יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פועלת למניעת השתלטות עויינת של אלון חסן על הליכוד
27/02/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל המפקח הארצי על הבחירות יוסי ברון כותב עו"ד גדעון פישר ופרופסור אסף מידני:                       הנדון: התפקדות עובדי הנמלים למפלגת הליכוד בעקבות רפורמת הנמלים
בשם מרשתנו, תנועת אומ"ץ (ע"ר), הרינו לפנות אליך בדברים הבאים:
1. מרשתנו לא יכלה להישאר אדישה נוכח הפרסומים המופעים בכלי התקשורת בכל הקשור עם התנהלותם של מר אלון חסן (להלן: "מר חסן") ומר מאיר תורג'מן (להלן: "מר תורג'מן"), ואת ניצולם חסר תום הלב את מעמדם והשפעתם בקרב עובדי הנמלים בישראל.
2. בהתאם לפרסומים שפורסמו בימים האחרונים, מר חסן ומר תורג'מן, ומי מטעמם, פוקדים ועומדים לפקוד אלפי עובדי נמלים על משפחותיהם וכל זאת במטרה לגייס עובדים אלו (ובני משפחותיהם) ככח פוליטי אשר יהווה משקל נגד כולי עלמא אשר דעותיהם שונות מאלו של ה"ה חסן ותורג'מן עם התפתחות ועתיד הנמלים בישראל.
3. באופן נקודתי, כפי שעולה מהפרסומים, האיש שכלפיו מעוניינים ה"ה חסן ותורג'מן לפעול הינו שר התחבורה, מר ישראל כ"ץ, וכאמור בכתבה שהתפרסמה ב-13 בפברואר 2014, במוסף ממון, של ידיעות אחרונות, מאת עופר פטרסבורג, מטרתם היא: "... לפגוע בסיכויי כ"ץ להיבחר במקום גבוה ברשימת המפלגה לכנסת" (להלן: "הכתבה").
לנוחותך, העתק הכתבה מיום 13 בפברואר, 2014 מצ"ב כנספח "א" למכתבנו זה.
4. במסגרת הכתבה, נאמרו דברים מרעישים ומקוממים, מאת מר חסן  ותורג'מן. כך,  נכתב כי מר מאיר תורג'מן, יו"ר ועדי עובדי נמל חיפה, אמר כי : "המטרה של שני הנמלים היא לטרפד את הקמת הנמלים החדשים, ולהוציא את ישראל כ"ץ מרשימת מוליכי הליכוד" (ההדגשות הוספו- הח"מ).
5. במסגרת הכתבה, הובאו גם דבריו המטרידים של מר חסן: "התפקדנו בעבר למפלגת העבודה כדי להפיל את שלי יחימוביץ שהשפילה אותנו מעל כל במה, וסייענו לבחירתו של בוז'י הרצוג. השלמנו את המשימה בהצלחה, כיום אנו פוקדים אלפים לתנועת הליכוד, ונשתמש בכח ובהשפעה הפוליטית שנצבור כדי להיאבק בכוונה השגויה והמוטעית ביסודה להקים נמלים חדשים בישראל".
6. לאור דברים קשים אלו, לא יכולנו עוד לשבת בחיבוק ידיים ולצפות לעתיד לבוא. אין לתאר את התנהגותם של ה"ה חסן ו ותורג'מן, אלא כהתנהגות בריונית שרצונה- אחד, לערער את אמות הסיפים של השלטון הדמוקרטי, לנצל את כוחם ואת השפעתם בקרב אלפי עובדי הנמלים, הנתונים להשפעתם ולמרותם, ולהלך אימים על נבחרי ציבור אשר אין עמדתם כעמדת האדונים הללו.
7. נסיונות אלו, הינם בעלי טעם לפגם, ומזכירים תקופות חשוכות של המין האנושי. אין ספק שניצול הכח והמרות, אינם עומדים בקנה אחד עם חובות כגון: טוהר מידות, הגינות, יושר, תום לב ועוד חובות רבות אחרות, עליהן מושתת הדין ישראלי, והיינו רוצים להאמין כי עליהם ולאורם מנוהלת, או לכל הפחות אמורה להיות מנוהלת, מדינה "יהודית ודמוקרטית". 
8. ואכן, הדין  קובע באופן חד משמעי כי נסיונות נואלים אלו של ה"ה חסן ותורג'מן, הינם בגדר נסיונות לשנות, להטות, לשדל ולהשפיע על דעתם של "בוחרים" ולפיכך, אין המדובר עוד בעבירות עם מילים יפות כגון "דיני היושר", אלא בעבירות פליליות לכל דבר ועניין.
9. בכל נסיון להטות או להשפיע על דעתו של בוחר, מדובר בעבירה פלילית שעונש מאסר לצידה, כפי שיפורט להלן.
10. סעיפים 122 ו-123 לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], תשכ"ט-1969, קובעים באופן מפורש כי:
"122.  ואלה דינם מאסר חמש שנים או קנס 20,000 לירות:
(1)  הנותן או המציע שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע או להימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(2)  המקבל או המסכים לקבל שוחד, לעצמו או לאדם אחר, כדי שיצביע או יימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(3)  המאיים על בוחר בגרימת נזק, לו או לאדם אחר, אם הבוחר יצביע או יימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(4)  המבטיח לבוחר עבודה אם יצביע או יימנע מהצביע בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(5)  המפטר או מאיים לפטר אדם מעבודה או מונע או מאיים למנוע ממנו קבלת עבודה כדי שיצביע או לא יצביע או משום שהצביע או לא הצביע בעד רשימת מועמדים מסויימת או משום שנמנע או לא נמנע מהצבעה, או כדי שיימנע או לא יימנע או משום שנמנע או לא נמנע מתעמולת בחירות, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת;
(6)  המשדל אדם להצביע או להימנע מלהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת, בדרך של השבעה, קללה, נידוי, חרם, נדר, התרת נדר, הבטחה להעניק ברכה, או מתן קמיע; לענין זה, "קמיע" – לרבות כל חפץ שבעיני חלק מהציבור יש ביכולתו להיטיב או להרע עמו.
123. אין נפקא מינה בשוחד –
(1) אם היה כסף, שווה כסף, שירות או טובת הנאה אחרת, למעט הובלת בוחר בכלי רכב אל מקום הקלפי וממנו לצורך הצבעתו;
(2) אם היה בעד פעולה של הלוקח עצמו או בעד השפעתו על פעולת אדם אחר;
(3) אם ניתן מידי הנותן או באמצעות אדם אחר, אם ניתן לידי הלוקח או בשביל הלוקח לידי אדם אחר, אם ניתן מתחילה או בדיעבד, ואם הנהנה מן השוחד היה הלוקח או אדם אחר." (ההדגשות הוספו- הח"מ)
11.  נציין כי בהתאם לפסיקה  ולהנחיות היועץ המשפטי לממשלה , הרי שהעבירה המנויה במסגרת סעיף 122(1) לחוק הבחירות משתכללת בעצם ההצעה למתן שוחד בחירות ולא בהוכחת מתן שוחד בפועל, ודי בקיומה של אפשרות להשפיע על הבוחר על לקבוע כי עבירה זו התקיימה.
12. זאת ועוד, סעיף 10 לחוק בחירות לגופים ציבוריים, תשי"ד-1954 (להלן: "חוק בחירות לגופים ציבוריים"), קובע כי:
"10. מי שעשה בבחירות אחת מאלה:
(1) נתן או הציע שוחד כדי להשפיע על בוחר –
(א) להצביע או להימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת או בעד מועמד מסויים, או
(ב) להימנע מהיות מועמד או לבטל את מועמדותו בכלל או ברשימת מועמדים מסויימת; או
(2) קיבל או הסכים לקבל שוחד, לעצמו או בשביל אחר תמורת הסכמתו –
(א)  להצביע או להימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת או בעד מועמד מסויים, או
(ב)  להימנע מהיות מועמד או לבטל את מועמדותו בכלל או ברשימת מועמדים מסויימת; או
(ג)  להשפיע על אחר שיצביע או שיימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסויימת או בעד מועמד מסויים; או
(ד)  להשפיע על אחר שיימנע מהיות מועמד או שיבטל את מועמדותו, בכלל או ברשימת מועמדים מסויימת;
(3)  איים על בוחר בגרימת נזק – בין גופני בין חמרי ובין כל נזק אחר – לבוחר או לאחר, אם הבוחר יצביע או יימנע מהצביע בעד רשימת מועמדים מסויימת או בעד מועמד מסויים, או אם יהיה מועמד או אם יימנע מהיות מועמד או אם יבטל את מועמדותו בכלל או ברשימת מועמדים מסויימת,
דינו – מאסר שנה אחת או קנס אלף לירות או שני הענשים כאחד.
(ב)  ממונה על תחנה או אדם הממלא תפקיד בבחירות על פי חוק זה, או על פי התקנון, שעשה במילוי תפקידו אחד המעשים הנזכרים בסעיף קטן (א), דינו – מאסר שלוש שנים או קנס אלפיים וחמש מאות לירות או שני הענשים כאחד.
בסעיף זה –
"שוחד" – לרבות מתנה, זכות הלוואה, מתן עבודה וכל טובת הנאה אחרת;
"איום בגרימת נזק" – לרבות איום למנוע קבלת עבודה בשכר או לנשל מעבודה כאמור. " (ההדגשות הוספו)
13. נציין כי  בהתאם לסעיף 2 לחוק בחירות לגופים ציבוריים, "הבחירות" החוסות תחת סעיף 10 לחוק זה, הן, גם בין היתר, בחירות למוסד ממוסדותיו של ארגון עובדים או של ארגון נותני עבודה, או של מפלגה, וכן בחירות הנערכות בפיקוחו של ארגון עובדים או של ארגון נותני עבודה או של מפלגה, או של מוסד ממוסדותיו.
14. זאת ועוד, בהתאם לסעיף 28 לחוק המפלגות, תשנ"ב-1992: 
"(א) מי שעשה אחת מאלה:
(1)   שילם עבור אחר דמי חברות או דמי התפקדות או כל תשלום אחר המתחייב כדי להקנות זכות הצבעה בבחירות פנימיות במפלגה (להלן – זכות הצבעה);
(2)  השמיט, הוסיף או שינה שלא כחוק רשימה של בעלי זכות הצבעה;
(3)  ניסה להשפיע על בעל זכות הצבעה להצביע תוך הבטחת טובת הנאה;
(4)      מנע מאדם, ללא סיבה חוקית, מלקבל זכות הצבעה;
(5)  הקנה זכות הצבעה למי שאינו זכאי לכך;
(6)  הפריע למהלך הסדיר של בחירות פנימיות;
(7)  התערב שלא כדין במנין הקולות;
(8) נתן או הציע שוחד כדי להשפיע על בוחר להצביע או להימנע מלהצביע;
(9)       הצביע בבחירות פנימיות יותר מפעם אחת;
(10) נתן הצהרה כוזבת בענין חברותו או אי חברותו במפלגה, דינו – מאסר שנה.
 (א1)  לא מילאה מפלגה אחר הוראות סעיפים 21, 24, 25 או 25א, דינה – קנס 513,00  שקלים חדשים; ואולם על הוראה בסעיף 25 שנקבע עונש לעבירה עליה בחוק המימון, יחולו הוראות חוק המימון.
 (ב) האמור בסעיף זה אינו בא לגרוע מהאמור בחוק הבחירות לגופים ציבוריים, או מכל חוק אחר."
מן המקובץ, הרי שמעשיהם של ה"ה חסן ותורג'מן הינם בגדר עבירות פליליות חמורות, ויש לסכל ניסיונותיהם הנואלים, ויפה שעה אחת קודם.
15.  אנו פונים אליך על מנת שתפעיל את מלוא סמכויותיך, תבחן, תבקר, תפקח ותמנע ככל האפשר ומוקדם ככל הניתן, את הניסיונות הללו של ה"ה חסן ותורג'מן. לא מדובר כאן במעשים, ושמועות אודות התנהלותם של אלו בממלכות האוטוקרטיות שיצרו לעצמם, אלא בחתירה של ממש תחת אושיות המשטר הדמוקרטי, ואיום ממשי להשפיע על חיי כולנו, תוך ניצול ציני בהליך הדמוקרטי ותוך עיוות גס של השמעת "דעת הרוב".
16. נודה לקבלת עדכונים ממך באמור לעיל.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.