יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: חקירת מידע חדש בפרשת הרפז
20/01/2013

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
לתנועת אומ"ץ הגיעו בימים האחרונים קטעי מידע בפרשת הרפז שמהם עולים חשדות לפגישה במינהל התקין ובטוהר המידות ואולי גם לביצוע מעשים פליליים המחייבים חקירה משטרתית יסודית ומקיפה.
חקירה זו נועדה לחשוף לאור השמש את כל מה שמסתתר מאחורי הקלעים ברבדים נוספים של הפרשה שלא זכו לאזכור בדו"ח החמור של מבקר המדינה על פרשת הרפז.
להלן מפורטות שורה של שאלות נוקבות הנובעות מהמידע המצוי בידינו שהתשובה עליהן חייבת להיחשף לעניות דעתנו לתודעה הציבורית, לבל ייצאו החוטאים נשכרים:
א. כל מי שעוסק בסחר נשק יודע כי במקום שבו מתגלגלים סכומי עתק יש גם מי שגוזר קופונים שמנים לכיסוי הפרטי. האם יתכן כי מאחורי הסיפור הגלוי של פרשת הרפז מסתתרת עסקת מערכות נשק בהיקף של 6.3 מיליארד ₪?
על איזו עסקה מדובר?
על פי מה שפורסם בתקשורת מדינת ישראל חתמה ב- 19 ביולי 2012 עסקה עם חברה
איטלקית לרכישת 30 מטוסי אימון סילוניים מתקדמים בשווי של כ- 1.65 מיליארד דולר.
המטוס שבו מדובר קרוי "M-346 מאסטר" (346-M (Master הוא מטוס סילון, המגיע למהירות הקול, ומיועד לאימון צבאי מתקדם, מתוצרת אלניה איירמאצ'י (Alenia Aermacchi) חברה בת של תאגיד הענק"פינמכיניקה"). העסקה כללה רכש גומלין איטלקי מהתעשיות הביטחוניות של ישראל בהיקף מקביל לשווי הרכז האווירי הישראלי. הגורמים שהיו מעורבים בכל הצדדים האופרטיביים של העסקה היו תא"ל שמואל צוקר ראש מינהל הרכז במשרד הביטחון ונספח צה"ל בשגרירות ישראל ברומא אל"מ יהוא עופר היו מעורבים בפרטי העסקה.
ב. האם היה סא"ל (במיל.) בועז הרפז קשור בדרך כלשהי לעסקה זו. רק כדי להבין את יכולתו של הרפז לרדת לעומקן של המורכבויות הטכניות של עסקה כזו ראוי לדעת כי הרפז שירת בצה"ל בחיל החימוש. תקופה מסוימת שירת בתפקיד קצין החימוש של סיירת מטכ"ל וב- 1998 מונה לקצין אג"מ של מערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין של צה"ל. לאחר סיום שירותו בצה"ל עסק בייעוץ ביטחוני, תחילה בחברת "פיקל אבטחה" ואחר כך בחברה משלו בשם PICSEC.
ג. האם מערכת היחסים בין גבי אשכנזי לבועז הרפז כללה גם סיוע של הרמטכ"ל אשכנזי לענייניו העסקיים באיטליה של הרפז? בתכנית "עובדה" של אילנה דיין בינואר 2012 (כחצי שנה לפני חתימת עסקת מטוסי האימון) סופר כי הרפז ואשכנזי נפגשו ברומא, במסגרת ביקור רשמי של אשכנזי באיטליה שבו קיים אשכנזי פגישות עם בכירי מערכת הביטחון האיטלקית וגם עם הרמטכ"ל האיטלקי.
אשכנזי והרפז נפגשו בבית שגריר ישראל ברומא. הפגישה זכורה היטב לרל"ש הרמטכ"ל, סא"ל עמוס הכהן, שליווה את אשכנזי ברומא באותה נסיעה. וכך סיפר הכהן לחוקרי המשטרה: "בועז הופיע בבית השגריר הישראלי באיטליה גדעון מאיר וביקש ממני שאפנה לרמטכ"ל (אשכנזי) ואבקש ממנו לפנות לו כמה דקות לשיחה קצרה... ניגשתי לרמטכ"ל, שאלתי אותו אם הוא רוצה לדבר עם בועז, הוא הסכים". חוקרי המשטרה, שניסו להבין את אופי הפגישה, עימתו את הרמטכ"ל אשכנזי עם המידע על אודותיה. הרמטכ"ל נשאל מה היה ידוע לו על עסקיו של בועז באיטליה, והשיב כי הוא זוכר ש"בועז אמר לי שעוסק בציוד בטחוני וכאלה דברים". החוקרים שואלים "מדוע צירפת את בועז לפגישת עסקים רשמית שקיימת באיטליה והאם זה מקובל לצרף איש עסקים פרטי לפגישה מעין זאת, כל זאת בידיעה שלבועז ישנם עסקים בענייני ביטחון באיטליה?. "בועז לא צורף למשלחת שלי", אמר הרמטכ"ל בחקירתו. החוקרים שאלו עוד: "בועז אומר כי ביקש ממך לתת עליו מילה טובה בביקורת באיטליה לרמטכ"ל ולאנשי צבא איטלקים איתם נפגשת. האם עשית זאת? הרמטכ"ל משיב: בועז אמר לי משהו כזה, אני חושב שאמר תזרוק איזה מילה אבל אני לא עשיתי זאת בפגישותיי עם הרמטכ"ל האיטלקי". מחומרי החקירה המשטרתית התברר שלא רק הרמטכ"ל פגש בהרפז בעת שהותו באיטליה. גם רונית אשכנזי, רעייתו, קיימה עמו פגישה. לחוקרים היא סיפרה כך: "ידעתי מראש שהוא (הרפז) יהיה כמה ימים באיטליה אך לא קבענו מראש. הוא צלצל ושאל אם יש לי זמן. שתינו קפה עשר דקות ליד המלון. הייתי לבד ללא בעלי".
ד. האם בועז הרפז נטל חלק בארגון פגישה בין גבי אשכנזי שכיהן כמנכ"ל משרד הביטחון לפני שמונה לרמטכ"ל לבין ראש המטה הכללי של צבא איטליה ומי בצד האיטלקי ו/או בצד הישראלי סייע להרפז לקיים את הפגישה רמת הדרג?
ה. האם במאות המסרונים שעברו בין רעייתו של אשכנזי רונית לבין הרפז ונכלל, בין השאר, גם מידע על עסקות נשק והאם ניתן ללמוד מהמסרונים מה הקשרים העסקיים שבהם היתה מעורבת רונית אשכנזי?.
ו. בנו של אשכנזי עוסק בעסקות נשק. האם היה קשור בקשרים עסקיים עם בועז הרפז?
ז. מדוע חידש אשכנזי את כל האישורים הביטחוניים של בועז הרפז אחרי שראש אמ"ן ביטל את כולם?.
ח. האם בועז הרפז או החברה שבבעלותו קיבלו מחברת אלניה איירמאצ'י או מתאגיד "פינמכניקה" עמלת תיווך בעסקת מטוסי האימון ואם כן – כמה?.

 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.