יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: אי מיסוי עסקת מכר השליטה בתנובה ואובדן הכנסות עתק למדינת ישראל
28/05/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל רו"ח משה אשר מנהל רשות המסים בישראל כותבת עו"ד רונית לירן חברת הצוות המשפטי של התנועה:
1. ביום 22.5.2014 פרסמה קרן הון סיכון "אייפקס פרטנרס", אשר מקום מושבה הוא באנגליה, ונציגתה בארץ היא אייפקס פרטנרס (ישראל) בע"מ (להלן "אייפקס") הודעה לפיה מכרה את אחזקותיה בתנובה לידי החברה הסינית "ברייט פוד" (Bright Food (Group) Co., Lt).
(רצ"ב הודעה כפי שפורסמה באתר האינטרנט של אייפקס – מסומן 1)
2. כפי שיפורט להלן, יש צורך במעורבות מיידית של רשות המיסים כדי להבטיח שלא תהיה בעסקת מכר ייחודית זו המניבה לאייפקס הכנסות עתק של מיליארדי שקלים כל דרך להתחמק לחלוטין מתשלומי מסים ולפגוע בהכנסות המדינה בסכומים שלא יאומנו.
3. מפרסומים באתרי האינטרנט של העיתונים הכלכליים "גלובס" ו-"כלכליסיט" עולה המידע הבא:
א. לאייפקס אחזקות בהיקף של 56% מתנובה.
ב. לצורך עסקת המכר הוערך שווי השוק של תנובה ב- 8.6 מיליארד ₪, כך שווי אחזקותיה של אייפקס הינו 4.816 מיליארד ₪.
ג. אייפקס ושותפים אחרים רכשו את תנובה ב- 1.87 מיליארד ₪, ועלות הריבית על ההלוואה עמדה על 417 מליון ₪, מתוך זה חלקה של אייפקס עמד על 73% .
ד. מקום תושבה של אייפקס הינו אנגליה
ה. לאייפקס מבנה אחזקות מיוחד כך שמקום מושבם של הבעלים של אייפקס הינו באיי הבתולה, ואשר מדיניות המס שם היא אפס אחוזים, כך שיש לבעלים מקלט מס מתוחכם להתחמק מתשלום מיסים כלל גם באנגליה.
ו. מכיוון שאייפקס הינה בגדר "תושב חוץ" מבחינת מדינת ישראל, אזי היא פטורה מתשלום מס בישראל, ועקב המבנה המשפטי המיוחד שלה היא תהיה פטורה מתשלום מס גם באנגליה.
בפנייה של תנועת אומ"ץ אל רו"ח משה אשר מנהל רשות המסים בישראל כותבת עו"ד רונית לירן חברת הצוות המשפטי של התנועה:
(רצ"ב מבחר כתבות בעניין עסקת המכר – מסומן 2)
4. לפני שאדון במצב המשפטי ובפתרון הרצוי, אבהיר את היקף אובדן המסים של מדינת ישראל בעסקת מכר זו.
א. שווי השוק של תנובה לצורך העסקה עומד על 8.6 מיליארד ₪
ב. היקף האחזקות של אייפקס בתנובה עומד על 56%, כך שההכנסה מן המכירה עומד על 4.816 מליארד ₪
ג. אייפקס ואחרים מימנו הרכישה באמצעות הלוואה של 1.87 מיליארד ₪, עליה שולם במשך 6 ריבית של 417 מליון ₪ - כאשר חלקה של אייפקס עומד על 73%
ד. מכאן שאייפקס שילמה עבור הרכישה 1.669 מיליארד ₪ (1.365 מיליארד הלוואה ו- 304 מליון ₪ ריבית), ועל כן רווח ההון של אייפקס עומד על 3.146 מיליארד ₪.
ה. לו אייפקס היתה מחוייבת במס חברות של 26.5% (לפי סעיף 126(א) לפקודת מס ההכנסה) היא היתה צריכה לשלם למדינת ישראל 833 מליון ₪ בגין עסקת המכר.
אמור מעתה, אובדן המיסים של מדינת ישראל מעסקה זו עומד על
סכום העתק של 833 מליון ₪!
5. לעניינינו חל המצב המשפטי הבא:
א. אייפקס הינה בגדר "תושב חוץ", אשר מקום מושבו הוא אנגליה.
ב. על פי סעיף 89(ב)(2) לפקודת מס ההכנסה תושב חוץ חייב במס רווחי הון (כלשון הסעיף: "תושב חוץ חייב במס על רווח הון שנצמח או שהופק בישראל").
ג. בין ישראל ואנגליה קיימת אמנה למניעת כפל מס, כך שמוסכם על מדינת ישראל כי אייפקס תשלם מס רווחי הון על פי המס המקובל באנגליה לידי ממשלת אנגליה בלבד.
ד. חיזוק לכך מוצאים בסעיף 16א לפקודת מס ההכנסה שהוא המתיר לשר האוצר (ובאמצעותו למנהל רשות המיסים) שיקול הדעת האם להשיב לתושב חוץ מיסים ששולמו בארץ עקב תשלום מיסיו במדינת מקום תושבותו.
ראה נוסח סעיף 16א לפקודה:
16א. שר האוצר רשאי להורות על החזרת מס, כולו או מקצתו, לאדם שאינו תושב ישראל אם סכום המס שאותו אדם שילם בישראל עולה על הסכום שהותר לו, בגלל תשלום זה, בארץ מושבו הקבוע כזיכוי מן המס שחל באותה ארץ על הכנסתו שהושגה או שנקבעה בישראל גם אם הסכום לא הותר לו או לא ניתן לו כזיכוי בארץ מושבו, בשל הוראות קיזוז הפסדים באותה ארץ.
6. מעיון בכתבות שפורסמו בעיתונים הכלכליים עולה התמונה העגומה הבאה:
א. אייפקס בנתה לעצמה מבנה משפטי מיוחד לפי גם באנגליה היא לא תשלם מס חברות
ב. ביכולתם שלבעלי אייפקס לבצע אירוע דחיית מס באנגליה ארוך ככל שיחפצו
משמעות הדבר – אייפקס מנצלת פרצה שבה הנה מציגה את עצמה כחד גיסא תושבת חוץ של מדינת אנגליה כלפי מדינת ישראל ועל כן פטורה מתשלום מס רווחי הון, ומאידך גיסא בנתה מבנה משפטי מתוחכם לפיו לא תשלם מס גם באנגליה.
הדעת לא סובלת, כי מקום בו מדינת ישראל מקפידה לגבות מס מתושביה, יגיע תושב חוץ דוגמת אייפקס ינצל את טוב ליבה של מדינת ישראל וישלשל לכיסו 833 מליון ₪ אשר היה עליו לשלם למדינת ישראל, כאשר איננו מתעתד לשלם מס כלל בשום מקום בעולם.
7. בנסיבות דנן, כאשר קיימת אפשרות ממשית כי אייפקס מתעדת שלא לשלם מס כלל לא בישראל ולא באנגליה מקום תושבותה, אזי מוטלת החובה על מדינת ישראל לגדוע באיבו את תכנון המס של אייפקס – דהיינו לגבות את מלוא המס הדרוש בסך 833 מליון ש"ח כעת, ורק לאחר שיובהר כי אכן אייפקס שילמה בפועל לממשלת אנגליה את מס החברות המתאים באנגליה בתוך פרק זמן סביר (כדי למנוע דחיות מס אינסופיות), אז להחזיר לאייפקס את המס ששולם כאן בישראל.
את האמור לעיל ניתן ליישם באופן הבא:
א. לפנות לחברת ברייט פוד (הקונה) ולדרוש ממנה להעביר למדינת ישראל סך של 833 מליון ₪ כתשלום מס חברות, ואשר יקוזז מן הסכום שאותו חייבת ברייט פוד כלפי אייפקס במסגרת הסדרים פנימיים ביניהם.
ב. להודיע לאייפקס כי ניתן לה פרק זמן סביר של 5 שנים לשלם את מס החברות המתאים באנגליה בגין העסקה, ולהמציא אישור ממשלת אנגליה כי שולמו המיסים שם או בוצעו קיזוזי מס בהיקף מתאים.
ג. במידה ואייפקס שילמה לממשלת אנגליה את מס החברות בתוך אותו פרק זמן שנקבע אזי תחזיר מדינת ישראל את המס שנגבה לידי אייפקס, ובמידה ואייפקס נמנעה לשלם את המס הנדרש ממנה כתושבת אנגליה, הרי שגילתה דעתה שאין בכוונתה לשלם מס כלל, ואז יחולט המס לטובת המדינה.
8. היישום שתואר בסעיף 7 למכתבי זה, תואם במלואו את הסמכות המוקנית למדינת ישראל כלפי תושבי חוץ לאור סעיפים 16א ו- 89(ב)(2) לפקודת מס ההכנסה, מגן על המדינה מפני התחמקות מוחלטת מתשלום מיסים תוך פגיעה קשה בהכנסות המדינה בהיקף עתק של 833 מליון ₪, והינו חלק משיקול הדעת הראוי שיש להפעיל כאשר מסתבר כי מתבצע תכנון מס ע"י נישום שנועד להתחמק מתשלום מס כלל.
למותר לציין כי השארת המצב הקיים שבו לא ייגבה מס מאייפקס, וכי אייפקס תתחמק מלשלם מס במדינת תושבותה תוך שהינה שמה ללעג וקלס את רשויות המס בישראל עולה ומשלשלת לכיסה סך של 833 מליון ₪ אשר היו אמורים להגיע כהכנסה למדינה הינה באופן מובהק חוסר סבירות קיצוני בשיקול הדעת של רשות המסים.
9. לאור כל האמור לעיל, הנך מתבקש להעביר את עמדת רשות המסים לאמור בפנייתי זו בתוך 14 ימים, וזאת על מנת לייתר פניה לערכאות משפטיות כדי להגן על המדינה מפני תכנון מס מפלצתי זה.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.