יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מבקשת את תגובתה של פנינה אילן מבקרת עיריית פתח תקווה בעניין מינוי צביקה הרפז למשרת יועץ לראש
18/02/2013

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל פנינה אילן מבקרת עיריית פתח תקווה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
תנועת אומ"ץ קיבלה בימים אלה תלונה לפיה עולה החשש הסביר כי ראש העיר פתח תקווה אורי אוהד חרג, לכאורה, מעקרונות המנהל הציבורי התקין, השוויון והתחרותיות, והפר, לכאורה, הוראות הדין הקיים ונוהל חוזרי מנכ"ל, כדלקמן:
הגדרת תפקידו של היועץ לראש העיר
ככל הידוע, החודש מונה מר צביקה הרפז לתפקיד יועץ לראש העיר.
הגדרת התפקיד של "יועץ ראש העיר" הינה בכפוף לחוזר מנכ"ל מיוחד 3/2012, לרבות,  דרישות הסף למיון, סינון ובחירה של מועמדים מתאימים לתפקיד הנ"ל, כמפורט בהמשך.
דרישת תואר אקדמי למשרות ניהול
בתלונה, מר צביקה הרפז אינו נושא תואר אקדמי. במידה וטענה זו נכונה, הרי שמינוי של מר הרפז לתפקיד יועץ ראש העיר אינו עומד בתנאי הסף המקדימים למינוי.   
כידוע, חוזר מנכ"ל 4/2011 מחייב כי דרישת הסף למשרות במתח דרגות המקביל לרמת מנהל מחלקה ומעלה, או למשרות שבהן מועסק עובד ברשות המקומית בשכר בכירים, נדרש לכלול לפחות תואר אקדמי.
זאת ועוד, חוזר מנכ"ל מיוחד 3/2012 קובע כי אחד מהתנאים המקדימים למינוי עוזר לראש העיר הינו השכלה : "בעל תואר אקדמי שנרכש במוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה, או שקיבל הכרה מהמחלקה להערכת תארים אקדמיים בחוץ לארץ".
חיוב באישור משרד הפנים 
בתלונה, משרד הפנים לא אישר את המינוי של מר הרפז לתפקיד יועץ ראש העיר. במידה וטענה זו נכונה, הרי שהופרו, לכאורה, נהלי חוזרי מנכ"ל.
ס' 6.2. לחוזר מנכל מיוחד 3/2012 קובע מפורשות כי "תפקיד האמון ברשות מקומיות כפוף לאישור משרד הפנים".
החובה לקיום מכרז, או אישור המועצה
בתלונה, מר הרפז מונה לתפקיד יועץ ראש העיר ללא מכרז. במידה וטענה זו נכונה, הרי שהמינוי הנ"ל נעשה תוך הפרה, לכאורה, של הוראות תקנות העיריות (מכרזים לקבלת עובדים), תש"מ- 1979.
סעיף 6.1 לחוזר מנכ"ל מיוחד 3/2012  לאמור: "לכל אחד מהגדרת התפקידים, קיים נוסח מכרז פנימי/חיצוני".
כמו כן, בהוראות חוזר מנכ"ל הנ"ל נאמר כי: " לא ייערך מכרז לתפקיד עוזר ראש רשות בעיריות, בתנאי שהעסקתו אושרה על ידי המועצה, ובהתאם למכסה שנקבעה בחוזר מנכ"ל 1/2011. למען הסר הספק, ניתן למנות רק עוזר ראש רשות שהתקיימו בו כל התנאים המוקדמים למינוי כמפורט לעיל". 
ועוד, סעיף 3.2. לחוזר מנכ"ל הנ"ל מורה כי: "מינוי מועמדים למשרות כפוף לאישור תקציב כוח אדם ברשות, כפי שנקבע מעת לעת".
שכר יועץ ראש העיר
בתלונה, שכרו של מר הרפז מגיע לכדי 10,000 ₪ לחודש. במידה וטענה זו נכונה, הרי שלאור מצבה הכלכלי של העיר, שכרו של מר הרפז מהווה חריגה, לכאורה,  מכללי המנהל התקין, ומנהלי משרד הפנים בעניין מנהל השלטון המקומי והאגף לכוח אדם ושכר ברשויות המקומיות.
סעיף 3.10 לחוזר מנכ"ל  4/2011 מורה כי ברשויות שמספר התושבים נע בין 100,000- 250,000 (בהנחה שמספר התושבים בעיר הינו כ- 220,000 תושבים ) יהיה אחוז השכר המירבי למשרת אמון של עוזר אישי לראש הרשות, בחוזה אישי, בהיקף של 55%-65% משרה.   
ועוד, סעיף 3.15 לחוזר הנ"ל מורה כי: "חוזה אישי ייחתם אך ורק על פי מתכונת החוזה שכותרתו 'הסכם עבודה למשרות אמון ברשות המקומית' המצ"ב. כאמור לעיל, כל חוזר אחר בטל לפי הוראות סעיף 29 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה -1985. החוזה החתום יועבר לאישור האגף לכוח אדם ושכר במשרד הפנים, וללא אישור האגף לא יהיה כל תוקף לחוזה".
לא זאת אף זאת, סעיף 3.16 מדגיש "כי גובה שכרו של עובד תלוי במצבה הכלכלי של הרשות, ויכול שיהא פחות מהטווח המופיע בטבלה. בכל מקרה, שכרו של העובד לא יעלה על האחוז המרבי הנקוב בטבלה שלעיל (סעיף 3.10).  
לאור האמור לעיל, נבקש לקבל תגובתך לטענות שבתלונה הנ"ל, לעניין פגמים, לכאורה, בהליך מינוי של מר צביקה הרפז לתפקיד יועץ ראש העיר.         
העתקים:
השופט (בדימוס) יוסף שפירא – מבקר המדינה
עמרם קלעג'י – מנכ"ל משרד הפנים
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.