יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ תומכת בביצוע הרפורמה התקועה ברשות השידור
25/03/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל ראש הממשלה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
תנועת אומ"ץ מלוה בשנים האחרונות את המתרחש ברשות השידור וגילתה פעילות ענפה בהעברת חומרים שונים על חשדות למנהל לא תקין למבקר המדינה ולגופי אכיפת החוק.
בעקבות ההתרחשויות האחרונות והכוונה המוצהרת של שר התקשורת גלעד ארדן לסגור את רשות השידור לצורך שידוד מערכות אנו מבקשים להבהיר את עמדתנו כגוף ציבורי בלתי תלוי.
לאחר שהרפורמה נחתמה על ידי כל הצדדים, אמנם באיחור רב מאוד מהמתוכנן, נותר הליך פורמאלי אחד והוא אישור הממונה על השכר. המדובר בהליך פורמאלי שבו הממונה צריך לבדוק רק את הצדדים הטכניים שכל המסמכים הנחוצים קיימים וכל צד חתם במקומות הנכונים וכו'.
שר התקשורת ניצל את ההזדמנות הזאת ויזם פניה אל עורך הדין אבי ליכט המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כדי לקבל ממנו עצה משפטית כיצד ניתן לעכב או לבטל את הרפורמה.
השר טען כי שמע טענות לגבי הרפורמה שהיא אינה טובה ולא תסיע לפתור את בעיות רשות השידור.
יש בעיה עם החשיבה הנ"ל שכן הרפורמה הזו נבדקה עשרות פעמים על ידי כל הצדדים כולל ראש הממשלה והצוות שלו בראשות הראל לוקר. לכולם היה ברור שהרפורמה הזו היא הדרך היחידה להוציא את רשות השידור מהבוץ. מובן שיש ברפורמה הזו בעיות בדיוק כפי שיש ברוב התוכניות הממשלתיות. הסיבה העיקרית היא המערכות המורכבות ששותפות ומביאות את האינטרסים שלהן לתוך המשא ומתן. הרפורמה הייתה פרי של הסכמה בין כל הצדדים שחתמו עליה ואשררו אותה מספר פעמים. מדובר במאמץ ציבורי בן כחמש שנים שהוקע בו כסף ציבורי רב מאוד.
יצוין כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה התעלם אף הוא מהמאמץ הרב שהושקע ברפורמה בין השאר גם של חבריו המשפטנים והעדיף את השיקול של שר התקשורת והמידע שהיגיע גם אחריו
במסגרת מאבקי הכוח של יושב ראש הרשות ד"ר אמיר גילת שמצד אחד רצה מאוד את הרפורמה ומהצד האחר ביקש להכפיש את המנכ"ל יוני בן מנחם גם בלשכת היועץ המשפטי לממשלה.
כאמור בהסתמכו על מקרים נדירים מאוד על פי הפסיקה קבע עורך הדין ליכט שבנסיבות אלה ניתן להקפיא את הרפורמה.
שר התקשורת הזדרז בעקבות חוות הדעת המשפטית ובשיתוף עם שר האוצר הודיעו קבל עם ועדה שהרפורמה ברשות השידור מוקפאת.
שר התקשורת החליט להקים וועדה ברשות רם לנדס שתאסוף את המידע ותגבש הצעות כיצד להבריא את רשות השידור.
המינוי של רם לנדס הוא בעייתי שכן מדובר באיש טלוויזיה שמגיע מהמגזר הפרטי. הוא בעצמו הבעלים של חברת תקשורת ובתוקף כך גם נמצא בין שורת חברות ההפקה הרבות שמתחרות על תקציבים בקולות קוראים שמפיצה רשות השידור. השר ארדן ידע זאת והתעלם מהעובדה הזאת.
הוועדה לא פרסמה את הפרוטוקולים לידיעת הציבור. יש לכך חשיבות ציבורית מהמדרגה הראשונה בפרט כשלכולם ידועה מערכת היחסים המעורערת בין היושב ראש למנכל וכך גם מערכת היחסים בין הוועדים השונים ברשות השידור.
וועדת לנדס מציעה לבטל את אגרת רשות השידור מבלי לתת חלופה מציאותית. הרעיון להקציב מדי שנה כסף מתקציב המדינה הינו פסול ולא ראלי ויגרום להגברת הזיקה בין רשות השידור לממשלה.
וועדת לנדס מציעה לפטר את כל עובדי רשות השידור ולהחזיר את מקצתם אם בכלל לרשות החדשה. זו הצעה לא סבירה שתגרום לערעור נוסף של מערכת היחסים עם העובדים במגזר הציבורי שיחושו לא בטוחים במקומות העבודה שלהם. זו גם הצעה יקרה מאוד לקופה הציבורית שגם כך אינה משופעת כסף. ולכל אלה מדובר בעוד כאלפיים מובטלים במשק.
וועדת לנדס לא נותנת מענה רציני לבעיות הבוערות של רשות השידור ובראשן הגדרות ברורות בחוק מה הסמכויות של יושב ראש הרשות ומה הסמכויות של המנכל. נכון להיום יש תחרות מסוכנת שכן החוק בסוגיה זו לא ברור.
בשנים האחרונות פרשו עובדים רבים מאוד לגמלאות ורק מעטים נקלטו ובשנה האחרונה אף לא עובד אחד אלא במצבים שבהם יצאה עובדת לחופשת לידה. עובדה זו מכבידה מאוד על העובדים שכן הם נדרשים לבצע את אותן המשימות עם כוח אדם מוקטן ומכסת שעות נוספות שאינה מותאמת למציאות. העובדה הזו מעיקה מאוד על עובדי הרשות וגורמת לתסיסה רבתית. העובדים חשים שלא רק שרוצים לזרוק אותם הביתה אלא רוצים לעשות זאת על ידי ייבוש והקטנת שכר זוחלת. זהו מעשה לא ראוי בכלל ובפרט כשהמעסיק הוא ציבורי.
הקולות שעולים מכיוון אגף התקציבים והממונה על השכר אינם עולים בקנה אחד עם העובדה שהרפורמה הזו נבחנה על ידי הממונה על השכר ואחד מהפקידים הבכירים באגף השכר ברק שטרוזברג.
יצוין כי הפרת ההסכם הנ"ל ובניגוד מוחלט למה שכתב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה , היא פגיעה קשה מאוד בהתנהלות הממשלה במשטר דמוקראטי. לא יעלה על הדעת שממשלה שהובילה מהלך וחייבה רשות סטטוטורית להסכים לו וקיבלה הסכמה מקיר אל קיר תמצא תירוץ דל ולא מנומק להתנערות ממנו. יש בכך פגיעה באמינות של התחייבויות הממשלה לאזרחיה ולארגונים הפועלים בחסותה.
לדעת אומ"ץ יש לפעול לאלתר לביטול ההכרזה של השרים ארדן ולפיד לביטול האגרה.
יש לכך כמה סיבות:
• אין לבטל אגרה לפני שנמצאה חלופה אמיתית לגבייתה בפרט כשמדובר בשרות שאמור להמשיך ולהתקיים ובמקרה זה מדובר בשידורי רשות השידור.
• ההודעה המוקדמת גרמה לכך שאזרחים אינם מוכנים לשלם כבר היום את האגרה. הרשות על כל עובדיה לא תצליח בדרך זו להתקיים.
• לא ניתן לבטל את האגרה עד שתשלים רשות השידור את המהלך לגביית החובות שמסתכם בסך 800 אלף ₪.
מבקר המדינה חייב להתחיל בחקירה נמרצת של התנהלות הממשלה בסוגיה זו. על הכנסת לתקן לאלתר את החוק שיגדיר את התפקידים של היושב ראש ושל המנכל. על פי חוק החברות על היושב ראש לעסוק במדיניות כללית ולאפשר למנכל לתפקד כעורך ראשי וכמנהל המערכת. כל זאת כדי לשים קץ לסכסוכים הבלתי פוסקים.
ההמלצה הזו נסמכת בין השאר גם על דו"ח מפורט של מבקר המדינה שהצביע על הבעיה
הזו ב- 1999.
במקביל מבקשת אומ"ץ ששר התקשורת יכבד את ההסכם שנחתם בשעתו בין הממשלה לרשות השידור ועובדיה בדמות הרפורמה שנחתמה כדת וכדין. מובן שיש בעיות ברפורמה הזו כמו בכל רפורמה אחרת אך יש בה יתרון אחד מובהק על פני כל ההצעות המועלות בימים אלה שהיא מוסכמת על כל הצדדים החתומים.
העתק:
מבקר המדינה  - השופט (בדימוס) יוסף שפירא
שר התקשורת – ח"כ גלעד ארדן
יו"ר מפלגת העבודה – ח"כ יצחק הרצוג
יו"ר רשות השידור – ד"ר אמיר גילת
מנכ"ל רשות השידור – יוני בן מנחם
חברי מליאת רשות השידור

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.