יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: שמירת האינטרס של צבור בעלי המניות של בנק לאומי לישראל בע"מ
30/10/2013

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל המפקח על הבנקים דוד זקן ואל יו"ר רשות ניירות ערך פרופ' האוזר כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
בשנת 2007 הוגש כתב אשום נגד בנק לאומי ו 17 מנהלים בכירים  בבנק לרבות חברי הנהלה וחברות הבת שלו בגין עידוד בלתי חוקי של מכירת תעודות השתתפות של קרן נאמנות של "פסגות", פרשה זו הסתיימה בהשתת קנס של 25 מליון ₪ על הבנק, העמדה לדין של מנהליו, בכך חיפה הבנקעל מנהליו והעדיף את האינטרסים של מנהלים שפעלו בניגוד לחוק (ופגעו תוך כך באינטרס של לקוחות הבנק) על פני האינטרס של הבנק וצבור בעלי מניותיו.
מדינת ישראל המחזיקה כ-6% מהון המניות של הבנק, אזרחיה בעלי חיסכון  פנסיוני ובעלי מניות מקרב הציבור באחזקה ישירה.
כידוע, ב 4.3.2013נתן בנק לאומיהודעה  לבורסה לניירות ערך ולרשות ניירות ערך שבה נאמר בין השאר כי, הבנק החליט  לבצע הפרשה בסך של כ-340 מליון ₪ ברביע הרביעי של 2012.  ההפרשה נועדה לכסות הוצאה שעלולה להיגרם לקבוצה כתוצאה מהחקירות שמנהלות הרשויות בארה"ב בעניין לקוחות שהם נישומי מס בארה"ב. צוין כי החקירות מתייחסות לשנים 2002 עד 2010. הפרשה זו כוללת גם הוצאות יועצים ונותני שירות חיצוניים בקשר עם ביצוע החקירות.
עוד ציין הבנק כי לאור העובדה שאין וודאות באשר לסכום ההוצאה שצפוי להיגרם לקבוצה בעניין זה, קיימת אפשרות שההוצאה הסופית תהיה גבוהה משמעותית!!!
על פי פרסום  בעיתונים, דירקטוריון בנק לאומי האריך את כהונתה של  גברת גליה מאור כיו"ר הדירקטוריון  של לאומי בשוויץ לאחר פרישתה מבנק לאומי בשנת 2012, על מנת לרכז את ההגנה בפרשת הפרות החוק שנחקרות על ידי רשויות החוק בארה"ב.
לתנועת אומ"ץ ידוע כי, עו"ד דליה טל (חברתה של מאור המשמשת כיועצת משפטית לדירקטוריון הבנק וכיועצת משפטית של הבנק חרף דו"ח בקורת של המפקח על הבנקים,) מייצגת ומרכזת יחד עם גברת מאור את הקשר עם עורכי הדין האמריקאים המיצגים את הבנק במשא ומתן מול רשויות החוק בארה"ב  על גובה הקנס שיושת על בנק לאומי ועל שאלת העמדתם לדין של הבנק ובכיריו בפרשה זו.
תנועת אומ"ץ סבורה כי בעלי התפקידים בתקופה הנחקרת, איתן רף, יו"ר דירקטוריון הבנק ויו"ר דירקטוריון חברת הבנק בארה"ב, גליה מאור מנכ"ל הקבוצה ויו"ר לאומי שוויץ, יוסף הורביץ מבקר קבוצת הבנק וצבי איצקוביץ, חבר הנהלה וראש החטיבה  לבנקאות פרטית ובינלאומית, כולם ביחד וכל אחד מהם לחוד נושאים באחריות ניהולית ואישית לפעולות הבלתי חוקיות הנחקרות על ידי רשויות החוק בארה"ב.
בנסיבות אלו מתקיים חשש כי במסגרת המשא ומתן עם שלטונות החוק בארה"ב תועדף הגדלת הקנסות שיושתו על הבנק על פני העמדה לדין של נושאי המשרה הבכירים של הקבוצה ובעלי התפקידים של הבנק בארה"ב, כפי שנעשה בפרשת   "פסגות" שהזכרנו קודם, כך יפגעו שוב בעלי המניות של הבנק, מדובר עתה, בנזקים בסכומי עתק שבהם עלולים לשאת שוב, הבנק  ומאות אלפים מאזרחי ישראל בעלי המניות של הבנק באחזקה ישירה ובאמצעות גופי החיסכון הפנסיוני בארץ.
אומ"ץמבקשת להגן על האינטרס של ציבור בעלי המניות, להפסיק לאלתר ובאופן מוחלט את עיסוקן של גברת גליה מאור ועו"ד דליה טל בניהול וייצוג הבנק במשא ומתן עם רשויות החוק בארה"ב במישרין ובעקיפין, ולמנות במקומן נציגים שנאמנותם תהיה נתונה לאינטרס של  הבנק בלב (ולא למנהלים בבנק בעבר ובהווה) ללא חשש  לפוטנציאל לניגוד עניינים ולמשוא פנים.
אנו מצפים לכך, שהמפקח על הבנקים ויו"ר רשות ניירות ערך יגנו על האינטרס של ציבור בעלי המניות, יפקחו מקרוב על ניהול המשא ומתן עם רשויות החוק בארה"ב, ועל דיוני הדירקטוריון של בנק לאומי, בכדי לוודא שהאינטרס של הבנק ובעלי מניותיו ישמר ויעמוד בעדיפות על פני האינטרסים של נושאי המשרה, בהליכי המשא ומתן, בדיוני הדירקטוריון ובהחלטותיו.
העתקים:
מר בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מר יאיר לפיד, שר האוצר
גברת ד"ר קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל, ת.ד 780 ירושלים 91007
מר יוסף שפירא, השופט (בדימוס) - מבקר המדינה, ת.ד. 1081 ירושלים 9101001
ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים, הכנסת ירושלים
ח"כאמנון כהן, יו"ר הוועדה לענייני בקורת המדינה, הכנסת ירושלים
ח"כ מיקי רוזנטל, חבר כנסת, חבר ועדת הכספים, הכנסת ירושלים
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.