יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פנתה למנכ"לית בנק לאומי גב' רוסק לפעול לצרוף חברים נוספים כנתבעים בגין מעילות השוק האפור
11/11/2012

בפניה של תנועת אומ"ץ אל גב' רקפת רוסק-עמינח מנכלית בנק לאומי כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
בשנת 2003 זמן קצר לאחר שקודם פרידמן לתפקיד מנהל הסניף המרכזי של הבנק, פתח פרידמן חשבון לחברת צדאל באמצעות מיופה כוח כדי  להסתיר  ביודעין, את העובדה כי אחד מבעלי החברה הנו מושל"כ, פרידמן העמיד לחברה אשראי בהיקף של 20 מליון שקלים.
פרידמן העמיד את האשראי ללא הצדקה עסקית, ללא בטחונות, ללא דיון בועדת אשראי, בניגוד לנוהלי הבנק ובחריגה חמורה מסמכות, מיד בסמוך לכך רכש פרידמן שיקים בנקאיים בהיקף של מאות אלפי שקלים  "מעבר לדלפק" שתמורתן שילם במזומן, לא דרך פעולות בחשבונו  כמקובל, על מנת לטשטש את רכישת השיקים הבנקאיים.
הממונה על פרידמן, מנכ"ל הבנק גליה מאור, המבקר הראשי יוסף הורביץ וחברי ועדת הביקורת של הבנק, לא נקטו בשום צעד ממשי להעמיד את פרידמן על חומרת מעשיו מיד אחרי חשיפת האשראי הבעיתית.
בשנת 2005 נמצא שחברת צדאל לא עמדה בהתחייבויותיה לבנק ולספקי עבודותיה, חדלה מפעילות ובעלי החברה ברחו לחו"ל, הבנק נאלץ לרשום בספריו את האשראי בסך למעלה מ 20 מליון שקל כהפסד, כתוצאה מכך התקיימה ישיבה של ועדת הביקורת של הדירקטוריון  לדון בפרשה.
למרבה הצער הגורמים הקובעים בבנק לא נקטו נגד פרידמן כל צעד ממשי למנוע מימנו לבצע מעילות נוספות אף  שמאור, הורביץ וחברי ועדת הביקורת של הדירקטוריון ידעו על מעילותיו של פרידמן בעבר, הם לא העבירו את פרידמן מתפקידו, לא הגבילו את סמכויותיו לא גילו על המעילה בדוחות הכספיים, לא העבירו את הפרשה לחקירת המשטרה באמתלה כי מדובר "בליקוי מאורות" בלבד ולא בהפרת נוהל חמורה, מזיקה וחוזרת. כך סללו לפרידמן את הדרך להמשיך לבצע  סדרת מעילות נוספת בהיקף של כ 30 מליון שקל באין מפריע עד לשנת 2007.
בניגוד לכל עקרון אתי וניהולי, בשנת 2007 מקדמת  גברת מאור את פרידמן למנכ"ל לאומי בריטניה,  תפקיד בו נתונות לו דרגות חופש  וסמכות מרביות ותנאי שכר מפליגים.
בתחילת שנת 2008 נחשפו בפני מנכ"ל הבנק ולמבקר הראשי שלוש מעילות, אף על פי כן, אינם נוקטים בשום פעולת  בדיקה  או חקירה. כידוע לך במאי 2008 נאלץ הבנק להעביר את חקירת הפרשה למשטרה עקב פנית ב"כ הלווה הפיקטיבי מיכאל קורנבליט שבו נטען כי שולמו דמי תווך עבור ההלוואה שהעמיד לו פרידמן. בחקירה נמצא כי פרידמן העמיד אשראים  ל כ 15 ללווים פיקטיביים חייבי השוק האפור בהיקף של כ  30 מליון שקל.
הבנק הגיש נגד פרידמן תביעה להשבת 23 מליון שקל שנגנבו מהבנק על ידו עבור אחרים.
משפטו הפלילי של פרידמן עומד לפני סיום בימים אלו, שותפו הראשי לדבר עבירה וידידם ושותפם לעסקים של חברי הנהלת הבנק בתוכם המבקר הראשי הורביץ - מאיר עובדיה הורשע בעסקת טעון.
אומ"ץ סבורה כי מעילת פרידמן באשראי שנתן לחברת צדאל עולה בחומרתה על המעילות שעליהן עומד פרידמן לדין פלילי. על כן  אנו קוראים לך להעביר את פרשת מעילה זו לחקירת המשטרה ולנקוט בצעדים משפטיים נגד פרידמן להשבת הכספים שאבדו לבנק.
לעניות דעתנו מאור, הורביץ והדירקטורים הרלוונטיים,  לא נקטו נגד פרידמן בפעולות סבירות המתבקשות מחובת נאמנותם לבנק בטיפולם במעילת חברת צדאל, לכן הם נושאים  באחריות להפסד הכספים  מסדרת המעילות שביצע פרידמן מיד לאחר מכן עם חייבי השוק האפור שנחשפה כאמור בשנת 2008 . אין ספק כי בכוחם ובחובתם היה למנוע מפרידמן לחזור ולגזול את כספי הבנק.
אנו קוראים לך לפעול לצירוף גליה מאור, יוסף הורביץ וחברי הדירקטורים הרלוונטיים כנתבעים לתביעה הכספית בסך 23 מליון שקל  שהגיש הבנק נגד פרידמן בגין המעילות השוק האפור שנחשפו בשנת 2008. 
אנו מצפים לתשובתך.

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.