יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פנתה אל שר השיכון בבקשה להוכיח לציבור תושבי גבעת עמל ב' תל אביב כי יש מי שנוטל אחריות כלפיהם
23/01/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל שר השיכון אורי אריאל כותבת היועצת המשפטית של התנועה עו"ד דפנה איתן:
בתנועת אומ"ץ התקבלה תלונתם של נציגות דיירי גבעת עמל ב' תל אביב בנושא פינויים מבתיהם.
לאחר בחינת החומר שהתקבל בתנועתנו הכולל מכתב עמדה של הצדדים והסכם מכר מיום 24.2.1961, הגענו למסקנה כי נקיטת הליכים משפטיים לפינוי הדיירים (14 במספר) ופינויים בפועל ללא מתן מענה אקוויולנטי, מנוגדת להתחייבויות הראשוניות של הרשות לפיתוח ומנהל מקרקעי ישראל.
מדינת ישראל באמצעות הרשות לפיתוח ומנהל מקרקעי ישראל מכרה את החלקה בה מתגוררים כיום יורשיהם וילדיהם של המתיישבים, ברי רשות עם תנאי מגביל מאוד מפורש של חובת הרוכש לדאוג לדיור אקוויוולנטי למשתכנים בחלקה.
כיום, אין מחלוקת שהרוכשים לאורך השנים לא דאגו ליתן דיור למשתכנים והעדיפו להמתין לחלוף השנים כדי שהטבע יעשה את שלו והם יפונו אחר כבוד לעולם שכולו טוב. כמו כן, אין מחלוקת שהמדינה לא פיקחה על ביצוע הסכם המכירה והבניה של הקונה למרות התחייבותה.
מקימי מדינת ישראל העבירו את המשתכנים למקומם הנוכחי בגבעת עמל ב' שלא מרצונם, לא נתנו להם בעשור הראשון לקיומם שירותים ראויים כפי שקיבלו מרבית תושבי תל אביב שהתפתחה בשכנות, וכיום עוצמת המדינה את עיניה לנוכח קיומם של צווי פינוי כנגד שארית הפליטה שנשארה במקום.
מבחינה ציבורית, אין זה ראוי שעובדי מנהל מקרקעי ישראל (כדוגמת מכתבו של מר ישראל סקופ ליועץ המשפטי של וועדת הפנים של הכנסת מיום 12.1.14) "יגלגלו את עיניהם" כלפי מעלה וכלפי המשתכנים ו/או יורשיהם.
מדינת ישראל מכרה את הקרקע עם תנאי מגביל לדיור ב.פ. בע"מ, תנאי, המטיל חובה על הרוכש לדאוג לדיור חילופי ראוי למשתכנים שחיים בתחום החלקה. ברם, לאחר מכן ובניגוד לעמדתה משנת 1961, אישר המדינה באמצעות מנהל מקרקעי ישראל את העברת הקרקע מחברת דיור ב.פ. בע"מ לחברה בבעלות מר דנקנר מבלי לחייבו לקיים את התנאי המגביל, וזה העביר את מלוא זכויותיו לחברה בבעלות מר תשובה.
כנראה שנציגי המדינה התרשלו באחריותם לרדת לפרטי העסקאות ו/או סברו לתומם כי חלוף הזמן והעברות הקרקע בין הבעלים הביאה לכדי הסרת אחריותה כמדינה כלפי המשתכנים.
אנו משערים שכל אחד מהמוכרים לא יצא מעסקת הרכישה שלו בהפסד.
מאידך, המשתכנים ויורשיהם הם אלה שהפסידו לאורך כל תקופת חייהם במקום שבו הם חיו ללא שירותים בסיסיים ראויים כמו חיבור לחשמל, מים, ומערכת ביוב. ומתוך עליבות חייהם הפיזיים נאלצו ונאלצים לנהל במקביל מאבקים משפטיים אינסופיים עם מערכת משפט משומנת היטב של אלי הון שכל רצונם הוא לפנותם מהבתים בהם שוכנו הם או הוריהם, שכן, נוכחותם מקטינה את רווחיהם.
מדינה בוגרת לוקחת אחריות גם על טעויותיה ותקלותיה. מן הראוי שמדינת ישראל באמצעות אורגניה תיטול אחריות ותדאג לכך שהמשתכנים לא יזרקו מבתיהם, ואין נפקא מינה באם היתה טעות באישור העסקה עם מר דנקנר ו/או באם המשתכנים הינם בעלי רשות משפטית בלבד ועל כן, יתכן שיורשיהם אינם זכאים על פי חוק לדיור חילופי.
בעבור המשתכנים חלוף הזמן או חילוף הבעלויות על החלקה לא שחק את היות הבית בו הם גרים הבית היחידי אותו הם מכירים.
אדוני השר,
אומ"ץ פונה אליך בבקשה להתערב ולהוכיח לציבור האזרחים והתושבים בגבעת עמל ב', כי יש מי שנוטל אחריות כלפיהם וגורלם ומוכן לדאוג לקיום ההתחייבות הבסיסית של המדינה ליתן להם דיור חילופי הולם והוגן – התחייבות שקיימת מיום שיכונם בגבעת עמל והעברתם מיפו.
העתק:
גב' מירי רגב – יו"ר וועדת הפנים של כנסת ישראל
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.