יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ תובעת לבדוק התנהלות לא תקינה בהסתדרות העובדים הלאומית ובקופ"ח לאומית
15/03/2009

תנועת אומ"ץ פנתה אל מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, וביקשה ממנו לבדוק מספר תופעות פסולות שקיימות בהסתדרות העובדים הלאומית ובקופת חולים לאומית.
במכתב ששיגר יו"ר הנהלת אומ"ץ, אריה אבנרי, נאמר:
1. תנועת אומ"ץ חזרה התלוננה בפני משרד הבריאות (וגם בפני משרד האוצר) על המתרחש בקופ"ח לאומית, לאחר ששוב נתגלו בה מצבים של ניגוד עניינים והפרות חוק לכאורה, ובכללן אי הקמת ועדת איתור עצמאית למינוי מנכ"ל כחוק, ביצוע תשלומים כספיים למנכ"ל הקופה "הזמני" באמצעות קרן ששייכת להסתדרות העובדים הלאומית  (תוך ניגוד עניינים חמור ובניגוד לכללי ההפרדה שנועדו למנוע שליטת העסקנים על הקופה), אי החזרת הפיצויים שנלקחו ע"י המנכ"ל המכהן ועוד.
2. אולם המכתבים שכתבנו לסמנכ"ל הפיקוח במשרד הבריאות נותרו ללא מענה. רק בסוף חודש פברואר זכינו לקבל ממנו לראשונה מענה למכתבנו אליו מתחילת חודש דצמבר 2008 (מכתבו מיום 23.2.2009 שהעתקו נשלח גם אליך). אולם גם במכתבו המאוחר הזה מר יואל ליפשיץ לא השיב תשובות ענייניות לאשר כתבנו לו. מכתבו הינו בעיקר אוסף הכרזות כלליות.
3. יוזכר שמדובר בקופה שהמדינה העבירה לה מאות מליוני שקלים לכיסוי חובותיה כדי למנוע קריסתה, והקופה התחיבה כי להנהלתה ימונו אישי ציבור ונציגי מדינה תוך הקטנת חלקם של העסקנים הפוליטיים השולטים בקופה.
4. והנה לא זו בלבד שלא צורפו לדירקטוריון אישי ציבור כאלה, אלא שלמיטב ידיעתנו הקופה מתנהלת כיום אפילו ללא דירקטוריון אמיתי כמתחייב. למיטב ידיעתנו הדירקטוריון הנוכחי כולל למעשה 2 אנשים, שניהם אנשים פוליטיים (אחד מהליכוד ואחת מקדימה) וכן יו"ר דירקטוריון שזה עתה בא לקופה .
5. היעלה על הדעת שהמדינה תמשיך ותזרים 2 מליארד שקל לשנה לגוף המתנהל ע"י דירקטוריון של 3 אנשים בלבד ? וכי לזה יקרה דירקטוריון של גוף ציבורי שאחראי לבריאותם וחייהם של 700,000 איש ? 
6.  לאור המתרחש, נראה שאין טעם אפילו לעסוק בפרשיות החדשות הצצות ועולות לבקרים (כגון החשיפה של ערוץ 2 בטלויזיה שדיווחה ביום 10.3.2009 כי קופ"ח לאומית הבטיחה לשלם 300,000 ₪ למשפחה חרדית כדי שזו תרשום עבורה 600 איש לקופה, מעשה שאם הוא נכון הוא פלילי, ובגלל  גודל הסכום קשה להאמין שהוא נעשה ללא ידיעת ראשי הקופה),  כיוון שלמיטב ידיעתנו יש בקופה תהליך של נטישת ועזיבת מבוטחים בקצב מדאיג, ובעיקר מבוטחים צעירים ובריאים. זה תהליך שעלול לדרדר את מצבה הכספי של הקופה ולפגוע בהכרח ברמת השירות הרפואי שהיא נותנת למבוטחיה. (או שהמדינה שוב תצטרך להזרים לה כספים כדי להצילה).
7. קשה להבין כיצד מסכים הממונה על הפיקוח על קופות החולים למצב הזה, כיצד הוא אפשר עד כה את הדברים שהתרחשו ומדוע הוא מסכים שהם ימשכו גם כעת. מינוי דירקטוריון כחוק לקופה יכול היה להתבצע מזה זמן (ואם צריך ניתן לבצעו כעת בתוך שבוע ימים),  כשם שהקמת ועדת איתור ולהביא למינוי מנכ"ל מקצועי, בלתי תלוי ולא מעורב בעסקנות הפוליטית להתבצע מכבר.  אולם נראה שלכל המעורבים בקופה וסביבתה יש ענין שלא לעשות זאת ויתכן שאנו מגלים כעת את הסיבה של הפקידות הבכירה להסכים עם המתרחש:
8. פרסומים בתקשורת מספרים שהקופה מנהלת כעת מגעים עם סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר , מר חיים פרננדס, והיא מציעה לו את תפקיד סמנכ"ל הכספים, וזאת לאחר שמי שהיתה היועצת המשפטית באוצר , הגב' ימימה מזוז, כבר הובאה לא מכבר לתפקיד היועצת המשפטית של הקופה.
9. אין פסול בכך שעובדי מדינה שפורשים משתלבים בצמרת מוסדות אחרים (לאחר תקופת צינון אמיתית), אולם כאשר פקידי המדינה מאפשרים לצמרת קופת חולים לאומית שלא לקיים התחייבויותיה למדינה, מאפשר לה שלא לפעול כחוק, שלא להקים ועדת איתור לאיתור מנכ"ל– ובמקביל המנכ"ל "הזמני" מתחיל לסדר משרות ותפקידים לפקידי מדינה בכירים שפורשים – טעם רע עולה מהמתרחש.  קשה לצפות שהציבור יאמין  כי רק מקרה הוא הדבר.
10. התשובות שקבלנו מסמנכ"ל משרד הבריאות בהן הוא טוען מדובר ב"תקופת ביניים בלבד..." וכי "בדעת משרדי הבריאות והאוצר לפעול ..."  כבר נמסרו לנו בעבר.  הזמן חלף, דבר לא השתנה ולכן הן אינן יכולות להתקבל יותר על הדעת.  נראה כי המצב "הזמני" הזה הפך והופך למצב קבוע, כשהתחושה שזה בגלל שזה גם טוב ונוח לפקידות הבכירה במשרדי הבריאות והאוצר רק מתגברת.
11. מלאחר וחלף כל זמן סביר לביצוע ההתחייבויות הקופה למדינה ולחוק, ולאחר שחלף כל זמן סביר להקמת דירקטוריון עצמאי מקצועי ובלתי תלוי שיוכל לנהל את הקופה באחריות ומקצועיות (וזה לא ייעשה ע"י דירקטוריון שיורכב רק מחברים אישיים של ראשי הע"ל), אנו קוראים לך להתערב באופן מעשי ולעשות כעת שימוש בסמכותך כדי לחייב את משרדי הבריאות והאוצר לפעול בנדון לאלתר.
12. מאחר ואין יותר מקום למצב "הזמני" הזה, בו נקבעות ומוכתבות העובדות הכי חשובות לעתיד הקופה (מינוי ממלאי התפקידים הבכירים בקופה נעשה כעת, ע"י המנכ"ל "הזמני", וללא פיקוח דירקטוריון ציבורי), אני מבקשים כי תורה לקופה לעצור כל מינוי חדש בדרגים הבכירים, עד שלא יוקם הדירקטוריון כדין בהתאם להסכם ההבראה שהקופה חתמה עם המדינה.
13. כן נבקשך להורות למשרדי האוצר והבריאות לקיים פיקוח צמוד והדוק על המתרחש בקופה, שכן לא יתכן שאנו היינו צריכים להביא לידיעת משרדי האוצר והבריאות את העובדות הנוגעות ל"תרגילי השכר" שנעשו בהקשר לשכר המנכ"ל, או לאי החזרת הפיצויים, (תלונות שככל שלמדנו מהתקשורת נבדקו ונמצאו נכונות).
14. בגלל אי קיום ההסכם ועל רקע הקשר הבעייתי והרגיש בין הפקידות הממשלתית הבכירה לבין הנהגת הקופה שאינה מקיימת התחייבויותיה למדינה, אנו מבקשים שתאסור על ראשי הקופה להציע אולתת לפקידי מדינה בכירים משרות כלשהן בשורותיה. גם בלי קשר למתרחש בצמרת קופ"ח לאומית זהו תמיד מצב בעייתי, אך בנסיבות הנוכחיות זהו מצב בלתי סביר ובלתי בריא על פניו, שלא תורם ולא יתרום לקיום אמון כלשהו של הציבור בפקידות הבכירה של השירות הציבורי.  כל עוד עובדי המדינה אינם מצליחים (או אולי אינם טורחים??) לאכוף על הקופה לקיים את כל התחייבויותיה למדינה, מן הראוי שייאסר עליהם לקבל ממנה כל הצעת עבודה. 
15. סבורני שכל הסבר לדרישה זו מיותר.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.