יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מבקשת ממבקר המדינה לבדוק נושא חברות קדישא על היבטיו השונים
30/12/2013

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב חבר צוות התחום המוניציפאלי של התנועה שאול שני:
בתקשורת פורסם בימים אלה על עושק אזרחים ע"י חברות קדישא ברחבי הארץ.
עפ"י הנוהל הקיים הביטוח הלאומי משלם לחברה  כ- 7000 ₪ על כל אזרח שנפטר, את פיתוח מבנה הקבורה מממנת כל חברה קדישא באמצעות מכירת חלקות קבר.
ממכירת חלקות הקבורה מעבר לפיתוח החלקות משלמות החברות את שכר הבכירים הנהנים
משכר גבוה וחלקן גובות לכן מחיר גבוה עבור חלקות הקבורה.
חלקת קבר בקבורת שדה עולה  כ-17,000ש"ח לאזרח תושב ישראל, ו-9000 דולר לאזרח שאינו תושב ישראל. אך יש מקומות בהן העלות גבוהה יותר וזאת תוך ניצול המחסור בחלקות והרצון של מרבית האזרחים  להיקבר בקבורת שדה.
כאמור רוב תושבי ישראל מעוניינים בקבורת שדה אך המציאות  שבה מתים כל שנה כ- 35,000 איש לא מאפשרת  להמשיך בקבורה בשיטה זו ולכן נדרשים פתרונות חלופיים כגון קבורה בקבר קיים , קבורה בבניינים או קבורה בקבר כפול לשני בני משפחה.
בארץ פועלים כ-600  גופים בעלי רישיון לעסוק בקבורה, חלקם פועלים תחת המשרד לשירותי דת וחלקם בעלי רישיונות קבורה בקיבוצים מושבים ואגודות שיתופיות שחתמו על הסכם רישיון עם המוסד לביטוח לאומי.
"חברה קדישא" מוגדרת כגוף דו מהותי באחת היא חברה הממלאת תפקיד ציבורי כזרוע ביצועית של המשרד לשירותי דת/המדינה בשנייה היא פועלת כחברה למטרות רווח.
כל חברה היא עצמאית מבחינה כלכלית , אדמיניסטרטיבית והשקפתית .אין הרבה בין המשותף בין החברות וכל חברה סוברנית להחליט על מנהגי הקבורה כיצד לחלק את חלקות הקבורה עליהן היא מופקדת וכמה כסף לגבות עבור חלקות קבורה שהציבור רוצה לרכוש וזאת בהמשך להסכם שנחתם בין המוסד לביטוח לאומי לחברה קדישא , בו על החברה לאפשר 90 אחוזים מחלקות הקבר בבתי העלמין בחינם ואת עשרת האחוזים הנותרים למכור הנותרים למכור.
לאחרונה חודשה הצעת חוק המאפשרת קבורה אזרחית בישראל , לפי ההצעה, בכל בית עלמין  חדש תוקצה חלקה לקבורה אזרחית כדי לאפשר קבורה  לציבור הלא יהודי בישראל, וגם לציבור שאינו מעוניין בקבורה מסורתית.( לפי חברות הקדישא אין ביקוש לקבורה אזרחית בישראל)
לאחרונה במהלך גיבוש חוק ההסדרים עלתה כוונת משרד האוצר לפגוע בדמי  הקבורה המשולמים ע"י הביטוח הלאומי ( נושא זה נדון בימים אלה) הגזירה השנייה הייתה "מס קבורה " ולפיה יבוטל הפטור מארנונה שניתן עד כה לחברות.
תגובת החברות הייתה שאת המס יש להשית על משפחות הנפטרים ולא על החברות.
בנוסף עולה טענה מצד החברות  שהיות ומרביתן הן עמותות הן עצמאיות לנהל את ענייניהן ולא
כפופות לכל רגולציה.
מהאמור לעיל עולה כי קיים מחסור ההולך ומחריף בקרקעות לקבורה מחסור זה מנוצל ע"י החברות לעשיית הון על חשבון האזרחים.
אזרחים רבים נמנעים מקבורה מסורתית ובוחרים להיקבר בקבורה אזרחית ולאו דוקא בחלקות המוקצות בבתי העלמין אלא קונים במיטב כספם חלקות קבורה בבתי עלמין אזרחיים בקיבוצים או במושבים.
אין כיום כמעט כל רגולציה על הנעשה בחברות קדישא , משרד הדתות אינו מצליח או אינו רוצה להחיל את סמכותו ולקבוע כללים ברורים לקבורה בישראל.
אין מדיניות של הקצאת קרקעות לבתי עלמין וכנראה גם אין תוכנית אב לפיתוח מערך הקבורה בארץ לשנים הקרובות.
תנועת אומ"ץ מבקשת שמשרד מבקר המדינה יבדוק את הנושא על היבטיו השונים ויודיענו מה היו המסקנות והטיפול בנושא.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.