יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ קוראת לרב הראשי יונה מצגר להתפטר לאלתר
05/02/2009

נוכח הביקורת הקשה על הרב מצגר, בפסק הדין שניתן היום ע"י בג"צ בעתירת תנועת אומ"ץ נגד הוועדה למינוי דיינים, הרב הראשי לישראל יונה מצגר והיועץ המשפטי לממשלה, קראה היום אומ"ץ לרב מצגר להתפטר לאלתר. במכתב מר אריה אבנרי, יו"ר הנהלת אומ"ץ, היתרתה אומ"ץ ברב מצגר כי אם לא יסיק מסקנות אישיות ממה שנאמר עליו ע"י בג"צ, תמשיך אומ"ץ לפעול, במישור המשפטי, להעמדתו לדין משמעתי, עד להרחקתו משורות מערכת השפיטה.
אומ"ץ עתרה במרץ 2008, באמצעות עו"ד בעז ארד, להורות לוועדה למינוי דיינים לנמק מדוע לא תבוטל החלטתה מ- 18.2.08, שלא לסיים את כהונתו של הרב מצגר כדיין, מכח סמכותה לפי חוק הדיינים, וכן לחייבה לפרסם בפומבי את ההנמקה שביסוד החלטתה הנ"ל ושיקוליה.
פסק הדין סוקר בפרוטרוט את הפרשיות בהן נחשד הרב מצגר בפלילים. השופט אדמונד לוי, הגם שקבע כי אין מקום להתערבות בג"צ בשיקולי הועדה, קובע במפורש כי "לו נדרשתי אני להכרעה בפרשה זו... נוטה הייתי לסבור כי היבטים מרכזיים בגרסה שהציג הרב הראשי לישראל אינם יכולים לעמוד אל מול חומר הראיות המוצדק...חלק מן ההסברים שנמסרו מפיו של הרב ובשמו נראים בעיני תמוהים ואף מופרכים".
בג"צ קובע כי לו הובא עניינו של הרב מצגר בפני ערכאה שיפוטית, "אפשר בהחלט שהתמונה העובדתית שהיה בכוחה לשרטט... היתה שונה מזו שעליה הסתמכה ועדת המינויים.. . קרובה יותר לזו שתיאר היועץ המשפטי לממשלה בחוות דעתו..." (בה קבע מזוז כי יש לסיים את כהונתו של הרב מצגר).
השופט לוי מתח ביקורת חריפה על הועדה למינוי דיינים, בציינו כי הועדה סברה "על פי אמות המידה הראויות העיניה לדיין, כי מעשיו הרב מצגר אינם פוסלים אותו...זהו המנדט שניתן לה, וזוהי תוצאתה של ההחלטה להפקיד בידיה את כח ההכרעה". השופט לוי אף ביקר את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, שלא להעמיד את מצגר לדין משמעתי, בשל היותו עומד בראש מערכת בתי הדין הרבניים.
השופט רובינשטיין הצטרף לביקורתו של השופט לוי, וציין כי "נותר טעם בעייתי". לדעתו על הוועדה לפרסם את החלטתה ונימוקיה, גם אם דיוניה חסויים. הוא תוהה אם נתנה הועדה את דעתה לתכונות הנדרשות מדיין, וחושש כי "דעת הרוב עשתה מלאכתה כמי שכפאה שד, כמי שמבקש לנער מעליו מטרד...". השופט דנציגר אמר: " נותרה לה העותרת תנועת אומ"ץ, אזרחים למען מינהל תקין וצדק חברתי, כבודדה במערכה...", והדגיש כי גירסת הרב נותרה תמוהה ומופרכת.
באשר לפרסום החלטת הועדה ונימוקיה קובע בג"צ כי "ככל שהדבר טרם נעשה ברי כי על הועדה להקדים ולעשותו...".

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.