יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: כתות בישראל -העדר טיפול הרשויות
14/10/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
לתנועת אומ"ץ הגיעו באחרונה עדויות מזעזעות הנתמכות בחוות דעת של מומחים אודות כת שנחשפה בירושלים ובצפון הארץ. 
פעילותה של הכת לוותה בכל המאפיינים של כת:
דרישה לציות עיוור, משמעת קפדנית, מידור בין חברי הכת ,הטלת עונשים של תעניות דיבור וחסכים פיזיים , ביטול סמכויות רפואיות שגרמו לנזקים פיזיים חמורים ביותר, חלקם בלתי הפיכים עד קטלניים.
מפעילת הכת, שהסבה נזקים קשים לכל חברי הכת, סיכנה ומסכנת באופן מוחשי את חיי חלק "מטופליה" שוחררה באופן מפתיע ומקומם כעבור מספר ימים תוך הגבלת פעולותיה.
בידי אומ"ץ עדויות מזעזעות אשר ככל הידוע לנו חלקם הועבר כתלונה רשמית למשטרת ישראל כולל חוות דעת של מומחים בתחום הפסיכיאטריה והפסיכולוגיה; דר דוד גרין, פרופ' אליעזר ויצטום,
פרופ' אלכס אביב, ד"ר גבי זוהר, שמסקנותיהם (חלקם מצורפות במכתבנו זה) חד משמעיות כלפי התופעה המסוכנת, מידת  השפעתה השלילית, תאור רחב ומקיף של אדם ששלט ושולט מעשית בכל  חברי הקבוצה ולשם בצע כסף.
אומ"ץ סבורה כי המידע המזעזע שהועבר אליה מפי  הורים וממי שנחלצו  מהכת בחיפה ובירושלים מאפשרת לימוד כיצד השיטה פעלה,כיצד אזלת יד של חלק מרשויות המדינה מאפשרות לתופעה להתפשט בשיטת "התמנון הרעיל".
מומחים מסבירים כי בישראל פועלים כיום למעלה מ100 כתות  כמעט באין מפריע וזאת בעיקר בשל ה"לאקונות" הקיימות בחוק  והעדר כלי אכיפה ראויים באופן שהטיפול בנושא נופל "בין הכסאות".
לאחרונה החריפה מצוקת הטיפול בכתות  נוכח פסק דין  שניתן בבית המשפט המחוזי בפרשת גואל רצון  עת זיכה  בית המשפט המחוזי בת"א את גואל רצון מאישום ההחזקה בתנאי עבדות וכמובן הרשיעו ביתר סעיפי האישום החמורים.
זיכויו מסעיף העבדות הופך את נושא הכתות לפרוץ ולכזה שבעצם אין לרשויות האכיפה סעיפי חוק ברורים וחד משמעיים ולמעשה אין עבירה בחוק העונשין שאוסרת במפורש השתלטות על רוחו של אחר, לעומת כליאה ממשית שאותה המחוקק אוסר מפורשות.
כמי שמופקדים על שלום הציבור ובטחונו חייבת החברה לצייד את רשויות החברה בכלים ראויים להתמודדות עם תופעת הכתות שכן כפי שהדברים נראים כיום אין גוף מרכזי שמייצר  מאגר ידע  מוסכם הן לגבי התופעה והן כמובן בדרכי המאבק מולה
אומ"ץ סבורה כי על משרד מבקר המדינה המופקד בין היתר על ההסדרה בין הרשויות לבדוק באופן מעמיק כיצד קורה כי בישראל למעלה מ 100 כתות וכ 4000 חברים פעילים שאימת החוק לא חלה עליהם ומדוע רשויות האכיפה הפרקליטות, המשטרה, משרד הבריאות, גורמי הרווחה לא פועלים באופן  משולב אל מול התופעה.
פעילותה של המשטרה בהפסקת פעילות כת אפילו על חשבון איסוף ראיות נראית לנו כפעולה נכונה שכן במקרים מסוימים (כפי שקרה בחיפה על פי עדותה של חברה כתוצאה מאיסור שהטילה מנהיגת  על טיפול רפואי קונבנציונאלי  אבחנה האחרונה גידול סרטני כגידול שפיר ומנעה טיפול חרום שהוביל בסופם של דברים למוות טרגי). קיימת חובה למנוע נזק מיידי ע"י פעילים שאינם יכולים להפעיל שיקול דעת אובייקטיבי מפני סכנה ממשית לפגיעה פיזית בהם או  במי שתחת חסותם ,ילדים ובני זוג.
זאת ועוד, בהעדר מאבק יזום כנגד הכתות, הפעילות האכיפתית היא ברובה פעילות תגובתית ומוגבלת. כלומר, בודקים נזקים בדיעבד ואוספים ראיות, מול עבירות מוכרות בספר העונשין מותנה בהתנהגות  ובפעילות הכת. לרוב פעילויות כאלו מבשילות לכתבי אישום כאשר מדובר במי שהצליחו להיחלץ מהכת להתגבר על  הנזקים הנפשיים החמורים. מרבית הנחלצים נמצאים בתחושה קשה של נטיות אובדניות ממשיות ורק טיפולים ארוכים ומקצועיים של מיטב אנשי המקצוע מצליחים לגרום לשילובם מחדש בחברה.
פעילות יזומה נמרצת של טיפול שורש בכתות על ידי החדרת סוכנים, שימוש בכלי איסוף מודיעיני כגון תיעוד טלפוני, ליווי ראוי של כת בעת שהיא נחשפת על ידי גורמי משרד הבריאות , גורמי הרווחה
לאומ"ץ הגיעו ידיעות קשות על יוצאי הכת מחיפה ,ירושלים והקריות לפיהם בוצעו ועדיין מבוצעים במסגרת פעילות הכת מעשי התעללות חמורים בקטינים, איסור טיפול רפואי בתינוקות, פירוק משפחות גרעיניות ,נטישת הורים את ילדיהם, ניתוקים בתוך  כל המשפחות  ה"מטופלים" וכל זאת מבלי שרשויות המדינה מעורבות באופן יזום.
ניתוח של חשיפת הכת בראשות גואל רצון מגלה כי המתלונן הרשמי הראשון אודות פעילותו העבריינית החמורה של גואל רצון הגיע, לאחר שמתלוננת פנתה לגורמי הרווחה לקבלת סיוע וערנותה של פקידת רווחה גרמה לפתיחה בחקירה.
לאומ"ץ הגיע מידע רב מפורשי כתות ומהורים שילדיהם נלכדו בכתות שקיימת בישראל אגודה של נפגעי כתות שאוגרת מידע רב ואף עוסקת בסיוע לנפגעים. מאידך. אין בישראל כל פעילות למניעה או כל הסדרה בטיפול בכתות ולפיכך בשדה הפרוץ הזה רשויות המדינה אינן  מורגשות בטיפולן והתוצאה היא כי לוואקום שנוצר חודרים שרלטנים ומצליחים מי בכוח כריזמה אישית ומי על ידי ניצול משברים אישיים להשתלט באופן מוחלט על נפשם ורוחם של פעילי כתות.
אנו רואים בפירוק כתות ובמיצוי הדין באופן מקסימלי מכשיר יעיל ליצירת הרתעה כלפי מתחזים,  שרלטנים, מתעללים וכאלה שאינם מורשים לעסוק בהיפנוזה. מדובר בתופעה מאוד נפוצה שממדיה הולכים ומתפשטים ועל כך רשויות הביקורת והאכיפה במדינה ליתן דעתם באופן מיידי.
נראה לנו שמשרד מבקר המדינה שיטפל בכתות הללו כמטלה לביקורת ולבחינת הטיפול שנעשה בכתות של גואל רצון ובכת שנחשפה בחיפה (כתבת תחקיר מזעזעת שודרה ב13.09.2014 בערוץ 2 )
כאמור, הגיעו אלינו חוות הדעת של בעלי המקצוע  ודי בקריאה שלהם כדי להבין את גודל הנזק והסכנה.
מן הדין שמשרד המשפטים, הפרקליטות, המשטרה, גורמי הבריאות, רשויות האכיפה יהיו חייבים לשתף פעולה באופן מערכתי מול התופעה בכדי להציל חיי אדם.
בכוונת אומ"ץ לפנות לגורמים המעורבים כדי לקדם טיפול מערכתי בתחום אך מעל לכולם ביקורת ממוקדת של אנשי משרד המבקר תניב  את התוצאות  הרצויות באכיפה בלתי מתפשרת, בטיפול הרתעתי ממוקד ובעיקר במיצוי הדין  בכלים הקיימים וככל הנחוץ בשינויי חקיקה וביצירת כלים טובים יותר כנגד התופעה החמורה והמסוכנת של השתלטות שרלטניים על נפשם ורוחם של אזרחים נורמטיביים שחיפשו מזור לתלאותיהם בטיפול אלטרנטיבי ומצאו עצמם שקועים עמוק בתוך כתות מיסטיות הרסניות,חולניות  עד כדי סכנה לשלומם, ביטחונם ונפשם.
לדעתנו ניתן ליזום פגישה שבמהלכה יוצגו בפני אנשי משרד מבקר המדינה פורשי כתות, נפגעים ישירים ועקיפים , שימחישו היטב את היקף התופעה, הסכנות הטמונות בה והצורך הדחוף בפעילות מערכתית משולבת.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.