יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ מבקשת מכב' השופטת צפורה ברון לאכוף את קיום חוק הצהרת הגשת הון של ראשי רשויות וערים
21/11/2012

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל כבוד השופטת צפורה ברון כותב יצחק תומר הממונה על פרויקטים מיוחדים:
1. הריני לאשר בתודה קבלת מכתבך שבנדון.
2. אין חולק באשר לחשיבות העליונה של המצאת הצהרות הון מצד נבחרי ציבור בשלטון המקומי. רק הצהרת הון שנמסרה בסמוך לראשית הכהונה, יכולה להוות בסיס להשוואת מצבו הכלכלי של הנבחר בתום כהונתו, ולסייע בהפגת חשש לקבלת דבר במרמה.
3. בסעיף 7 למכתבך הינך מציינת כי החוק במתכונתו הנוכחית "חסר שיניים" בהיעדר סנקציה מפורשת.
4. תנועת אומ"ץ מברכת על היוזמה לשינוי החוק, ואולם, נראה כי למרות היעדרה של סנקציה ספציפית, עדיין ניתן לאכוף את קיום החוק באמצעים האזרחיים והפליליים הקיימים, כפי שנרמז אף על ידך בסייפא של סעיף 5 ד' למכתבך.
5. בהתאם לבדיקה שנערכה על ידי הצוות המשפטי של תנועת אומ"ץ, נראה כי ישנן מספר אפשרויות לאכיפה ולהטלת סנקציות על ראשי רשויות ונבחרי ציבור שאינם מקיימים את חובתם החוקית להגיש הצהרת הון.
6. סעיף 141 (א) לפקודת העיריות [נוסח חדש] מאפשר לממונה על המחוז הרלוונטי במשרד הפנים להוציא צו המחייב את ראשי הרשויות למלא אחר חובות חוקיות שהוטלו עליהם:
"נראה לממונה שמועצה או שראש העיריה נמנעים ממילוי חובה או מביצוע עבודה שהוטלו עליהם   בפקודה זו או בכל דין אחר, רשאי הוא לדרוש מהם בצו למלא את   החובה או לבצע את העבודה תוך הזמן הנקוב בצו."
על פי הפסיקה, הממונה אף מחויב להוציא צו שכזה, במקרים בהם הוא נוכח שהוראת חוק איננה מקוימת.
7. חוק העונשין מטיל סנקציה פלילית על איש ציבור אשר איננו ממלא חובה חוקית המוטלת עליו. סעיף 285 לחוק העונשין התשל"ז -1977 קובע:
"עובד הציבור הנמנע במזיד למלא חובה המוטלת עליו על פי דין, דינו - מאסר שלוש שנים, זולת אם היה מילוי החובה כרוך בסכנה גדולה מזו שאדם בעל כוח ומרץ רגילים יכול לעמוד בה."
8. סעיף 287 (א) לחוק העונשין קובע:
"המפר הוראה שניתנה כשורה מאת בית משפט או מאת פקיד או אדם הפועל בתפקיד רשמי ומוסמך לאותו ענין, דינו – מאסר שנתיים."
נראה כי נבחר ציבור בשלטון המקומי אשר איננו ממלא אחר הוראות מפורשות שנתנו על ידך בתפקידך הרשמי נכנס לגדר סעיף זה, ויש מקום לפתוח נגדו בהליכים פליליים בהתאם. הוא הדבר, במקרה בו נבחר ציבור מקבל צו רשמי מהממונה במשרד הפנים בהתאם לסעיף 141 א' לפקודת העיריות שהובא לעיל.
9. ההליך הפלילי האמור, עשוי להתנהל ביעילות רבה, ככל שהפנייה אל גורמי האכיפה תיעשה על ידך.
10. סעיף 143 (א) לפקודת העיריות קובע:
"בכל אחד מהמקרים המנויים להלן רשאי השר להורות על בחירת ראש עיריה חדש או מועצה חדשה או שניהם כאחד... ואלה המקרים:...
 (2)   המועצה או ראש העיריה אינם ממלאים עוד, לדעת השר, את התפקידים שהוטלו עליהם לפי הפקודה או בכל דין אחר או שאינם מנהלים כשורה את תחום שיפוטה ...וכל זאת לאחר שהזהיר אותם"
11. למותר לציין, כי הצהרות ההון הרלוונטיות ביותר לתכלית החוק, הן הצהרות ההון שלא הוגשו.
12. תנועת אומ"ץ נחושה לבער את הרעה החולה של נבחרי ציבור החומקים מלקיים את הוראות החוק. במסגרת זו אנו שוקלים להגיש עתירות מנהליות באופן אישי נגד נבחרי ציבור שלא קיימו את חובתם. לצורך זה, נשמח לקבל את העתקי ההתראות שנשלחו לסרבנים שבנבחרי הציבור.
13. אנו סבורים כי משרד הפנים, הוא הגורם שאמור לפעול לאכיפת החוק באמצעים כגון אלו שפורטו מעלה, ובאמצעים אחרים, לרבות אמצעים משמעתיים העומדים לרשותו.
14. למותר לציין כי משרד הפנים יכול וצריך לפעול בכל דרך על מנת להביא לאכיפת החוק. נראה כי ממוני המחוזות במשרד הפנים אשר אינם ממצים את כל הכלים העומדים לרשותם לצורך אכיפת החוק, הופכים, הלכה למעשה, לשותפים למחדליהם של נבחרי הציבור שאינם ממלאים את חובתם. בנסיבות אלו, תנועת אומ"ץ תשקול אף אפשרות לעתור נגד הגורמים הרלוונטיים במשרד הפנים על שאינם פועלים כאמור.
15. אנו מברכים כאמור על פעילותך הנמרצת ומקווים כי מהלכינו המשפטיים הצפויים יסייעו בהגשמת תכלית החוק ובהשגת התוצאה הרצויה והמיוחלת מבחינה ציבורית וערכית.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.