יומן פעילות - שוטף
אומ"ץ פנתה למנכ"ל מקרקעי ישראל בן ציון ליברמן להתערב בהתנהלות לא ראויה במינהל מקרקעי ישראל
29/02/2012

בפנייה של תנועת אומ"ץ אל מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל מר בן ציון ליברמן כותב יו"ר הנהלת התנועה אריה אבנרי:
תנועת אומ"ץ מביאה לידיעתך התנהגות שלטונית לא ראויה לכאורה במינהל מקרקעי ישראל, ומצביעה על התנהגות מחפירה של עובדי המנהל. מתלונות שהגיעו אלינו מצטיירת תמונה לפי פקידות במחלקה החקלאית פועלות בניגוד להוראות מועצת המינהל ובניגוד להחלטות בג"ץ. בג"ץ 1027/04 אישר ביוני 2011 נהלים להסדרת פעילות לא חקלאית במושבים לפי החלטה 979 של ממ"י. מועצת המינהל אישרה את החלטות בג"ץ. ברם, הדרג הפקידותי שלכם אינו מבצע אותן.
לדוגמה: תיק מס' 52214011 במשק 14 במושב חמד:
1. בעל הנחלה הקים שני מבנים לפי היתר מיוחד (ול"ל) בהוראת שעה לקליטת גל העליה מרוסיה משנת 1991. הוראת השעה חודשה מידי 4 שנים, עד שפקעה בשנת 2004 ולא חודשה עוד. המבנים שנבנו כחוק הוכרזו בדיעבד כ"בלתי חוקיים". בעל המשק הפסיק את השימוש במבנים, ובמקביל פנה להסדרת היתר שימוש חוקי, אך הדבר נמנע ממנו מאז ועד היום. לדבריו בגלל התנכלות אישית מתמשכת מצד פקידה בשם איריס גלעד.
2. לפני שנים אחדות החליט מנהל המחוז, ישראל סקופ, לאשר את תוכניותיו, אך ההחלטה הוסתרה מידיעתו ע"י הגברת גלעד. באיחור רב ניתנו לו הערכות שמאי גבוהות עם זכות לערעור בתוך 45 יום. החקלאי טוען שהשמאות מופרכת וגבוהה פי 3 מהערכות השמאי של המינהל במשקים אחרים. השמאות נמסרה לו רק שבועיים לפני תום המועד, והוארכה. אולם נמנעה מבעל הנחלה האפשרות לערער כחוק, משום שלא קיבל שובר תשלום עבור בקשת ערעור. כאשר העביר את הערכת שמאי מטעמו (בלי תשלום), דחו אותה בטענה של "איחור בהגשה". יתירה מזו, הגברת גלעד והגברת רחל לנציאנו מיהרו לבטל לגמרי את העיסקה.
3. פקידות המינהל דורשות גם תשלום עבור שימוש בנכס בעבר במשך 9 שנים. זאת בניגוד להוראות ממ"י הקובעות שדמי השימוש יידרשו רק עבור 7 שנים אחרונות. יתירה מזו, בג"ץ קבע הוראה חדשה שחקלאים שיבקשו להסדיר השימוש ישלמו רק על 4 שנים אחרונות. כשהובאו הדברים לפקידות המינהל, אמרה הגברת גלעד "זה לא מעניין אותנו".
4. המינהל מחזיק שלא כשורה בערבות בנקאית של החקלאי ומאיים לממש אותה. החקלאי הכין ערבות לפי הצעת ישראל סקופ, אך לא העבירה לממ"י. כשהציג את הערבות בפני עוזר שר הבינוי, בני דרייפוס, נשכח תיקו עם הערבות במזנון הכנסת. התיק נמצא והועבר לידי המינהל כנראה על ידי משמר הכנסת. החקלאי דרש לקבל לידיו בחזרה את הערבות, אך פקידות המינהל מסרבות ומתעלמות מפניותיו הרבות בכתב ובע"פ. יתירה מזו, התנאים לערבות כבר הושלמו
ואף לפי דרישות המינהל המקוריות היא היתה צריכה להיות מוחזרת לבעליה. אולם במינהל מתעלמים מכל בקשותיו.
כאמור, המקרה החמור הזה של פגיעה באזרח שומר חוק אינה יחידה. ידועים לנו מקרים נוספים שמהם עולה תמונה שאנשי השררה בממ"י מתיחסים בעוינות לפונים אליהם, מרשים לעצמם לפעול בניגוד להנחיות מועצת המינהל, ולהתנכל לציבור הנדרשים לקבלת שירותיהם. הם הופכים חקלאים רבים להיות "עבריינים בעל כורחם".
אנו מבקשים התערבותך המיידית ומבקשים גם לעדכן אותנו בטיפולך בנושא.
העתק
השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס - מבקר המדינה
שר הבינוי - אריאל אטיאס

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.