יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ בקשה ממבקר המדינה לבדוק את החשדות נגד הרב שטיצברג ולהגיע למסקנה באם ראוי הרב להמשיך להיות חבר הנהלת הקופה
23/04/2012

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מבקר המדינה כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
הרב שמחה שטיצברג חבר מועצת עירית בני ברק ובעל עסקים פרטי, משמש גם כחבר הנהלת מכבי שירותי בריאות והיה חבר בועדת האיתור למנכ"ל הקופה. מתוך מידע שהגיע לאומ"ץ עולים חשדות שונים כי הרב מהלך אימים על בכירים בצמרת הקופה, בטיעון כי יש לו קשרים מיוחדים עם המנכ"ל והשפעה עליו, ובדרך זו הוא "מסדר" תרופות מחוץ לסל למקורביו וחברי החסידות שאליה הוא משתייך, שירותים שאינם מגיעים על פי החוק, כולל  החזרים כספיים חריגים. חלק מן הפעילויות האלה, על פי החשדות, מתבצע באמצעות עמותה הקרויה "קרן מכבי".
על פי המידע שהגיע לאומ"ץ קיים חשד כי הרב שטיצברג פועל במצב של ניגוד עניינים כיוון שמעולם לא הצהיר פורמלית בפני קופ"ח מכבי מה בדיוק עיסוקיו במסגרת מועצת העיר בני ברק ועסקיו הפרטיים, העלולים להעמיד אותו בניגוד עניינים.
תקנון מכבי קובע בסעיף ה1 כי המועצה הנבחרת של הקופה רשאית להחליט על הפסקת חברותו של חבר הנהלה אשר תפקידיו או עיסוקיו האחרים אינם מאפשרים לו לכהן כחבר הנהלה, או שנהג בהתנהגות שאינה הולמת את תפקידו כחבר ההנהלה או כחבר קופה, או פעל (בניגוד עניינים) בניגוד לטובת חברי הקופה או הקופה.
נראה לנו כי חשוב לבדוק את החשדות החמורים האלה על מנת להגיע למסקנה אם ראוי שהרב שטיצברג ימשיך להיות חבר הנהלת הקופה.
בנוסף לכך בוחש הרב שטיצברג באופן חריג ביותר בעוד שני תחומים. האחד: לחץ כבד על מנהלי המחוזות למנות את אנשי שלומו ומקורביו לתפקידים בדרגים השונים. השני: פניות בלתי פוסקות לועדות החריגים, תוך איומים ישירים ומשתמעים,  במטרה  להשיג בעבור מקורביו טובות הנאה כספיות שאינן מגיעות להם.
לאומ"ץ נראה כי חשוב שמשרד מבקר המדינה יבדוק ביסודיות – דבר שלא נעשה בעבר – גם את פעילותה של עמותת קרן מכבי  (ע"ר 58-077-099-3) הפועלת לצידה של "מכבי שירותי בריאות" ועוסקת בתחום שירותי רווחה שונים שאינם ניתנים על ידי "מכבי". על פי החשדות שהגיעו אלינו פועל הרב שטיצברג בסיועה של קרן זו.
על פי תקנון העמותה מותרות לה הפעילויות הבאות:
* סיוע לחברים הנמצאים במצוקה כלכלית, בהשתתפות במימון טיפול רפואי שאיננו במסגרת סל
הבריאות ו/או שירותי הבריאות הנוספים.
* הקצאת סכומי כסף לטובת "קרן רווחה", שתסייע באופן פרטני לחבריה, בבקשות להשתתפות בשירותים חריגים שונים, שאינם נכללים במסגרת סל הבריאות ו/או שירותי הבריאות הנוספים.
* חבר במצוקה כלכלית, שנזקק לעזרה רפואית אותה הוא אינו זכאי לקבל במסגרת סל
הבריאות ו/או שירותי הבריאות הנוספים, בהתאם לחוק ביטוח בריאות, יוכל לפנות לקרן
בבקשה לקבלת סיוע כספי.
 * ועדת קרן הרווחה שתדון בבקשות לסיוע שיתקבלו, תתחשב בהחלטתה, בין היתר, במצבו הרפואי
ו/או מצבו הכלכלי של החבר, ותחליט האם יינתן סיוע, מה יהיה אופי הסיוע – הלוואה או מענק חד פעמי – ושיעור סכום הסיוע שיינתן.
בנקודה זו ראוי להבהיר כי ההחלטה מה יהיה סוג הסיוע – הלוואה או מענק – נתונה בלעדית בידי ראשי הוועדה, הניתנים להשפעה בדרכים שונות.
תקנון "קרן מכבי" קובע כי "יחדל חבר להיות חבר בעמותה, אם החליט ועד העמותה על כך כאשר  החבר  "התנהג כלפי העמותה ו/או כלפי עובד הקשור בה, בצורה שאינה הולמת" או כאשר "השתמש בכוח, באיומים או באמצעי לחץ כלשהם כדי לקבל שירותים מהעמותה" ואם "קיבל שירותים או כספים במרמה או גרם למתן שירותים למי שאינו זכאי להם".
אם בדיקת מבקר המדינה תאמת את החשדות יש להרחיק את הרב שיצברג מכל תפקיד בקופה ו/או בקרן. ועוד:  אם אמנם באמצעות קרן מכבי נוצר נתיב המאפשר לבעלי שררה במכבי לעקוף את החוק ולממן צרכים של מקורבים תוך ניגוד עניינים מובהק ואולי אף עבירה על  החוק – יש לבלום את התהליך במהירות האפשרית.
עותקים:
סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן
פרופ' משה רווח יו"ר הנהלת מכבי
מר רן סער מנכ"ל מכבי
פרופ'  רוני גמזו מנכ"ל משרד הבריאות
יואל ליפשיץ, סמנכ"ל פיקוח על קופות החולים
לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.