יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ: אכיפת החלטות הוועדה לחיוב אישי
14/10/2012

בפנייה של תנועת אומ"ץ שר הפנים ומנכ"ל משרד הפנים ירושלים כותב עו"ד אבינועם מגן חבר הצוות המשפטי של התנועה:
1. ממידע שהצטבר בתנועת אומ"ץ נמצא כי משרד הפנים איננו פועל כראוי לאכוף את החלטות הוועדה לחיוב אישי של נבחרי ציבור.
2. כיידוע, החוק מחייב ראשי רשויות מקומיות ובעלי תפקידים נוספים, לשלם מכיסם הפרטי הוצאות שהוצאו מהקופה הציבורית שלא כדין, והכל בהתקיים שורה ארוכה של תנאים.
3. תכלית החיוב האישי היא להרתיע מחד, ולרפא את הנזק שנגרם לקופה הציבורית מאידך.
4. על הביקורת שיש לתנועת אומ"ץ בנוגע לפעילות הוועדה לחיוב אישי, כמו גם לדרך בה מתייחס שר הפנים להמלצותיה, כבר פירטנו רבות בשורה של מכתבים למשרדכם - שלא זכו לכל תשובה.
5. אולם מסתבר, כי גם כאשר תלונה צלחה את כל השלבים, ושר הפנים אישר את ההמלצה לחייב מאן דהוא בחיוב אישי - הרי שבמקרים רבים ההחלטה איננה מבוצעת.
6. תת האכיפה, מאיינת הן את תכלית ההרתעה והן את תכלית ריפוי הנזק שנגרם לקופה הציבורית. הדבר פוגע קשות במעמדה של דוקטרינת החיוב האישי, ומרוקן את הוועדה לחיוב אישי מכל משמעות.
7. כל ראש רשות, מסיק מיד, כי ממילא לא יאונה לו כל רע, כי הוא לא ייאלץ להחזיר את הגזלה וכי הפשע משתלם.
8. משרד הפנים עוסק בכספי ציבור. בעוד שאדם פרטי רשאי למחול או להתמהמה בגביית חוב, הרי שמשרד ממשלתי חייב לפעול בכל האמצעים החוקיים על מנת לגבות את המגיע לקופה. כל דרך אחרת מהווה פגיעה בשלטון החוק ומעילה של ממש בכספי הציבור ובאמון הציבור. בפועל, נראה כי אדם פרטי פועל בנחרצות רבה הרבה יותר לגביית המגיע לו, לעומת השאננות שמגלה משרד הפנים. למותר לציין כי למשרד הפנים עומדות אפשרויות גביה רבות ופשוטות כמו עיקול משכורתו של החייב וכדומה.
9. תנועת אומ"ץ דורשת בראש ובראשונה לפעול באופן מיידי ונחרץ לגביית הסכומים שעל החייבים לשלם. במצב הקיים נראה כי לא ירחק היום, בו יהיה צורך לקבוע מנגנון לחיוב אישי של בכירי משרד הפנים, אשר אינם פועלים לאכוף את ההחלטות בנושא, ובכך, הם עצמם, פוגעים פגיעה נוספת בקופה הציבורית ובאמון הציבור.
10. בנוסף ובהתאם לחוק חופש המידע, תנועת אומ"ץ מבקשת לקבל דו"ח מפורט - בו יצויינו כלל המקרים בהם הוחלט על חיוב אישי, לצד פירוט הסכומים שנגבו והצעדים שננקטו כנגד מי שלא שילם את חובו.
11. תנועת אומ"ץ שומרת לעצמה את הזכות לפנות לערכאות בנושא, ויש לראות במכתב זה כהתראה מוקדמת וכמיצוי הליכים לכל דבר ועניין.

 

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.