יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: חלוקת דרכונים ישראלים לאלו שאינם זכאים לכך
22/01/2014

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
בכתבת תחקיר ששודרה בימים האחרונים בערוץ 9 של הטלוויזיה נחשפה תופעה חמורה שעל פיה ניתן לקבל דרכון ישראלי בניגוד לחוק ע"פ המלצת שרים ואישיים פוליטיים שניתנת בדר"כ לאוליגרכים שתרמו לגופים ישראליים שונים.
במסגרת התוכנית נחשפו לראשונה היקפי התופעה, הסכומים שבעבורם ניתן לקבל דרכון ישראלי ושמות השרים שבחרו להמליץ על הנפקת דרכון, לעיתים שלא בהתאם לחוק. התחקיר גילה כי במרוצת השנים הפך חוק שבמקור יועד  להביא השקעות כלכליות למדינה, לאמצעי לגיוס תרומות (למרות שאינו מיועד לכך) עבור ארגונים ממשלתיים ומוסדות רשמיים כגון "יד ושם" והסוכנות היהודית.
יצוין שבשנים האחרונות ניתנו 196 המלצות להנפקת דרכון בהליך מיוחד ובעקבות תרומה, לרוב כספית לארגונים שונים, עפ"י הפירוט הבא:
יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין בתפקידו כשר ההסברה והתפוצות העניק 49 המלצות, ח"כ  אלי ישי בתפקידו כשר הפנים העניק 33 המלצות, שרת הקליטה סופה לנדבר המליצה על 21 דרכונים, שר הפנים גדעון סער בתפקידו הקודם כשר החינוך המליץ על 17 דרכונים, שרת התרבות והספורט לימור לבנת המליצה על 22 דרכונים, ח"כ בן אליעזר בתפקידו הקודם כשר התמ"ת המליץ על 13 דרכונים,  ח"כ יעקוב מרגי בתפקידו כשר הדתות המליץ על 11 דרכונים, יוסי פלד בתפקידו כשר בלי תיק המליץ על 7 דרכונים. ועוד שורה של שרים העניקו המלצות בהליך מיוחד זה (הפירוט המלא בתחקיר).
כל השרים סרבו לפרט למי העניקו את ההמלצות להנפקת דרכון ישראלי בהליך מקצור ומה עמד מאחורי החלטתם להעניק המלצה.
במסגרת התחקיר תועדה במצלמה נסתרת פגישה עם הרב פנחס אלטהויז מארגון חב"ד במהלכה הוא מספר כי מתווך בין אנשים המעוניינים "להשיג" דרכון לבין ארגון "יד ושם" וארגונים נוספים כגון אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית.
הרב אלטהויז הציע לנציגת ערוץ 9 לסייע לה להשיג דרכון ישראלי, תוך חודש,  עבור אזרח ישראלי עולה חדש אשר מעולם לא התגורר בארץ. זאת בעבור תרומה של 400 אלף דולר ל"יד ושם" ותשלום במזומן של 20 אלף דולר דמי תיווך עבורו.
כידוע, חוק הדרכונים הישראלי דורש מאזרח ישראלי- עולה חדש להעביר את מרכז חייו לישראל כתנאי להנפקת דרכון.
בשנת 2004 בהחלטת ממשלה הועבר תיקון לחוק, המאפשר הנפקת דרכון לאזרח ישראלי- עולה חדש, אשר לא קבע את מרכז חייו בישראל בהליך מיוחד ובהמלצת שר.
התיקון מאפשר הנפקת דרכון ל-:
-          אזרח  ישראלי המייצג בחו"ל את מדינת  ישראל  בתחומי   המדע   התרבות והספורט
          וזאת על  פי המלצת השר הנוגע בדבר.
-          אזרח  ישראלי השוהה  בחו"ל דרך  קבע  לצורך עסקיו,  אשר "תורם תרומה ממשית
          לכלכלת ישראל על  ידי  קיום  פעילות כלכלית  בהיקף  נרחב במדינה.
          לשם  בחינת התרומה  לכלכלת  ישראל תידרש המלצת השר אשר תחום טיפול משרדו נוגע
          ישירות לתחום אליו מופנית התרומה לכלכלה".
קריטריון נוסף התווסף בתיקון שני בשנת 2007 ונקבע כי אזרח ישראלי הפועל בתחום  החינוך הציוני בגולה לחיזוק הקשר בין  מדינת ישראל לקהילות היהודיות בחו"ל וזאת על  פי המלצת השר הנוגע בדבר.
עפ"י הנוהל, השר הממונה מעביר המלצה לשר הפנים ושר הפנים נותן האישור הסופי להנפקת הדרכון. דרך "קיצור" זה, אזרח ישראלי, עולה חדש, שלא מתגורר יום אחד בארץ יכול להשיג דרכון ללא תקופת המתנה המפורטת בחוק.
התחקיר מגלה כי בעשור האחרון מאז כניסת החוק לתוקף השימוש הנעשה בו אינו תואם בהכרח את נוסח החוק.
רוב השרים לשעבר והשרים המכהנים מסרבים בתוקף לחשוף למי העניקו את ההמלצות.
בכתבה מובאים מספר סיפורים של אלה שאינם יכולים להרשות לעצמם את מסלול ה- VIP ותרומות בסך מיליוני שקלים. אנשים אלה נתקלים במדיניות מחמירה של משרד הפנים אשר לא מהסס אף לשלול דרכונים של אזרחים שנים לאחר הנפקתם בטענה כי מרכז חייהם אינו בישראל.
נודה לך על תשובתך בהקדם.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.