יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ עוקבת אחר פעילות המועצה לניסויים בבעלי חיים
24/10/2012

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל היועץ המשפטי לממשלה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
לאחרונה הגיע לידינו מידע אודות חשש לכאורה, לניגודי עניינים חריפים באשר לפעולת הרשות המנהלית האמונה על נושא הניסויים בבעלי חיים.
ראשית, העובדה שיושב ראש המועצה לניסויים בבעלי חיים, האחראית על הרגולציה והפיקוח בנושא, פרופ' אהוד זיו הינו עובד אוניברסיטה המבצע ניסויים. בכך הוא נתון לכאורה, בהטיה מוקדמת ובניגוד עניינים של ממש בין חובותיו כראש הרשות הרגולטורית מחד, לבין חובת נאמנותו למקום עבודתו, במוסד הכפוף לאותה רגולציה, מאידך. 
שנית, העובדה שהיתרים לביצוע ניסויים, הנדרשים על פי חוק, ניתנים על ידי "ועדה פנים מוסדית" של המוסד הזקוק לאותו היתר. דבר זה, כך נמסר לנו, נעשה בסמכות וברשות המועצה לניסויים בבעלי חיים. ברי כי עובדיו של גוף חבים לו נאמנות וממילא הם נתונים להשפעת מנהליהם. על פני הדברים, הפעלת סמכות חוקית על ידי הגוף המפוקח ביחס לעצמו, מנוגדת למושכלות היסוד של שלטון החוק.
שלישית, העובדה שבמסגרת המועצה ניתן כח משמעותי למספר רב של אנשים המבצעים ניסויים ו/או הינם נציגי גופים העושים זאת. מתן כח השפעה לבעלי עניין (וודאי כך השפעה בלתי מאוזנת) במסגרת עבודת הרשות המנהלית יוצר חשש כבד מהטיה מוקדמת ושיקולים לא ענייניים. גם מצב זה, במסגרתו הרגולטור, מושפע בהחלטותיו על ידי נציגי גופים אינטרסנטיים, יוצר פגיעה אנושה באמון הציבור בפעולת הרשות.
שני דו"חות של מבקר המדינה בנושא זה מעלים תמונה כה קשה מעידה על כשל יסודי במערכת. לא יהא זה בלתי מתקבל על הדעת לשאול האם מצב זה אינו נובע מכך ששיקולים שאינם ממין העניין מעורבים יתר על המידה בעבודתה. 
כידוע, הממשלה הורתה על קיום בדיקה באשר למערך הפיקוח על הניסויים בבעלי חיים בכלל ובנושא ניגודי העניינים בפרט, וכי בדיקה זו מתקיימת במשרדכם בימים אלה. אנו מברכים על בדיקה זו שכן דומה כי עקרונות היסוד של המינהל התקין הוזנחו עד כה בכל הנוגע לרשות המנהלית האמורה.
אנו מבקשים כי במסגרת בדיקתכם תקבעו הנחיות אופרטיביות חד משמעיות להסדרה יסודית של הנושא, באופן שיבטיח מניעת כל חשש לניגודי עניינים, משוא פנים והשפעות זרות בעבודת הרשות הנ"ל. 
בכוונת אומ"ץ לעקוב אחר מסקנות הבדיקה ואופן יישומם. אנו מצפים כי יינתן בהקדם מענה הולם לבעיות אלה.
העתקים:          
השופט (בדימוס) יוסף שפירא – מבקר המדינה
פרופ' יעקב נאמן – שר המשפטים    

הקלק כאן למכתב של פרופ' אלכס צפרירי המחלקה לבקרה ביולוגית בהתייחס למכתבנו
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.