יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: מחדלי פרסום רשות השידור
29/10/2013

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותר יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
תקציב רשות השידור מתבסס בעיקר על הכנסות מאגרת הטלוויזיה בסך 460,000,000 , הכנסות מאגרת הרדיו בסך 312,000,000 ₪ ומפרסומות בשמונה רשתות קול ישראל הכנסה של כ 80,000,000 ₪. כדי לעמוד במשימה על הרשות להקפיד ולאכוף את גביית אגרת הטלוויזיה שכן כחצי מליון מאזרחי ישראל מתחמקים מתשלום.
במהלך כל השנה החולפת ניסתה הנהלת הרשות באמצעות פרויקטורית שמונתה לשם כך לבנות חלופות למצב שבו יסתיים ההסכם עם החברה הזכיינית להפקה ומכירה של פרסומות עבור הרדיו. הפרוייקטורית, במקביל להקמת מערך בקרה על פעולות שפ"מ כפי שנדרש על ידי מבקר המדינה הקימה מערך פרסום עצמי של רשת מורשת, רשת המסורת של קול ישראל שחולקת את התדר עם רשת א' (חצי חצי). מערך הפרסום המצומצם הזה נועד לתת אינדיקציה מבחינת ההנהלה לאפשרות להקים מערך פרסום עצמי במקום החברה הזכיינית. מערך הפרסום של רשת מורשת פעל על פי הציפיות אלא שהתברר שכדי להפוך אותו יעיל ואפקטיבי יש צורך בתוספת כוח אדם מקצועי, אנשי שיווק מיומנים שיקבלו שכר דומה לזה של השוק הפרטי, גיוס טכנאי שידור ובניית אולפנים מיוחדים. מסיבה זו הודיעה ההנהלה שלמרות ההצלחה המרובה של שיווק הפרסומות ברשת מורשת יש מקום לשקול את היכולת להרחיב את הפעילות על רשת נוספת, למשל קול ישראל בערבית. ההנהלה גיבשה תוכנית עבודה למצב שבו היא לוקחת על עצמה את ההפקה והשיווק של הפרסומות תוך הצגת תנאים מתלים שבלעדיהם לא תוכל ליישם אותה. הכוונה כאמור לכוח אדם בתחום השיווק ובתחום הטכני.
לאורך כל הישיבות בפורום של הועד המנהל לענייני פרסום חשו אנשי ההנהלה מותקפים על ידי היושב ראש ומספר חברים. הטענות של נציגי הציבור היו שההנהלה לא מקיימת את ההחלטות. טענות שאין להן כל סימוכין שכן היושב ראש מפרסם רק ריכוז החלטות ואינו נותן ביטוי בריכוז זה לעמדות חברי ההנהלה שהובעו במהלך הישיבה. כל זאת בניגוד מוחלט לנוהלי מליאת רשות השידור.
בסופו של תהליך של ישיבות שאין בהן דיון רציני על המהות ועל המשמעות הציבורית של הסיכוי לאבד הכנסה של שמונים מליון שקלים החליט הועד המנהל לענייני פרסום שההנהלה תוציא גם את ההפקה והשיווק של פרסומות בשפה הערבית מידי החברה הזכיינית ותבצע אותה באופן עצמי. כל זאת בניגוד מוחלט כאמור לעמדת ההנהלה.
משקבלה הנהלת החברה הזכיינית את המידע שזו החלטת הועד המנהל הודיעה בכתב שאין בדעתה להמשיך את ההסכם שנה נוספת. משמעות העניין שכעת כחודשיים לפני סוף השנה קיימת סכנה ממשית לאובדן הכנסות בשל שמונים מליון שקלים והכול בשל וויכוחי סרק, מיותרים ופגיעה באינטרס הציבורי.
בנקודה זו חשוב לציין שוב שגם בסוגיה זו אין הוראות החוק ברורות באשר לחלוקת הסמכויות. לא ברור מדוע הוועד המנהל שאמור לפקח על עבודת הרשות מתערב בהחלטות כאלה או אחרות על אופן הפקת ושיווק הפרסומות ברשות השידור. במשך שנים הסמכות והאחריות הייתה בידי ההנהלה המקצועית והוועד המנהל והמליאה פיקחו על הביצוע. ההתנהלות הנוכחית של קיום ישיבות של וועד מנהל לענייני פרסום כזירת  התגוששות גורמת לכך שהלכה ולמעשה מתקבלות החלטות בניגוד לעמדת אנשי המקצוע בהנהלת רשות השידור והקופה הציבורית מאבדת סכום אדיר.
חשוב לציין שמסע ההתקפות בתקשורת של יושב ראש הוועד המנהל על הנהלת רשות השידור פוגע קשה באפשרויות גיוס פרסומות בשוק הפרטי והציבורי (לפ"מ). מנהלי חברות, ארגונים עסקיים ולשכת הפרסום הממשלתית, קוראים בכלי התקשורת את דברי הבלע והשטנה ומעדיפים להעביר את עסקאות הפרסום שלהם לתחנות הרדיו הפרטיות ולגלי צה"ל.
חשוב לציין שגלי צה"ל מנצלים היטב את המצב ומציעים מחירים נמוכים להפליא מערך השוק כדי למשוך את המפרסמים ובייחוד את הציבוריים שבהם באמצעות לפ"מ.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.