יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ ביקשה מהיועץ המשפטי עו"ד וינשטיין, פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן ומבקר המדינה להתייחס לפרשת "סימנס"
24/03/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ומבקר המדינה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
נתכבד לפנות אליכם בדברים כדלקמן:
1. בשעתו עתרה תנועת אומ"ץ לבית המשפט העליון בתיק בג"צ (לעו"ד יצחק מינא יש את כל הפרטים). במסגרת העתירה, נדרשה פרקליטות המדינה לנמק מדוע אינה ממשיכה לחקור את מעורבות סימנס במתן שוחד לאחרים, וזאת לאחר שהפרקליטות בחרה לחקור רק את הפרשייה המיוחסת ל עו"ד דן כהן.
2. בתגובה לעתירה, הודיעה פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון, בין היתר, כי היא "ממשיכה בחקירה", סירבה לפרט במה מדובר ועל סמך הצהרתה זו דחה בית המשפט את העתירה.
3. לאחר פסק הדין שנתן בעניינו של עו"ד דן כהן ((בתי"פ 4004/09 של בית המשפט המחוזי בתל אביב) ולאחר חשיפת עובדות נוספות בפרשיות השוחד של סימנס בתביעה האזרחית אותה הגישה חברת החשמל נגד סימנס, אורן אהרונסון (עד המדינה נגד עו"ד דן כהן) ועו"ד דן כהן עצמו (תיק אזרחי 46448-03-13 בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז), כמו גם לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים קבע כי כמה חברות בינלאומיות אשר מכרו ציוד לחברת החשמל, בהן אף סימנס, התקשרו ביניהן  בהתקשרות קרטלית וגרמו לחברת החשמל לשלם מחירים יקרים ומופקעים עבור ציוד שנרכש במכרזים (הממונה קבע כי החברה הדומיננטית בקרטל זה היתה סימנס), נתבררו עובדות רבות נוספות וחדשות המעלות חשד כבד כי הרשויות הרלבנטיות נמנעות מלהמשיך ולחקור בפרשה מטעמים עלומים שאינם מתיישבים עם הסדר הציבורי התקין.
4. העובדות הבאות, עליהן אין חולק, התבררו כמפורט לעיל, הן בפסק הדין אשר ניתן לגבי עו"ד דן כהן, הן בתביעת חברת החשמל נגד סימנס ואחרים והן בתביעת סימנס כנגד מר אורן אהרונסון, מי ששימש כעד מדינה בפרשת דן כהן (אשר פרטיה להלן):
4.1. מדו"ח הרשות לניירות ערך בארצות הברית אשר חקרה את מעללי סימנס בכל העולם, עולה כי חברת סימנס שילמה בישראל תשלומי שוחד בסך 20 מיליון דולר; (הדו"ח האמור מצורף לתביעה האזרחית אותה הגישה חברת החשמל נגד סימנס ואחרים בעקבות הפרשה);
4.2. סימנס העולמית וחברת הבת שלה סימנס ישראל הודו בכל התשלומים האמורים וזאת במסגרת התביעה שהגישו הן עצמן נגד עד המדינה, מר אורן אהרונסון, בתיק אזרחי 15085-12-08 בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז;
4.3. כפי שמתואר בדו"ח רשות ניירות הערך האמריקאית, סימנס העולמית ניהלה רשת של תשלומי שוחד לקידום עסקיה ברחבי תבל. עקב כך שילמה סימנס קנס חסר תקדים בסך של 800 מיליון דולר של ארה"ב לרשויות אכיפת החוק בארה"ב, וכמו כן קנס של 600 מיליון אירו לרשויות אכיפת החוק בגרמניה.
5. חרף כל האמור לעיל, לא נקטה מדינת ישראל עד עצם היום הזה בצעד כלשהו כנגד חברת סימנס העולמית, סימנס ישראל ומנהליה הבכירים.
6. לא זאת אף זו, במקום שהמדינה תשעה או תמנע מסימנס להשתתף במכרזים המוצעים על ידי הממשלה ו/או חברות ממשלתיות (למרות שמעורבותן בפלילים מחייבת זאת) המדינה התירה ומתירה לסימנס להשתתף ולזכות במכרזים ממשלתיים וציבוריים בסכומי עתק העולים על מיליארד שקלים וכך יוצא החוטא נשכר מן הכיס הציבורי, הוא כיס משלמי המסים.
7. נראה הדבר כי הצהרת המדינה במסגרת העתירה לבג"צ אותה הגישה אומ"ץ כאמור, כי פעולות החקירה כנגד סימנס נמשכות כביכול, היא, למצער, בלתי מדויקת, אם לנקוט בלשון המעטה.
8. היום, יותר משנה מאז הצהירה המדינה שהחקירה כנגד חברת סימנס נמשכת, לא ננקט כל צעד כנגדה על ידי רשויות אכיפת החוק בישראל.
9. יתרה מכך, בהסכם עד המדינה אשר נחתם עם מר אורן אהרונסון נקבע, בין היתר, כי על עד המדינה למסור הודעות אמת מלאות ומפורטות בהן ימסור את כל הידוע לו על הפרשה, הן על חלקו של דן כהן והן על חלקם של מעורבים אחרים ולמסור פרטים מלאים ומסמכים הנוגעים לכל עניין הקשור בפרשה ולכל המעורבים בה.
10. והנה, בחקירתו אשר נערכה ברשות ניירות ערך סמוך לאחר חתימת ההסכם עמו, נשאל מר אהרונסון, עד המדינה, מדוע נחתם ההסכם בין סימנס לחברה בבעלות משפחתו באמצעותה הועברו תשלומי השוחד לדן כהן (חברת אוקפילד) עוד טרם שעד המדינה פנה כלל לדן כהן. מר אהרונסון השיב כי ההסכם לא  נחתם לעניין דן כהן אלא עבור אחרים. אז נשאל עד המדינה שאלת המשך ביחס למטרת ההסכם והשיב "כי על פי יעוץ משפטי שקיבל איננו רוצה להתייחס לעניין". והנה, למרבה הפליאה וחרף הוראותיו המפורשות של ההסכם עם עד המדינה ואף הפרקטיקה הנוהגת על פיה על עד מדינה למסור את כל המדיע הידוע לו, הסתפקה רשות ניירות ערך בתשובה זו, מילאה פיה מים ולא דרשה מעד המדינה למסור גרסה מלאה ביחס ל שאלה מי עוד קיבל מסימנס, באמצעותו, כספי שוחד.
11. עולה מכל האמור לעיל, כי עד המדינה, מר אורן אהרונסון, מסר גרסה שקרית לחוקרי רשות ניירות הערך שכן לא מ סר כל גרסה לגבי יתר הסכומים ששולמו על ידי סימנס והועברו אליו על מנת שישחד אחרים. אין כל גרסה מפיו וגורמי אכיפת החוק בישראל לא עשו את המאמץ הקטן ביותר לגלות למי שולמו עשרות מיליוני השקלים שסימנס העבירה לעד המדינה על מנת שיעשה בהם שימוש לצרכי שוחד (מעבר לכספים אשר שולמו לעו"ד דן כהן).
12. אף לא ברור והשאלה מעלה תהיות ניכרות, כיצד חתמה המדינה הסכם עם עד המדינה ובו פטרה לא רק אותו מאחריות פלילית בפרשת סימנס אלא גם את סימנס העולמית וסימנס ישראל, כל מנהליהן ועובדיהן ואת בני משפחתו של עד המדינה, אשר אין ולא יכול להיות ספק כי היו מעורבים בפרשת השוחד.
13. לנוכח האמור לעיל, נודה לכם איפא אם תתייחסו לשאלות הבאות:
13.1. מדוע לא תימשך חקירת סימנס על ידי גורמי החקירה בארץ עד להעמדתם לדין של כל אלה מטעמה שהיו מעורבים בפרשיות שוחד בישראל?
13.2. מדוע לא תנקוט המדינה בצעדים כנגד חברת סימנס כפי שנקטו נגדה שלטונות ארה"ב וגרמניה ולצער תטיל עליה עיצומים כספיים בהיקף המתחייב של מאות מיליוני שקלים?
13.3. מדוע לא תבטל המדינה את הסכם עד המדינה עם מר אורן אהרונסון לאור העובדה כי שיקר בגרסאות שנתן ו/או מסר כל כל הידוע לו בקשר לתשלומי השוחד שסימנס שילמה בישראל?
מאחר ועמידה דווקנית ואמיצה על אדני שלטון החוק מחייבת את הצעדים האמורים, נודה  להתייחסותכם לאמור.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.