם מר נתניהו רוצה שמר יוגב ישמש לו כיועץ הבכיר ומר יוגב מסכים להעניק את השירות הזה, יתכבד מר יוגב ויפקיד בידי נאמן את כל עסקיו הפרטיים וימלא את תפקיד היועץ, כעובד ציבור לכל דבר ועניין. אך אם מסרב מר יוגב להתנתק מקשריו העסקיים – יואיל ראש הממשלה למצוא לעצמו יועץ כלכלי-חברתי אחר.
7. הדרך הפתלתלה שבה בחר ראש הממשלה נתניהו לפתור את הבעיה היא פתח לעבירה על החוק וחשש סביר לניגוד עניינים חמור  ויש צורך להקדים תרופה למכה.

להלן הקישור להחלטת הממשלה עליה מדבר סעיף מס' 2 במכתבו של אבנרי:  http://www.pmo.gov.il/PMO/Archive/Decisions/2006/09/des430.htm


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.