יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: דרישה לביטול הבחירות לתא הגמלאים ולדחיית ועידת ארגון המורים וכינוס המועצה
27/03/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל יו"ר ועד בחירות מרכזית ארגון המורים ואל מזכיר ועד בחירות מרכזית הסתדרות המורים כותב יועץ משפטי של התנועה עו"ד אבינועם מגן:
1. לתנועת אומ"ץ הגיעו תלונות בדבר אופן ניהול הבחירות לתא הגמלאים בארגון ובאשר לטוהר בחירות אלו.
2. בארגון המורים חברים קרוב ל 10,000 גמלאים.
3. מטבע הדברים גמלאים אלו מתגוררים בכל רחבי הארץ.
4. חלקם של גמלאי הארגון משוייך לבתי ספר ורשאי להצביע בהם, וחלקם אינו משייך לבית הספר וזכאי להצביע ישירות לתא הגמלאים.
5. לגמלאים מוקצים 73 מושבים בוועידת הארגון.
6. כמקובל, כל מי שביקש להתמודד בבחירות לתא הגמלאים, נדרש להגיש בקשה מתאימה, אלא שלא כמקובל, גם כל מי שביקש לממש את זכותו להצביע – נדרש להירשם מראש. למותר לציין כי דרישה מוקדמת של בעלי זכות בחירה להירשם – מנוגדת לכל נורמה דמוקרטית.
7. אך בכך לא די, הבחירות נקבעו לקלפי אחת בכל הארץ – בתל אביב בשעת בוקר מוקדמת ולזמן קצר (שעה במקור, ושעתיים לאחר הארכה שנויה במחלוקת).
8. באופן תמוה ביותר מספר המצביעים היה כמעט זהה למספר המתמודדים. סה"כ התמודדו 75 מועמדים, על 73 מקומות, כאשר נרשמו להצביע פחות מ 90 גמלאים מתוך קרוב ל 10,000 גמלאים. רוצה לומר: רק המתמודדים נרשמו להצביע. כך ממש.
9. מספר המקומות שהוקצה לגמלאים – 73 – נגזר כפי הנראה ממספר הגמלאים, אלא שלא נלקח בחשבון מספר הגמלאים המשויכים לבתי הספר ומצביעים בהם ללא הרשמה מוקדמת. כך נוצרה למעשה קבוצה של 73 צירי ועידה – המהווה מוקד כח משמעותי ואשר נבחרה בדרך פסולה.
10. שמות המועמדים לא פורסמו כנדרש. המועמדים שנרשמו לא קיבלו את רשימת המצביעים על מנת שיוכלו לפנות אליהם.
11. מדיווחים שנמסרו לאומ"ץ – חולקו באולם ההצבעה רשימות מסומנות מראש, כאשר רבים מהמצביעים טענו כי הם כלל לא מכירים את המועמדים שסומנו עבורם מראש.
12. הבחירות התנהלו ללא חשאיות, ללא פרגוד, תוך "סיוע" והמלצות של בכירי ארגון המורים – את מי כדאי לסמן ברשימה. בין היתר נכחו במקום וגילו מעורבות פעילה מר אבי פסקל - אחראי על כוח אדם ורכש, הגב' ניצה בראל, מנכ"לית רשף והגב' אפרת בר, מנכ"לית ארגון המורים.
13. הקולות לא נספרו על ידי ועדת הקלפי, כי אם על ידי גורמים אחרים, כאשר דווקא הספירה נעשתה תחת מעטה חשאיות.
14. המעטפות לא נחתמו בחתימה או בחותמת.
15. דרישת חברים לקבל את פרוטוקול ועדת הבחירות – לא זכתה לכל התייחסות.
16. עררים שהוגשו בנושא נדחו ללא בדיקה יסודית.
17. האמור לעיל מעלה תהיות כבדות משקל באשר לבחירת תא הגמלאים, המהווה למעלה מ 10% מחברי ועידת הארגון. אותם גמלאים בוחרים 2 נציגים למועצת הארגון. למותר לציין כי בנסיבות הנוכחיות, מועצת הארגון הינה הגורם המשפיע על זהות יו"ר ארגון המורים, וכי 2 נציגים מתוך 53 הינם כח משמעותי ביותר.
18. בנוסף, התקבלו תלונות על כך שבכירי הארגון נכחו בקלפיות בסניפי הארגון ברחבי הארץ, שלמועמדים נמסר מידע חלקי וחסר וכי עררים לבית הדין הפנימי נדחים באופן גורף תוך אימוץ מתמיד של עמדת המשיבים.
19. מעבר לאמור, התקבלה תלונה לפיה כינוס מועצת הארגון נקבע ליום בו מתכנסת ועידת הארגון – מה שנראה על פניו כמחטף וכניסיון להקשות על חברי המועצה להשתתף ולהשפיע.
20. אבקש לציין כי תנועת אומ"ץ מוצפת בפניות של אנשי חינוך מסורים, חברי ארגון המורים המביעים תחושות קשות של קיפוח, פגיעה בשיוויון ושל "משחק מכור". מדובר בתלונות אותנטיות של ציבור גדול אשר מגלה תוך כדי תנועה כיצד הכל תוכנן בקפידה מראש וכיצד באמצעות טענות משפטיות שונות, שאינן נהירות למתלוננים, נמנעת ועדת הבחירות מלהכנס לעומקם של דברים.
21. כך למשל נדחה ערר של אחד החברים, אשר קיבל זימון לדיון "מהיום למחר" והודיע כי הוא חולה ולא יוכל להתייצב.
22. בתשובות מסויימות לעררים נכתב כי "מדובר בפסק דין סופי" במקום להאיר את עיני העורר כי זכותו לערער על פסק הדין.
23. בהחלטות בית הדין הפנימי נתנה משמעות מופרזת לטענות בדבר שיהוי – הגם שבפסיקה נקבעו כללים ברורים בנושא, וכי בשעה שמדובר בנושאים הנוגעים ללב לליבם של עקרונות היסוד, יש לנקוט בזהירות לפני דחיית טענה בשל שיהוי גרידא.
24. ועדת הבחירות ביטלה בהצבעה – החלטה של השופטת העומדת בראשה – בדבר האיסור על בכירי הארגון להתייצב בסניפים בשעת הבחירות. ואלו אך מקצת הטענות.
25. בנסיבות אלה, תנועת אומ"ץ דורשת קיום בדיקה יסודית של הטענות אמורות, באמצעות גוף אובייקטיבי אשר ימונה לשם כך בהסכמה, או באמצעות כל טריבונל פנימי מתאים. למען הסדר הטוב יוער כי לתנועת אומ"ץ אין לכאורה מעמד בתוך ארגון המורים, אולם המתלוננים, בעלי זכות עמידה, הסמיכו את התנועה ואת הח"מ באופן אישי לפעול בשמם. מעבר לכך, לתנועה זכות עמידה בבתי המשפט המתאימים.
26. כן אבקשכם להעביר לידי הח"מ באופן בהול, את העתק פרוטוקול הבחירות לתא הגמלאים, פירוט של מספר הגמלאים המשויכים לבתי הספר לעומת אלו שאינם משויכים, והסבר בדבר אופן חישוב הקצאת 73 מושבים בוועידה לנציגי הגמלאים.
27. נדמה כי כל הנוגעים בדבר חפצים בבחירות טהורות, גלויות ואמינות, וכי בדיקה משמעותית כמבוקש לעיל – עולה בקנה אחד עם רצון משותף זה.
28. יוער כי הדברים הוצגו לעיל באופן תמציתי, כלל הטענות המפורטות יוגשו לערכאה המתאימה או לגוף שיבדוק את הטענות.
29. מכיוון שמועד כינוס הוועידה קרוב ביותר, הנכם נדרשים להשיב לפניה זו תוך 24 שעות, הן באשר לקיום בדיקה כנדרש, והן באשר לדחיית כינוס הוועידה, לדחיית כינוס המועצה, וליצירת הפרדה בין שני הכינוסים. והכל עד לבירור הדברים.
30. היה ולא תפעלו כאמור, או לא תשיבו לפניה זו בתוך הזמן האמור, לא יהיה לתנועת אומ"ץ מנוס מלפנות לערכאה חיצונית בעתירה ליתן סעד כמבוקש.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.