יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פנתה למבקר המדינה בבקשה לשמור על אינטרס הציבור בעלי מניות בנק לאומי ולבחון חוסר המעש של הרגולטורים
08/12/2013

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
במכתבנו למר דוד זקן המפקח על הבנקים ולפרופ' שמואל האוזר יושב ראש רשות ניירות ערך מיום 30.10.13, שהעתקו נשלח אליך התרענו על החשש לפוטנציאל לניגוד עניינים  של גליה מאור וידידתה עו"ד דליה טל  המייצגות ומרכזות יחד את הקשר עם עורכי הדין האמריקאים המיצגים את הבנק במשא ומתן מול רשויות החוק בארה"ב  על גובה הקנס שיושת על בנק לאומי ועל שאלת העמדתם לדין של הבנק ובכיריו בפרשת  חקירת העלמות מס של אזרחי ארה"ב לקוחות קבוצת בנק לאומי.
הבענו חשש, כי במסגרת המשא ומתן עם שלטונות החוק בארה"ב תועדף הגדלת הקנסות שיושתו על הבנק על פני העמדה לדין של נושאי המשרה הבכירים של הקבוצה ובעלי התפקידים של הבנק בארה"ב.
בקשנו מהרגולטורים שיפעלו להגן על האינטרס של ציבור בעלי המניות ויפסיקו לאלתר ובאופן מוחלט את עיסוקן של גברת גליה מאור ועו"ד דליה טל בניהול וייצוג הבנק במשא ומתן עם רשויות החוק בארה"ב במישרין ובעקיפין, ויפעלו למנות במקומן נציגים שנאמנותם תהיה נתונה לאינטרס של  הבנק בלבד (ולא למנהלים בבנק בעבר ובהווה) ללא חשש  לפוטנציאל לניגוד עניינים ולמשוא פנים.
המפקח על הבנקים לא הואיל להשיב על פנייתנו.
רשות ניירות ערך השיבה לנו במכתב מיום   12.11.13 שהעתקו נשלח אליך.
מתשובת רשות ניירות ערך אנו למדים כי רשות ניירות ערך אינה סבורה שמתפקידה לנקוט  יוזמה למנוע חשש  לניגוד עניינים שיש בו פוטנציאל לפגיעה בבעלי המניות של הבנק.
לתפיסתה של רשות ניירות ערך,הציבור הרחב שכספו מושקע במניות בנק לאומי באמצעות חסכונותיו הרגילים והפנסיוניים אינו זכאי להגנה מונעת של הרשות הממלכתית שמהות תפקידה הוא להגן על האינטרס של הציבור.
עוד נאמר בתשובת הרשות לניירות ערך "ככל שיהיו התפתחויות רלבנטיות בגילוי שימסור הבנק (למשל,  הגדלת ההפרשה בדוחות הכספיים),... תבחן הרשות את הצורך בהתערבותה ובנקיטת פעולות על ידה." הנה כי כן, בימים אלו נתן הבנק גילוי בדוחות הכספיים ובהודעה לעיתונות כי הבנק הפריש עוד 190 מיליון שקל בגין החקירה בשווייץ, בחשד כי הבנק סייע ללקוחות אמריקאים להעלים מס.
התמלא התנאי שקבעה  לעצמה רשות ניירות ערך להתערבות ולנקיטת פעולה על ידה.
נזכיר כי בדוחות 2012 כבר הפריש הבנק 340 מיליון שקל, כך שבסה"כ מחיקות הבנק בגין פרשה זו עומדות על 530 מיליון שקל. סכום זו כולל גם תשלומים שמשלם לאומי לסוללת היועצים ששכר לטיפול בפרשה, לפי הערכות, התשלום ליועצים השונים מגיע לעשרות מיליוני דולרים.
 לאומי מציין בדוח כי הרשויות האמריקאיות הוציאו צווים לקבלת מידע ומסמכים בעניין הלקוחות האמריקאים, וכן זומנו לקוחות ועובדים של הקבוצה למתן עדות ומסירת מסמכים וכי  הנזקים לבנק בגין חקירות עלולים להיות גבוהים משמעותית מהסכומים שהופרשו עד כה לכיסוים.
על פי הפרסום בעיתונים ועל פי הידוע לאומ"ץ מי שמטפלות בפרשה, בין היתר, הן עו"ד דליה טל, עורכת הדין של הבנק, וגליה מאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, שעדיין מכהנת כיו"ר לאומי שווייץ ונשארה בתפקיד זה בכדי לטפל בחקירה.
לאור הגדלות ההפרשות ולאור הדברים שהבאנו במכתבינו הקודם, אומ"ץ פונה שנית באופן דחוף, אליך  ואל בעלי התפקידים הממלכתיים הנמענים והמכותבים במכתב זה, בבקשה דחופה להגן על האינטרס של ציבור בעלי המניות, להפסיק לאלתר ובאופן מוחלט את עיסוקן של גברת גליה מאור ועו"ד דליה טל בניהול וייצוג הבנק במשא ומתן עם רשויות החוק בארה"ב במישרין ובעקיפין, ולמנות במקומן נציגים שנאמנותם תהיה נתונה לאינטרס של  הבנק בלבד (ולא למנהלים בבנק בעבר ובהווה) ללא חשש  לפוטנציאל לניגוד עניינים ולמשוא פנים.
כן מבקשת אומ"ץ שנית, מהמפקח על הבנקים ויו"ר רשות ניירות ערך, להפסיק את היחס הפאסיבי ולנקוט ביזמה מונעת להגן על האינטרס של ציבור בעלי המניות, לפקח מקרוב על ניהול המשא ומתן עם רשויות החוק בארה"ב, ועל דיוני הדירקטוריון של בנק לאומי, בכדי לוודא שהאינטרס של הבנק ובעלי מניותיו ישמר ויעמוד בעדיפות על פני האינטרסים של נושאי המשרה, בהליכי המשא ומתן, בדיוני הדירקטוריון ובהחלטותיו.
אומ"ץ מבקשת במקביל לבחון את מדיניות חוסר המעש של הרגולטורים, ההתבטלות והאדישות שהם מגלים בהגנה על  נכסי הצבור המופקדים בידי תאגיד גדול בעל רקורד אתי בעייתי.
העתקים:
מר בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מר יאיר לפיד, שר האוצר
גברת ד"ר קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, ת.ד 780 ירושלים 91007
מר ניסן סלומינסקי, חבר כנסת, יו"ר ועדת הכספים, הכנסת ירושלים
מר אמנון כהן, חבר כנסת, יו"ר הוועדה לענייני בקורת המדינה, הכנסת ירושלים
מר מיקי רוזנטל, חבר כנסת, חבר ועדת הכספים, הכנסת ירושלים
מר דוד זקן, המפקח על הבנקים, בנק ישראל, ת.ד 780 ירושלים 91007
פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך, רח' כנפי נשרים 22 ירושלים 95464 
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.