יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ מתנגדת לתנאי הפרישה של גליה מאור
16/05/2012

ד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר
פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל
מר דוד זקן, המפקח על הבנקים, בנק ישראל
פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך
מר דורון ארבלי, מנהל רשות המיסים
ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת
א.נ
הנדון: תשלום דמי נאמנות לגליה מאור
ביום 7.5.12 פורסמה החלטת דירקטוריון בנק לאומי להעניק לגליה מאור, לשעבר מנכ"ל הבנק, פיצוי של 3.25 מיליון שקל בגין הארכה של תקופת האי- תחרות מחצי שנה לשנתיים.
לדעת תנועת אומץ  זהו  מענק אסור מיסודו, פיקטיבי, ללא צדוק אמיתי  ובלתי ראוי מכמה בחינות המעלות שאלות קשות על שפוטו האתי של הדירקטוריון, שקול דעתו ותפקודו ומהווה פגיעה באינטרס הציבורי ובתקנות הציבור.
ראשית, תנאי סיום העסקתה  של המנכ"ל שנקבעו ופורסמו בעבר, לא כללו תוספת זו, לכן יש בכך פגיעה בעקרון הגילוי הנאות לציבור, מה הטעם לפרסם את הסכם ההעסקה שנחתם עם המנכ"ל אם לאחר מכן בעת פרישתה מוצאים צדוקים להוסיף לה מענקים החורגים מההסכם? לא מדובר בדברים שלא ניתן היה לחזות מראש, לדעתנו אופן התנהלות זה מטעה את הציבור ואינה עולה בקנה אחד עם טובת הבנק.
דירקטוריון לאומי נהג ברוחב לב דומה גם בעת פרישת יו"ר הדירקטוריון  איתן רף, בעת שמדינת ישראל הייתה עדיין בעלת השליטה בבנק.
שנית, תנועת אומץ  סבורה שציבור בעלי המניות של הבנק מצפה ממנכ"ל, מנהיגת תאגיד  ציבורי, שפורשת מעבודתה לאחר 17 שנות עבודה בגיל 69, כי תמשיך לגלות נאמנות לבנק גם לאחר פרישתה ולא תיתן ייעוץ  ולא תעסוק בשום דבר שיהיה בו כדי לפגוע באינטרסים של הבנק שהנהיגה, מתוך תחושת נאמנות פשוטה ומתבקשת, מבלי שיצטרך התאגיד לקנות את נאמנותה, לא ברור לנו מדוע חברי הדירקטוריון אינם שותפים לצפייה ודרישה לגילוי נאמנות אלמנטרית  כזו מצד גברת מאור ללא דמי נאמנות מיוחדים? 
חמור מכך, לפני שבועות אחדים החליט דירקטוריון הבנק להמשיך את כהונת גברת מאור כיו"ר דירקטוריון לאומי שווייץ, כנושאת משרה חייבת גברת מאור בנאמנות לבנק מכוח חוק החברות. נשאלת השאלה מדוע צריך דירקטוריון לאומי, לשלם דמי נאמנות מיוחדים לגברת מאור שחייבת נאמנות  לבנק ממילא, על פי החוק, על חשבון ציבור בעלי המניות של הבנק?   האם חוששים חברי הדירקטוריון שמא גברת מאור לא תמלא את חובת נאמנותה לבנק גם כשהיא מכהנת כנושאת משרה בלאומי שוויץ?  האם הם חשים הדירקטורים שזו הדרך היחידה שבה ניתן להבטיח את נאמנותה  של מאור?    מדוע לא שולמו דמי נאמנות מיוחדים גם לנושאי משרה אחרים שפרשו לגמלאות בשנים האחרונות?  גם  הם בעלי ידע רב ויכולים לתת ייעוץ למתחרים.
לדעתנו דירקטוריון לאומי  העניק לגברת מאור מענק נאמנות ללא שום הצדקה ובנימוקים מופרכים שאף יוצרים צידוק מלאכותי ומסייעים  לכאורה לגברת מאור להקטין את חבות המס בגין המענק, ממס בשיעור של 48% בגין פצויי פיטורין, למס בשיעור של  25%  בלבד  וזאת כדי לקבל את הסכמתה של גברת מאור לא  להתחרות בלאומי,  כמכירה של נכס הוני מצדה ללאומי. כל זאת כאשר החוק אוסר עליה כנושאת משרה להתחרות בלאומי.
דירקטוריון הבנק היה צריך לקחת בחשבון את הכישלונות העסקיים  הקשים של הבנק תחת ניהולה של גברת מאור, כגון, הפסד של  כמיליארד שקל שהושקעו בנכסים רעילים במשבר הפיננסי של שנת 2008 ואובדן הבעלות על חברת כרטיסי האשראי כ.א.ל. (מותג שטופח וזוהה עם בנק לאומי), שנים אחדות קודם.                                                                               
הדירקטוריון  התעלם  גם  מהכשלים  האתיים בתקופתה  של מאור  בראשות בנק לאומי, שיא  של מעילות  נושאי מישרה  שקידמה,  היקף   המעילות   הגיע   למאות  רבות  של  מיליוני   שקלים : חבר  ההנהלה  אימפלד  בלאומי  שוויץ      מעל בכ 400  מיליון שקלים, הסמנכ"ל פרידמן בתל אביב  מעל בכ 30 מיליון שקלים.  נחקרו גם עבירות חמורות בפרשת קרנות הנאמנות "פסגות." כתוצאה מחקירה זו נאלץ הבנק לשלם למדינה כופר בסך 25 מיליון שקלים חלף העמדת הבנק  ו 19 מנהלים בכירים ביניהם חברי הנהלה לדין.                                                                                                                                                           לכשלים הללו שותפים גם חברי הדירקטוריון שלא וידאו קיום בקרה אפקטיבית על המתרחש בבנק.
תנועת אומץ קוראת לרשויות הפקוח של המדינה להגן על כספי ציבור בעלי המניות ולמנוע תשלום מענק נאמנות שערורייתי וחסר הצדקה זה.
תנועת אומץ סבורה שרשויות הפקוח של המדינה חייבות  לעשות מעשה. להחליף את דירקטוריון לאומי  בדירקטוריון בעל מודעות ערכית אחרת שיבין את חובת נאמנותו לבנק ולא יתבטל מפני המנכ"ל. להמחשת הפגמים המהותיים בשקול דעתם של חברי הדירקטוריון של לאומי, יש  ליזכור  את תמיכתם הבלתי מסויגת של חברי הדירקטוריון, בניסיונה הבלתי ראוי של גברת מאור לעבור מכס המנכ"ל לכס יו"ר הדירקטוריון עם פרישתו של היו"ר הקודם רף. זאת ועוד, לפני מספר חודשים פורסם בעיתון "מעריב",  כי המנכ"ל מאור וחברי הדירקטוריון אשרו בשנת 2006  שותפות עסקית בין לקוח לווה של הבנק, עם חברי הנהלה אחדים ומבקר הבנק שחשבון הלקוח הלווה נתונים לביקורתו, לימים משנתגלתה מעילת  הסמנכ"ל פרידמן, נתגלה גם חלקו המרכזי של אותו לקוח במעילה, הרשעת אותו לקוח, לא הפריעה למאור ולחברי הדירקטוריון להותיר בתפקיד ולמנות את חברי הנהלת הבנק, ידידיו ושותפיו העסקיים  של העבריין לראשות דירקטוריונים של חברות בנות לאחר צאתם לגמלאות.  
 לבחינת התפקוד ושקול הדעת של חברי הדירקטוריון נביא דברים מטיוטת דו"ח הביקורת של המפקח על הבנקים  מיולי 2010 על תפקוד דירקטוריון בנק לאומי, כפי שפורסם בעיתון "גלובס" :
"דירקטוריון בנק לאומי מובל על ידי ההנהלה, ההחלטות מגיעות מההנהלה לדירקטוריון כשהן מנוסחות, מגובשות ו"מבושלות", הדירקטוריון מקבל אותן והדיון שמקיימים עליהן הוא קצר ולא מעמיק; בחלק ניכר ובולט מהמקרים החלטות דירקטוריון בל"ל מתקבלות כפי שהגיעו מההנהלה; דירקטוריון לאומי אינו יוזם פעולות פיקוח אקטיביות על ההנהלה וכמעט שאינו מעלה בעצמו נושאים לדיון".
הם לא הפנימו דבר מדו"ח המפקח על הבנקים על תפקודם.
לדעתנו רפיונם של המפקחים על הבנקים ב 17 השנים שחלפו גרמו להחלשה ולהתבטלות של דירקטוריון בנק לאומי וחבריו מפני המנכ"ל, שהביאו בהכרח להתנהלות בעייתית שפגעה קשות באינטרס הציבורי, אסור לתת לזה להמשך.
נראה כי יו"ר הדירקטוריון החדש דוד ברודט וחברי הדירקטוריון הולכים בדרכי קודמיהם, סוגדים למנכ"ל, אטומים לרחשי הציבור ומתעלמים  ביודעין מהאינטרס של הבנק ובעלי המניות, ומוכיחים פעם אחר פעם ששקול דעתם פגום מן היסוד.
רשויות המדינה חייבות להגן על נכסי הציבור ולמנות דירקטוריון אפקטיבי המפקח על המנכ"ל ולא מתבטל מפניו ואינו נכנע לדרישותיו הבלתי צודקות בעליל.
אנו מצפים לתשובתכם.


לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.