יומן פעילות - שוטף
תנועת אומ"ץ הגישה הבוקר לראש הממשלה , שר האוצר ושר הבינוי והשיכון תכנית חדשה להוזלת מחירי הדיור.
31/07/2011

בפנייה של תנועת אומ"ץ לראש הממשלה כותבת אראלה גולן יו"ר שלוחת אומ"ץ חברתי:
תנועת אומ"ץ פנתה אליך בתאריך 16.11.2010 ופרסה בפניך תוכנית להוזלת מחירי הדירות שהוכנה ע"י צוות מומחים שפעל מטעמנו. פניה זו העוברה לשר האוצר ושר השיכון.
בתגובה לכך קיבלנו תשובה מאגף למידע וניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון שממנה ניתן היה להסיק כי הצעותינו נדחו על הסף.
תנועת המחאה החברתית שקמה באחרונה העלתה על סדר יומה את מצוקת הדיור ,מוכיחה כי אילו הצעותינו אלו היו מתקבלות בחלקן פני הדברים היו שונים מן הקצה אל הקצה.
בעקבות ההתפתחויות האחרונות שגרמו לזעזועים בחברה הישראלית אנו מוצאים לנכון להעביר לכם תוכנית להוזלת מחירי הדירות שהינה כורח השעה.
פתרונות למצוקת הדיור
1.בטווח המיידי:
א.יצירת תמריץ שלילי להחזקת דירות ריקות בישראל (על פי בדיקת חשבונות מים וחשמל)  באמצעות  הטלת ארנונה דרקונית על בעליהן.תיווצרנה הדירות  נוספות להשכרה או למכירה.
ב. העברת מבנים ריקים , פנויים, באזורי ביקוש שבעליהן נעדרים -לחזקת האפוטרופוס הכללי אשר ימכור אותם ותמורת המכירה תישאר ותנוהל על ידו לטובת דורש עתידי- אם ימצא. המבנים בהתאם למצבם הפיזי  ולאפשרויות התכנון  הקיימות באותו אזור, ישופצו ע"י חברות בניה שיזכו במכרז-  או באם מצבם הפיזי ירוד, יהרסו ובהליך מהיר יבנו מחדש- לזוגות צעירים והשכרה.
2.בטווח הקצר:(עד 15 חדשים)
א.   עפ"י הנחיה של משרד הפנים ו/או משרד השיכון,  כהוראת שעה - תאושרנה במכרז חברות    הנדסה, אשר תוסמכנה לאתר ולבדוק הנדסית  מבנים ישנים בני 3-4 קומות – באזורי ביקוש ,ולאשר בכפוף למגבלות ולהוראות חברות אלה, בניה של  2-3 קומות נוספות להשכרה,או למכירה.
-יווצר היצע דירות מיידי,
 -יחוזקו  מבנים ישנים ,
 -תשופר חזות העיר
-יעשה רבות לרווחת תושבי אותם אזורים.
החברות שיבחרו יעסקו באיתור הנכסים, בפתרונות ההנדסיים והוצאת אישורים לבניה זו- על אחריותן ללא התערבות ובדיקות ארוכות שנים של התכניות ע"י הרשויות המקומיות. ההדירות יהיו עד 3 חדרים.
3.בטווח הבינוני:
יוגדרו יעדי פינוי בינוי אזורים אורבאניים שונים  הנחשבים אזורים ירודים- פיזית ודמוגרפית, עפ"י קריטריונים של מומחים להתחדשות עירונית, ( תחנה מרכזית, שכונת שפירא – ת"א , הדר חיפה).
לצורך יעילות הליך הפינוי ולמניעת התבצרות  של הדיירים למטרות מיקוח , עם החברות שיעסקו בכך, יקבע בחוק, כי עפ"י הסכמת 60% מהדיירים בבניין בתמורה לפיצוי מוסכם , אפשר יהיה לפנותם גם את המתנגדים לכך. במניין הקולות יחשב כקול בעל דירה הגר שאינו  בה, כמחצית הקול וזאת על מנת לאזן בין הצורך הציבורי בחידוש  ושיפור הדיור ובין העניין הכלכלי, של הפרט שאינו שותף פיזית למרקם החיים באותו מקום.
4.בטווח הארוך:
א. הקצאת קרקעות בתהליך מקוצר,תוך הורדה משמעותית של מחיר הקרקע תוך ובהתחשבות במשתכן ע"י קביעת מחיר המכירה  למשתכן. יצירת תחרות בין החברות הקבלניות.
    חלק מאותן יחידות יוקצו בהגרלה לזוגות צעירים. על הזוכים תוטל הגבלת מחירה של 5 שנים, על מנת למנוע  קניה ספקולטיבית ומסחור הדירה.
ב. באזורי הפריפריה שם להוזלת מחיר הקרקע יש השפעה פחותה בהרבה, לאחר זכית הקבלן- הזול ביותר, תסבסד המדינה כ- 20% מתשלום הבניה.
 5.דרכים נלוות להוזלת מחירי הדירות:
א.  באמצעות  מנגנוני  ההגבלים העסקיים יש  למנוע  מחברות המייצרות חומרי בניה(בטון למשל), ליצור מונופול בענף הבניה  והשפעה על מחירי תשומות הבניה,וזאת ע"י הגבלת אותן חברות מלייצר מספר מוצרים נוספים  הקשורים בבניה- כגון בלוקים.
ב. מיסוי(מס רכוש, למשל) על מלאי קרקעות  שנרכשו ממנהל מקרקעי ישראל והמוחזקות ע"י חברות בניה. מניעת השפעה ישירה שלהן  על כוחות השוק (ע"י שחרור איטי  של קרקעות זמינות לבניה).
         קביעת לוחות זמנים לביצוע במסגרת המכרז וסנקציות נגד מפרים, בדמות השבת הקרקע למנהל למכרז חוזר. לבעליה יוחזרו רק 90% משווי הרכישה. לא יוחזר מס הרכישה. 
ג.   אדמה שנרכשה מהמנהל גם ע"י יחיד, תוחזר למנהל  לפי ערך של 90% משווי הרכישה, אם  תוך תקופה של 12 חודשים לא הוגשה בקשה להיתר בניה, אם תוך פרק זמן של 10 חודשים לא החלה הבניה. ואם הבניה לא הסתיימה(בהתאם לגודל הפרויקט) תוך זמן סביר- עד 3 שנים.(בכל שנה יתחייב הבונה להשלים לפחות עוד 25% בבניה).
רצ"ב פניותינו הקודמות ותשובת משרד הבינוי והשיכון.

הקליקו כאן להתכתבות קודמת בנדון ותשובת מדינת ישראל/האגף למידע וניתוח כלכלי

לדף קודם  /  לראש הדף
 
יומן פעילות
שוטף
שנים קודמות
אומ"ץ התחום החברתי
אומ"ץ התחום הרפואי
אומ"ץ תחום השלטון המקומי
פרוייקט חינוכי
אומ"ץ תקשורתי
עתירות
פסקי דין
אירועים וכנסים
השקת הספר "אומץ לב"
המרכז לחקר השחיתות
שלח לחבר הדפס מפת אתר
English שאלות קישורים
office@ometz.org.il פקס 03-5600469 טלפון 03-5605588 דרך בגין 44, תל-אביב, מיקוד 6618360
אפשר להפיץ דף זה באמצעות דואר אלקטרוני, לשמור במחשב האישי, להוריד משרת אינטרנט ולהציגו בפני קהל. כל זאת מבלי לשנות או לפגוע במבנה הדף. על דף זה חלים חוקי זכויות יוצרים. אין לערוך אותו ו/או לעשות בו כל שימוש שלא למטרות שלשמן נועד.
עורכת האתר: מיכל אדר, דוברת תנועת אומ"ץ.
© כל הזכויות שמורות לתנועת אומ"ץ.