יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ פנתה לראש עיריית רחובות רחמים מלול לפעול מיד נגד פעילות אסורה בעירייה
17/06/2013

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל ראש עיריית רחובות רחמים מלול כותב עו"ד אבינועם מגן חבר הצוות המשפטי של תנועת אומ"ץ:
בתנועת אומ"ץ התקבלה תלונתו של חבר מועצת העיר רחובות, מר חנניה וינברגר, בנוגע לפעילות אסורה של עיריית רחובות כמפורט להלן:
1. ע"פ התלונה, ברחבי העיר מוצבים שלטים, המתארים פרויקטים עירוניים ופעולות הצפויות להתבצע באמצעות העירייה, כאשר שימך ו/או תפקידך מתנוססים על שלטים אלו. (למשל: במתחם בנימין - יעקב, בשוק בילו, בהיכל התרבות, בבית ספר תיכון למדעים, בשכונת "היובל" ועוד, המידע המלא - נמצא בידי העירייה). הוא הדבר באשר להזמנות לאירועים, עלונים לתושבים ומודעות בעיתונים.
2. יש להדגיש כי גם לעמדת המתלונן, מדובר ברוב המקרים בפעילות עירונית מבורכת וחשובה כשלעצמה, פעילות אשר זכתה אף לגיבוי של כלל חברי מועצת העיר, אולם אין מקום לפרסם את שימך בהקשר לפעולות הרשות המקומית - שכן ברי כי הפעולות מבוצעות על ידי העירייה ועל חשבונה - ולא על ידי ראש העירייה, באופן אישי או ועל חשבונו הפרטי. בנסיבות אלו אזכור שימך מהווה תעמולת בחירות אסורה.
3. סעיף 2א לחוק הבחירות (דרכי תעמולה) קובע:
"איסור שימוש בנכסי הציבור (תיקון: תשכ"א, תשנ"ו): לא ייעשה שימוש, בקשר עם תעמולת-בחירות, בכספים של גוף מבוקר...או של תאגיד שהממשלה או רשות מקומית משתתפת בהנהלתו או בהונו, ולא ייעשה שימוש כאמור במקרקעין או במיטלטלין המוחזקים למעשה על ידי גוף או תאגיד כזה... "
4. אך לאחרונה, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית נדרש לעניין זה בעטיו של תר"מ 21/19 (נפתלי גרוס ואח' נגד יהודה בן חמו ואח') כדלקמן:
"ביחס לשיפוץ היכל התרבות העירוני, מדובר בפרסום מן העת האחרונה, קרי חודש דצמבר 2012, בו מודיעה מחלקת הדוברות בעירייה על ההחלטה לשיפוץ ההיכל, וכה מופיעים גם ציטוט מפי המשיב 1 ותמונתו,- וכן שילוט בהיכל עצמו ובו הכיתוב:
״שלכם ובשבילכם, יהודה בן חמו ראש העיר״.
כפי שאין זה הולם, כי שמו של שר התחבורה יופיע בגאון על שלטי חוצות ככבישים בהם מדווח על עבודות בהן עוסקת החכרה הלאומית לדרכים, גם אם הדבר אירע כימי כהונתו ובאחריותו המיניסטריאלית, כך אין זה ראוי, כי שמו של ראש העיריה יופיע על שלט המודיע לציבור על שיפוץ שנערך בהיכל התרבות. עבודות השיפוץ אינן נעשות מטעם המשיב 1 ולא מכספו האישי: מדובר בפרויקט שנעשה מטעם העיריה, ובמימון ציבורי. סבורני, כי פרסום שכזה נוגד את החוק והנחיות היועץ, ואין לו הצדקה מטעמי המידע לציבור. היכול להינתן בלא קישוט של תמונת ראש העיריה.
דברים אלו יפים אף לנידון דידן.
5. בהתאם לתלונה, עיריית רחובות מקיימת גם סדרת אירועי "בירה ומצב רוח", כאשר מנוסח ההזמנה אפשר להבין כי אתה הוא המזמין -באופן אישי. כך למשל מנוסחת ההזמנה בגוף ראשון: "הריני מתכבד להזמינך" ו"מצפה לראותכם" ואתה הוא החתום על ההזמנה לאירועים אלו. האירועים פורסמו ומפורסמים בהרחבה רבה, באמצעי פרסום רבים ושונים ובאלפי עלונים, כאשר שימך מופיע בכולם. נראה לכאורה כי מדובר בסדרה של מפגשים שעשויים להפוך ברגע לכנסי תעמולה - שהינך מארגן לעצמך באמצעות הרשות המקומית ועל חשבונה, מכספי ציבור.
6. בנסיבות אלו, שוקלת תנועת אומ"ץ לפעול באמצעים המשפטיים העומדים לרשותה ואולם, עובר לנקיטת צעדים אלו, מתבקשת תגובתך, בתוך 7 ימים מקבלת מכתב זה.
7. באשר לשלטים, ההזמנות והמודעות המהווים, לכאורה, תעמולת בחירות אסורה - תנועת אומ"ץ עומדת על הסרת שימך מהם לאלתר. הוא הדין ביחס למודעות, לפלאיירים ולפרסומים שונים החתומים בתואר "ראש העירייה", אף ללא איזכור שמך.
8. ככל שלא תפעל כאמור, או שלא תתקבל תשובה המניחה את הדעת בתוך הזמן האמור, תפעל אומ"ץ בהתאם לשיקול דעתה ללא כל התראה נוספת.
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.