יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פנתה הבוקר ליועץ המשפטי לממשלה, למבקר המדינה, לפרקליט המדינה ולמפכ"ל המשטרה בדרישה לערוך חקירה סביב התנהלותו של בנק לאומי בחו"ל בעקבות דרישת שלטונות ארה"ב שהבנק ישלם קנס בסך למעלה ממיליארד שקל בגין פעילות בלתי חוקית בארה"ב
09/06/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה, מבקר המדינה, פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
מפרסום באמצעי התקשורת והודעת בנק לאומי לבורסה עולה כי בנק לאומי חויב לשלם לשלטונות ארה"ב 950 מליון ש"ח קנס על פעילותו הבלתי חוקית בארה"ב בשנים 2002 עד 2010.  
לסכום זה יש להוסיף כ 200 מליון ש"ח הוצאות הגנה לרואי חשבון ועורכי דין בארץ ובארה"ב, לכן הנזקים הכספיים מסתכמים  בכ 1,150 מליון ₪, (מיליארד מאה וחמישים מליון ₪).
הקנס שהושת על בנק לאומי פוגע קשות בציבור בעלי המניות של הבנק בהחזקתם הישירה ובחסכונות הפנסיוניים של כל אזרחי המדינה.
לאורך תקופה של 10 שנים, סייעו לכאורה סניפי בנק לאומי בארה"ב, בשווייץ ובישראל לאזרחי ארה"ב להעלים מיסים מהכנסותיהם.
פעילות זו התבצעה לכאורה, באופן מאורגן, בידיעה מלאה ומכוונת של ראשי קבוצת בנק לאומי באשר לאי חוקיות פעילות זו שכללה הפעלת בלדרים מעובדי הבנק בדרגי ניהול להעברות כספים בלתי חוקית מארה"ב לסניפי הבנק בארץ ולחברת הבת בשווייץ.
איתן רף - יו"ר דירקטוריון קבוצת בנק לאומי ויו"ר חברת הבת בארה"ב בתקופה הרלוונטית.
גליה מאור - מנכ"ל קבוצת בנק לאומי ויו"ר דירקטוריון חברת הבת בשווייץ בתקופה הרלוונטית, בסניפי חברת הבת  בשווייץ הופקדו כספים שהועלמו משלטונות המס בארה"ב.
יוסף הורביץ - המבקר הראשי של קבוצת בנק לאומי בתקופה הרלוונטית, מבקרים מטעמו ישבו דרך קבע בארה"ב, ידעו על הפעילות הבלתי חוקית ודווחו  לו עליה.
צבי איצקוביץ - סמנכ"ל בכיר, חבר הנהלת הבנק, ראש החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית בתקופה הרלוונטית,  בסניפי   INTERNATIONAL  PRIVATE  BANKING  בישראל בניהולו, הופקדו  כספים שהועלמו משלטונות המס בארה"ב.
אומץ פונה אליך בדרישה לפתוח בחקירת המשטרה לבדוק החשדות הבאים:
• האם הפרו בעלי התפקידים הנ"ל את חובת נאמנותם לבנק שבמניותיו מושקעים כספי אזרחי המדינה אשר ניזוקו בסכום עתק של 1,150 מליון ₪  (מיליארד מאה וחמישים מליון ₪)  בגין פעילות בלתי חוקית  מאורגנת חובקת עולם?
• מדוע לא מנעו, לא הפסיקו, בעלי התפקידים בצוע העבירות שנמשכו תקופה של עשור אשר במהלכה הידקו שלטונות  החוק בארה"ב הפקוח על העברות כספים?
• האם העדיפו נושאי המשרה של הבנק דהיום,  גברת רוסק עמינח מנכ"ל הבנק,  דוד ברודט יו"ר הדירקטוריון והדירקטוריון של הבנק להגדיל את הקנסות שהושתו על הבנק, חלף אשום והעמדה לדין של בעלי התפקידים בתקופה הרלוונטית, רף, מאור, הורביץ, איצקוביץ ואחרים, בשים לב לאפשרות שתאום וארגון ההגנה על הבנק רוכזו בידי עו"ד דליה טל, חברתה הקרובה של גליה מאור?
הדעת אינה סובלת שראשי תאגיד בנקאי ישראלי בשליטת ממשלת ישראל בתקופה הרלוונטית, יבצעו לכאורה, במשך עשור, פעילות בלתי חוקית מאורגנת בארץ ובחו"ל, בארה"ב בפרט, ויחשפו את הבנק וציבור בעלי מניותיו לקנסות, הפסדים כספיים כבדים, סנקציות ונזקים תדמיתיים חמורים לבנק ולמדינת ישראל, ללא שום עכבה אתית, כאחרוני העבריינים בעולם העסקים.
לדעת אומ"ץ דרושה חקירה משטרתית יסודית לצורך ברור החשדות המפורטים לעיל.
הפקוח על הבנקים אינו כשיר לבצע חקירה זו משום שפעילות זו הינה תוצאה בלתי נמנעת של כשליו לאכוף על ראשי מערכת הבנקאות כללי אתיקה וחובת הציות לחוק.
לדעת אומץ דרושה חקירה משטרתית לברור החשדות שהעלינו.
הפקוח על הבנקים אינו כשיר לבצע חקירה זו משום שפעילות זו הינה תוצאה בלתי נמנעת של כשליו לאכוף על ראשי מערכת הבנקאות כללי אתיקה וחובת הציות לחוק.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.