יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: חקירה יסודית וממצה בפרשת רכישת הגז ממצרים
26/11/2013

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה עו"ד וינשטיין כותה עו"ד יצחק מינא חבר הצוות המשפטי של אומ"ץ:
פנייתי אלייך דנן בשם תנועת "אומץ", באה מתוקף הנאמר בפסה"ד  שניתן בבית המשפט העליון ב- 11.4.13 (בג"ץ מס' 7091/11) בדבר  "שמירת זכותה" של העותרת, היא תנועת "אומץ", להעביר "את החומר הנוסף לגורמים המוסמכים".
חיזוק לבקשתי הוא פרסום שהיה בימים אלה בעיתון "גלובס" החושף טפחים נוספים מפרשת הגז שטעונה לדעתי חקירה יסודית. (מצורף)
הילכך, מצ"ב העתק של תצהיר, החתום במקורו ע"י מר אריה אבנרי העומד בראש תנועת "אומץ", שתוכנו מדבר בעד עצמו.
אוסיף ואציין:
1. החומר הנוסף האמור  תוכנו של התצהיר – מכיל מידע שנימסר במישרין למר אבנרי, מפיו של מי שכיהן בשעתו כשר התשתיות הלאומיות בממשלת ישראל, מר יוסף פריצקי; עיקר הדברים: לא היה ראוי ולא היה מוצדק כלכלית, לדעתו של מר פריצקי (כפי שהיא גם היתה ידועה ברבים) שהמדינה תתקשר בעיסקת הענק המדוברת לאספקת גז ממצרים לישראל, משנת 2002 . זאת, לנוכח התנאים המיטיבים במיוחד, החריגים, שהוענקו לאותו גורם שהועדף להוות ספק הגז המרכזי לישראל, ובהם: התקשרות ארוכת-טווח שלא כמקובל – 15 שנים; בלעדיות מלאה; אי מתן ערבות בנקאית, ועוד. בו בזמן נידחתה הצעה אחרת לאספקת גז למדינה, הגיונית וסבירה יותר, ומשתלמת כלכלית הרבה יותר, כפי שהוצעה ע"י חב' "בריטיש גז" (שנטלה חלק במכרז שעסק באספקת הגז). באם היתה מתקבלת הצעתה של "בריטיש גז" היו נחסכים למדינת ישראל סכומים בהיקף של מאות מיליוני ₪ ; כמו-כן, ניתן היה לקבל מחב' זו ערבות בנקאית בהיקף של רבע מיליון דולר, משוכה על בנקים אירופאיים.
2. כל האמור לעיל מהווה נידבך נוסף, חשוב במיוחד – בשים לב למקור המידע –     במסכת העובדות
המתמיהה, המציבה סימני שאלה קשים ומרמזת על מעורבות מחשידה מצד אישים /גורמים   שונים בכל הקשור להורתה ולידתה של אותה העיסקה הנ"ל.
3. וייאמר ברורות: הפרשה כולה אפופה מזה זמן רב בצל כבד של שמועות, ספקנות וחשדות חמורים, ובתחושה קשה שמכלול העובדות מצביע, לכאורה, על כך ששיקולים זרים, פסולים,ומוסווים, ליוו את מהלכי ההתקשרות, שיקולים שמטרתם העיקרית היתה להעדיף אינטרסים אישיים במובהק על פני טובת המדינה ורווחתה. בתנועת "אומץ" מתקשים להשתחרר מן ההתרשמות, אשר לה שותפים רבים וטובים בציבור הרחב, שאנשי משק בכירים חברו יחדיו ועשו יד אחת לעשיית עושר אישי ולא במשפט, בכרוך לעיסקה זו.
4. ועוד ראוי להזכיר ולהדגיש שמדובר בנושא חיוני של אספקת גז טבעי לצרכי המדינה (גז זה הינו מקור חשוב לאנרגיה חסכונית ו'נקייה' – המפחיתה את זיהום האוויר ותורמת בכך לבריאות הציבור בישראל), בסכומי עתק ולאורך שנים רבות ; ברור שלעיסקה בכגון דא ישנן השלכות כלכליות ואחרות מרחיקות לכת, בקנה מידה איסטרטגי, כך שמדובר בנושא לאומי מן המדרגה הראשונה.
5. על רקע זה ובנסיבות שכאלה, הדרישה הנחרצת לחקר האמת כולה עד תום – זועקת לשמיים; תנועת "אומץ"  סבורה אפוא כי בהתחשב בדבריו של השר לשעבר במצורף לשאר הנתונים, קיימת הצדקה מלאה, כיום, לפתיחה בחקירה מחודשת ומעמיקה בפרשה זאת, חקירה אמיצה בניהולם של אנשי המקצוע הטובים והמנוסים ביותר, שבמסגרתה יזכו דבריו/ עדותו של השר לשעבר לאוזן קשבת ולבחינה, בכובד הראש ובמידת האחריות הראויים.
6. לממצאיה של חקירה ממצה כאמור ייתכנו כמובן נפקויות והשלכות כבדות- משקל, וזאת בנוסף לחשיבות הערכית והמוסרית הרבה שיש לייחס לעצם ההזדקקות לה בנסיבות יוצאות דופן כאלה.
אודה על קבלת תגובתך, בהקדם האפשרי
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.