יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ ביקשה משר הפנים גדעון סער למנות צוות שיבדוק את הנעשה בחברה למשק וכלכלה
26/04/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל שר הפנים כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
בעבר קיבלו החלטה משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי יש להקים חברה כלכלית שתוכל להעניק שירותים לרשויות מקומיות. משרד הפנים אישר פעילות החברה לפי סעיף 9– לחוק הרשויות המקומיות.
למרבה הצער משרד הפנים כרגולטור לא דאג שהחברה תפעל כמו חברה ממשלתית ציבורית, כך לפי דו"ח מבקר המדינה על החברה משנת 2005. לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה על משרד הפנים היה להסדיר בחוק ייעודי, נפרד, את פעילות החברה, אך הדבר לא נעשה.
מבקר המדינה העיר על גובה העמלות שגובה החברה מהרשויות המקומיות – מינה משרד הפנים צוות בדיקה שקבע כי יש להפחית את גובה העמלות. המבקר קובע כי משרד הפנים לא פעל ליישום ההמלצה לוועדה שהוא עצמו מינה.
בעקבות הערות מבקר המדינה על גובה העמלות שגובה החברה מהרשויות המקומיות – מינה משרד הפנים צוות בדיקה שקבע כי יש להפחית את גובה העמלות. המבקר קובע כי משרד הפנים לא פעל ליישום ההמלצה לוועדה שהוא עצמו מינה.
אין בדירקטוריון נציגי ציבור, התקנון לא ברור ואינו נותן מענה לאופן התנהלות החברה במידה ובכירים חשודים במעשים פליליים חמורים.
בגלל חוסר מעורבות משרד הפנים, מוסד זה מנוהל כעסק פרטי של אדם אחד, שהוא יו"ר החברה מר שאול מזרחי.
העיוותים שיתוארו במכתבנו זה מחייבים לעניות דעתנו את התערבות משדרך להפסקתם.
1. דירקטוריון החברה מורכב מראשי רשויות בלבד, דבר שגורם למר מזרחי לשלוט ללא עוררין בחברה. מבקר המדינה העיר על כך שהרכב זה יוצר שיתוק וחוסר יכולת לפקח על התנהלות החברה משום שמודבר בניגוד אינטרסים. ישנם ראשי רשויות שחפצים מאוד בחברות בדירקטוריון, בגלל בילויים ומתנות נכבדות בחגים וזאת לפי מדיניות יו"ר החברה.  קבוצה מצומצמת גם זוכה לארוחות צהרים חינם.
2. רוב חברי הדירקטוריון לא מתחלפים.
3. אסיפה כללית מונה 3 חברים בלבד! מחזיק תיק משכ"ל מטעם מרכז השלטון המקומי, יו"ר מרכז מועצות אזוריות (שמחזיק 10% בלבד מהמניות) והאבסורד הגדול הוא שיו"ר הדירקטוריון הוא גם יו"ר האסיפה הכללית.
4. בגלל מצב בלתי נסבל זה האסיפה הכללית אישרה תנאים חוזה ושכר לא חוקיים ליו"ר החברה לפי הפירוט הבא:
א. שכר של 60,000 ש"ח לחודש – רמת השכר לא הוסדרה לעולם.
ב. "מצנח זהב" -  במקרה של פיטורים מכל סיבה,יקבל שכר עד גמר ההסכם.
ג. החברה מגלמת מס לרכב ליו"ר החברה– בניגוד לחוק.
ד. היו"ר קיבל מעמד של ראש עיר– קרי, רק במקרה של פסק דין הוא יעזוב את תפקידו. הסעיף הוכנס לתקנון (אושר עי"י 2 חברי האסיפה הכללית)מיד עם החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד יו"ר החברה, וטרם קידום "חוק ההשעיה" ע"י משרד הפנים.
5. חברים בדירקטוריון במשכ"ל הם גם חברים בדירקטוריון של מפעל הפיס  ואלו מנסים לקדם אג'נדה שתטיב עם משכ"ל.
6. נכתב לעיל, שבשנת 2005 קיים מבקר המדינה ביקורת בחברה ובדו"ח העיר למשרד הפנים, על כך שאינו מבקר ומפקח על פעילות החברה, ואף לא פעל לפי הנחיית היועמ"ש שקבעה כי על משרד הפנים לחוקק חוק מתאים לפעילות החברה במקום להסתמך על סעיף 9 לחוק הרשויות המקומיות.
7. החברה גובה יותר מ - 9% דמי ניהול ופיקוח מרשויות המקבלות שירותי בניה, תשתיות ועוד. לדעת כל המומחים זה עושק ולא בהכרח השירותים הניתנים הם זולים ביותר.  החברה אינה פועלת עם החברות הזולות בתחומן, אלא דווקא עם היקרות. רוב הרשויות המקבלות שירותים ממשכ"ל הן הרשויות החלשות - בגלל בעיות תקציב הן מוכנות להתקשר  עם משכ"ל למרות שיכלו לקבל בשוק החופשי מחירים יותר זולים, זאת משום שמשכ"ל מאפשרת קידום מימון.
8. החברה מחזיקה משרות בעלות אופי פוליטי:
א. מר אבירם חיים, עוזרו של מר שאול מזרחי "המוציא והמביא". למרות  שהיה עצור עם מר מזרחי בגין חשדות חמורים,דירקטוריון החברה האריך את ההסכם עימו והחברה משלמת לו שכר עתק.
ב. מר סמי עיסא,  לשעבר ראש עיריית כפר קסאם, מקבל שכר מבלי לתת תמורה.
9. החברה צברה הון של למעלה מ-10 מיליון ₪ במזומן. בהקשר לכך ניתן לשאול:
א. למה החברה לא מחזירה כסף לרשויות הנמצאות במצוקה?
ב. למה לא מפחיתה  את דמי הניהול?
ג. כבר בשנת 2005 העיר מבקר המדינה לחברה בנושא זה.
10. החברה רכשה קומה במבנה שהולך ונבנה ברח' הארבעה ב – 50 מלש"ח כהשקעה בנדל"ן.
11. החברה מוציאה כ – 100 מליון ש"ח  על סעיף יעוץ ופיקוח - אין ועדה שמקבלת החלטות, אין מכרזים - סעיף בעייתי שיכול לגרום לשחיתות נוראית.
12. בחברות שעבודות עם משכ"ל מועסקים עובדים של "חברים" דוגמא: שני אחיו של ז'קי לוי שהיה מחזיק תיק משק וכלכלה.
13. החברה מחזיקה ב - 3 חברות בת: חברה לביטוח, חברת משאבי אנוש וחברה לנכסים. המטרה בהקמת חברות אלו היא לאפשר מינוי של יותר חברי דירקטוריון שהם ראשי ערים. כך שאול מזרחי מצליח, להגדיל השפעתו ולהפוך לגורם שיקבע מי יהיה יו"ר מרכז השלטון המקומי.
14. החברה מכרה נכס ברח' החשמונאים ללא מכרז -למקורבים.
15. חלק ניכר מראשי הערים והרשויות סבורים שהחברה מושחתת והיא חברה של איש אחד שעושה כבתוך שלו.
16. מר שאול מזרחי היה עצור על קבלת שוחד, הפרקליטות החליטה להעמידו לדין בכפוף לשימוע ויו"ר החברה מצליח פעם אחר פעם לדחות את השימוע. 
17. בשעתו פנתה אומ"ץ ליו"ר הקודם של מרכז השלטון המקומי שלמה בוחבוט, בתביעה להדיח את מר שאול מזרחי, היו"ר פנה לדירקטוריון ולאסיפה לקיים דיון בנושא ולקבל החלטות מחייבות כולל השעיית יו"ר החברה – פניותיו אלו לטענתם לא זכו למענה.
אנו פונים אליך להורות על השעיית מיידית של יו"ר החברה ולנקוט בכל הכלים העומדים לרשותך - נוכח חוק ההשעיה אין כל ספק כי יש להשעותו.
כמו כן למנות צוות ממשרד הפנים והגורמים המשפטים שיבדקו מה נעשה בחברה זו, ולחייב אותה לפעול כחברה ציבורית עם כל המשתמע מכך.
אומ"ץ סבורה שחובתך כשר פנים הממונה על תפקודם של הרשויות המקומיות ובקרתם לפעול.
לא יעלה על הדעת שכך תתנהל חברה בבעלות השלטון המקומי, שמגלגלת כ - 5 מיליארד ₪, אחת מהחברות הגדולות לתשתיות בארץ.
העתק:
השופט (בדימוס) יוסף שפירא - מבקר המדינה
אמנון כהן - יו"ר ועדה לביקורת המדינה
מירי רגב - יו"ר ועדת הפנים
שוקי אמרני - המנהל הכללי של משרד הפנים (בפועל)
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.