יומן פעילות - שוטף
חשיפת שחיתויות ואי סדרים כספיים באיגוד ערים אזור חיפה - ביוב
25/03/2009

תנועת אומ"ץ פנתה אל ראש עיריית חיפה, מר יונה יהב, באמצעות עו"ד מאיר הפלר וביקשה ממנו הבהרות לגבי קיומן של שחיתויות לכאורה ואי סדרים כספיים המתנהלים באיגוד ערים אזור חיפה – ביוב.

במכתבו של עו"ד מאיר הפלר, היועץ המשפטי של מחוז אומ"ץ צפון, נאמר:
"נתבקשתי ע"י אומ"ץ לחקור את נושא השחיתויות (לכאורה) באיגוד ערים אזור חיפה – ביוב ובמיוחד את מעשי המנכ"ל שם אשר, על פני הדברים, נראה כי עושה הוא באיגוד כבתוך שלו ומעשיו מעוררים שאלות, תמיהות וקושיות באשר לטוהר המידות של המנכ"ל והאיגוד כולו.
ידוע לנו כי הנושא הועבר לטיפולו של מבקר העיריה אלא שלפני ימים אחדים ביקשתי לשוחח עימו על כך והבטיחו לי כי הוא יחזור אלי טלפונית אך הוא לא מצא לכך זמן עד לרגע זה.
תחילה וגם לבסוף – ראש עיר, אשר טוהר המידות, נקיון הכפיים ואמות מידה שלטוניות מופתיות הם נר לרגליו היה משעה את המנכ"ל עד אשר יבוררו באופן סופי כל עלילותיו.
מכל מקום אני הייתי נוהג כך!!!
ואלו הדברים העיקריים:
1. נתגלו שיבושים חמורים בתשלומים והטבות שמקבל המנכ"ל, פעם אחת עבור שעות עבודה פיקטיביות (הצהיר על שעות כניסה ויציאה בהם מעולם לא נכח ועל סמך כך קיבל גם הרבה שעות נוספות), פעם שניה עבור קבלת אחזקת רכב מלאה, בה בשעה שגם היו ברשותו כלי רכב צמודים משנת 1994, שעליהם גם לא שילם שווי מס וגם האיגוד נאלץ לשלם בסוף כל שנה גילום מס בגינו.
2. האמרכלית סימה קרצו היתה מגיעה כל יום לאיגוד בין השעות 8:30 ל 9:30 , אך מתקנת לעצמה את שעת הכניסה באישור המנכ"ל ל 7:00 בטענת שווא שהיא מביאה בדרכה מהבית דואר מעיריית חיפה, בו בזמן שמאחר והיא עובדת עיריית חיפה יכלה להדפיס את שעת הכניסה בעיריית חיפה. כמו כן העסיקה לעתים מזומנות את המחסנאי אלי כהן בשעות העבודה לצורך טיפולים ברכבה הפרטי.
3. המנכ"ל מחזיק על חשבון האיגוד, טלפון ביתי (מקבל החזר במשכורת), פלאפון ומכשיר מירס. (בתקופה מסוימת אף היו לו 2 מכשירי מירס).
4. המנכ"ל רכש לשימושו האישי 2 מצלמות וידאו, נגן  MP3, מחשב נייד עם ראוטר, 2 מצלמות דיגיטליות, מכשיר GPS  התקין ברכב המושכר בתנאי ליסינג ע"י האיגוד, חיישני רוורס ומנורת רוורס, רכש בקבוקי מים מינראליים עבורו בלבד וביקש שיאחסנו אותם במכוניתו (זאת גם למרות שהאיגוד רכש מספר מתקני "תמי 4" לשימוש העובדים) - כל הנ"ל ללא אישור וועדת קניות או מועצת האיגוד.
5. לעובד בשם יוסי כהן הוכפלה משכורתו החל מינואר 2008 ללא כל שינוי בתפקיד. מצויות עדויות כי עובד זה ביצע עבודות פרטיות עבור המנכ"ל במהלך שעות העבודה.
6. מזה שנים משלם המנכ"ל לעובד עיריית חיפה בשם עמוס זוארץ שכר כחשב פרמיות, למרות שאחוזי הפרמיות של העובדים הינם קבועים ואין כל צורך בעבודה מסוג זה (לא זו  בלבד אלא שגם העלה את שכרו רטרואקטיבית מינואר 2008 על דעת עצמו ללא אישור מועצת האיגוד).
7. המנכ"ל קיבל דיווחים ממספר עובדים על מנהל מחלקה בשם בוריס רומוב שנתן הוראה לעובד שלו בשם אולג פלדמן להדפיס את כרטיס הנוכחות שלו במקומו בשעות שבהן לא היה נוכח, אך הוא בחר שלא לעשות לו דבר ואף הגדיל לעשות וקנה לו לאחר מכן מחשב נייד ללא צורך מקצועי אמיתי.
8. מאזור המכון נעלמו כמויות מתכת גדולות ומוזר שהמנהל בחר שלא לחקור בענין ולא להגיש תלונה. (לענין זה מצויים תצלומים של העגלה הנגררת של האיגוד  עמוסה בחלקי מתכת ונמסרו עדויות כי המחסנאי יצא איתה רתומה לטנדר של האיגוד אל יעד בלתי ידוע כשהיא חזרה ריקה). כמו כן ידוע שלשני הגנרטורים של האיגוד שיש להם 12 צילינדרים לכל אחד נעשו פעמיים שיפוצים כך שהיו צריכים להיות במחסן האיגוד 48 צילינדרים אך בפועל נמצאו 6 בלבד.
9. נתגלו שיבושים קשים וחמורים לגבי עובדים נוספים שלפי החלטת המנהל לא שילמו שווי מס בעבור רכב צמוד בה בשעה שקבלו גם אחזקת רכב מלאה, וגם האיגוד נאלץ לשלם למס הכנסה בגינם גילום מס. שמות העובדים: בוריס אייזנברג ושבתאי חיימוביץ (לגבי האחרון יש אף צילומים שרכב האיגוד שימש ביחידת ג'יפים משטרתית ולשעשועי נסיעה בבוץ טובעני תוך גרימת נזקים חמורים לרכב).
10. בוצעו עבודות פרטיות במסגריית האיגוד בזמן העבודה: למשל בהוראת מר שבתאי חיימוביץ נתבקש המסגר מונייר לבצע עבודות סורגים לביתו הפרטי של מר ברוך דותן שהינו עובד עיריית חיפה.
11. עובדים של עיריית חיפה: ברוך דותן, משה מזרחי, תמר איתי, יעקב דותן, יעקב ערב וקובי עזרא  וכן עובדת וועד קרית חיים: קרן בשן  השתתפו בארועים חברתיים של האיגוד בסבסוד האיגוד (כל הפרטים על כך נמסרו ע"י החשב בלווי חשבוניות מס ופקודות תשלום).
12. לגזבר האיגוד שהוא גם גזבר עיריית חיפה נקנו פעמיים מכשירי GPS ע"ח האיגוד ואף שולמה לו נסיעה יקרה מאד לגרמניה ללא כל צורך מקצועי, כן שולם לו ולמשפחתו על חשבון האיגוד בשנת 2006 עבור שהות בסוויטה במלון בים המלח.
13. בגין החלטה שרירותית של מנכ"ל האיגוד המשיכו להפעיל את הגנרטורים של האיגוד ללא מייבש גז וללא ביוראקטור למרות התראות חוזרות ונשנות של מנהל תחנת הכח, עקב כך התקלקלו 2 הגנרטורים, שולמו עבור תיקונם כ 1.5 מיליון ₪ בשנים 2001 ו2002 וקניית החשמל עלתה בשנת 2002 ל 6.6 מיליון ₪ מ 3.9 מיליון ₪ ב 2001 , כל זאת אף ללא דיווח למועצת האיגוד.
14. במשך הרבה שנים (משנת 2000) קונים כימיקלים להסמכת בוצה בהיקף שנתי של בין 3 ל4 מיליון ₪ מאותו ספק בשם עמגל ללא מכרז.
15. למרות שבתקציב 2007 נרשם כי יוחלף טנדר ישן בחדש ואף דווח כך לוועדת מכרזים , הרי שבפועל נרכש אכן טנדר חדש אך עד היום לא נמכר הישן מסוג טויוטה היילקס עובדה שמעלה את סעיף הוצאות הרכב ללא כל צורך. בנוסף לכך גם בחודשים האחרונים מאשר המנכ"ל לעובד בשם טל רייסמן לנסוע יום יום בטנדר החדש לביתו , כמובן ללא תשלום שווי רכב ולמרות שהוא מקבל אחזקת רכב מלאה עבור רכבו הפרטי.
16. באחד הימים נסעו המנכ"ל עם מר שבתאי חיימוביץ, הגב' סימה קרצו , מר אייזנברג בוריס ומר גיורא פישר לביקור בכנסת בהזמנתו של ח"כ משה שרוני שהינו חבר מועצת האיגוד, וכאילו לא די ברכבי האיגוד הקיימים הושכר במיוחד רכב גדול מסוג יונדאי טרג'ט ליומיים כדי שהם יוכלו לנסוע יחד !
17. חברת אלטשולר שחם שהיא אחת ממנהלי תיקי ההשקעות של האיגוד מועסקת ע"י האיגוד בשכ"ט של % 0.4 לשנה, למרות שלשאר מנהלי התיקים (4) משולם שכ"ט של      % 0.25 בלבד וזאת אף למרות שבצועיה לפחות עד סוף שנת 2008 היו הגרועים ביותר...
18. לפני מספר שנים נפתח ע"י גזבר האיגוד חשבון בבנק איגוד ללא כל אישור ותאום עם מועצת האיגוד, הועברו לשם מספר מליוני ₪ לניהול באמצעות מחלקת המחקר של הבנק ורק לאחר שחשב האיגוד הצביע על התוצאות הגרועות נסגר החשבון.
19. כל הנ"ל הינם רק חלק  מרשימה ארוכה שהוגשה לבדיקת מבקר העירייה, חלק מן העובדות גם נמצאו ו/ או הוצגו בפני מר שמואל נחמני ממשרד הממונה על השכר במשרד האוצר.
אודה על תשובתך הענינית."

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.